Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je dusné vedro červencového dne 1346. Poblíž města Rhens se scházejí kurfiřti římské říše k volbě nového krále. Jediným kandidátem je markrabě moravský Karel (Kryštof Hádek), který v přestrojení sleduje volbu spolu se svým věrným dvořanem Buškem z Velhartic (Petr Jeništa). Každý z volitelů má důvody, proč Karlovi hlas dát i nedat. Nevyzpytatelným jazýčkem na vahách je Karlův otec – český král Jan Lucemburský (Stanislav Majer), dlouholetý spojenec dosavadního císaře Ludvíka Bavora (Petr Štěpán), proti kterému je volba namířena.

Spletité intriky nejrůznějších zájmových skupin ovlivňují Karlův osud již od narození. Mladý Lucemburk je izolován od své matky Elišky Přemyslovny (Hana Vagnerová), stává se poslušnou loutkou v otcových diplomatických hrách. Postupně však díky zkušenostem vojenským i politickým dozrává ve zdatného oponenta svého otce, ale i nebezpečného soka císaře Ludvíka. Rozehrává svou vlastní politickou hru, jejíž překvapivé rozuzlení mu nakonec otevře cestu k říšskému trůnu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (193)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Česká televize svými televizními filmy sem tam dokáže příjemně překvapit. Po Janu Husovi je to ale další historický průser, na který jsem se těšil, a který mě radikálně zklamal. A to přitom Česká televize na Hlas pro římského krále lákala snad už od Vánoc a já vlivem nekonečného čekání očekával minimálně velkofilm ve velikosti amerického spektáklu. I když, to také přeháním...Každopádně jsem doufal, že tak zajímavý námět dokáží zpracovat kvalitně a ukáží všem ostatním, že česká historie může být opět zfilmovávaná s úctou k řemeslu. V tomto případě to tak ale není. Po půl hodině jsem, kromě krásných záběrů na česká historická zákoutí, vůbec nevěděl, o čem film je. A nebylo to vlivem skutečnosti, že bych film nesledoval, ale spíš vlivem toho, že příběh se vyprávěl strašně složitě, postavy v nich levitovaly rychlostí světla a čas tu vytvořil tak relativní pojem, že jsem každou další pětiminutovkou nevěděl, kde Karel IV. je a kam to vlastně směřuje. Nejsem historický filantrop, období Karla IV. nadrcené nemám a tak jsem se opravdu dost ztrácel. Přitom herecké výkony se mi líbily a již výše zmíněné kulisy také neměly chybu. Scénář byl ale jeden velký děs...běs. A nejde jenom o jeho průběh, ale i o některé konkrétní dialogy. Přitom natočit historický film levně a směřovat ho na dialogy jde. Jenom je třeba je umět napsat. A to také nesvede každý. Bohužel. Každopádně musím uznat, jak jsem rád, že jsem film dojel až do konce, protože samotný závěr je kupodivu to nejlepší, čeho jsem se onen večer dočkal. Dialog Jana Lucemburského a Karla IV. před bitvou u Kresčaku byl třeba výborný, stejně tak úplně poslední scéna tohoto filmu. Takhle bych si představoval vést celý film. Škoda. Tak snad příště. Doufám, že filmaři na naší historii nezanevřou a příště to zase zkusí. Rád do toho opět půjdu, jakožto divák, s nimi. ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

1. Scénář byl jako body vybrané z životopisu Karla IV na Wikipedii. 2. Ten životopis na Wikipedii se lépe čte. 3. Bez současného listování Wikipedií se v tom zle orientuje. 4. Herecké výkony slabší. 5. Karlovi bylo v čase příchodu od Čech 17 a to třicátník Kryštov Hádek prostě nedává. 6. Mohlo být hůř. Děj se drží životopisu Karla na Wikipedii docela přesně. ()

Reklama

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Tento víkend, připomínající výročí sedmi set let od narození Otce vlasti, jsem zhlédl pochopitelně více filmů ze života Karla IV. Takovýto mi ale v dnešní nabídce chyběl. Víceméně historicky přesná sonda do první poloviny života Karla, mapující jeho vztah k otci, manželství, vzestup moci a cesta na trůn. Téměř polodokumentární forma ale trpěla odtažitostí a chladem ve vnímání historických postav, i přes na naše poměry nevídané množství krve. Vzhledem k strhujícím posledním několika minutám mi bylo líto, že se nepovedla vybudovat takovou atmosféru autorům filmu dříve, či že film nemá (zatím) žádného pokračování. Také mi chyběla Eliška, Karlova matka, která ze scény zmizela beze stopy, ač měla (přestože zemřela před návratem svého syna do Čech) lví podíl na vztahu svého syna k Čechám. Na Kryštofovi Hádkovi je vidět, jak v hereckém umění pokročil, na rozdíl od jeho dlouholeté kolegyně, Terezy Voříškové. Nutno dodat, že pokud divák není alespoň trochu fanda historie, může pro něj být film poněkud nepřehledný, čemuž napomáhá bohužel i časté přeskakování mezi scénami z různých míst a období a s různými postavami. Pro mě se ale jedná o povedenou vzpomínku na výraznou postavu naší historie. ()

Ironfood 

všechny recenze uživatele

Tak první třetina mi přišla dost tragická, vypadalo to, že celý film bude taková změť střípků z Karlova života, ve které si různé historické postavy oddrmolí nějaké ty dějepisné dialogy. Časem se to ale zlepšilo, příběh přece jen dostal jakýs takýs směr a objevilo se i pár podařených scének. Takže jakožto někdy lehce nekritický fanda historických snímků ty tři hvězdičky nakonec dávám. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv nejsem přítelem prodlužování filmů, tady by to chtělo zpomalit a napsat seriál Život a dílo Karla IV. Seřadit chronologicky, aby se nám divák v ději neztratil. Tím bychom dostali prostor představit taky lidi kolem Karla a nestála by kolem něj jen bezejmenná šlechta. Všechno by se zpřehlednilo a zapadlo do sebe. Otec vlasti by si to zasloužil, aby měl film nejen pro úzkou skupinu znalců historie (ti stejně nakonec napíší, že to bylo blbé), ale pro většinu diváků. To přeskakování tam a zpět v čase bylo náročné. Člověk musí navíc mít dosti načteno, aby věděl co se v dané chvíli děje. Laik se ztratí v zápletce a nudí se. Kryštof Hádek ale úplně v pohodě, stejně většina zúčastněných. Tři hvězdy za film a jednu za snahu. 70% ()

Galerie (58)

Zajímavosti (5)

  • Svatba Karla IV.(Kryštof Hádek) s Blankou z Valois se točila v bazilice svatého Prokopa v Třebíči. Bazilika je zapsaná na seznamu UNESCO. (Spajda698)
  • Na prchlivé a nesmiřitelné povaze Jana Lucemburského (Stanislav Majer) se téměř jistě podepsal strach ze slepoty, který ho již od mládí provázel. Zrak se mu neustále zhoršoval a ač hledal pomoc jak se dalo, dopadlo to ještě hůř, protože při jednom nepovedeném léčení očí definitivně oslepl na jedno oko. (sator)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno