Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh dvou kamarádů, kteří provozují prosperující půjčovnu dronů, se odehrává v současné Praze. Majitel firmy přezdívaný Plech (Jiří Mádl), ve volném čase rapper, sní o velkých penězích a neochvějných jistotách. Chemik a vynikající letecký navigátor Pavel (Kryštof Hádek), který se právě vrátil ze zahraničí, sní o spravedlnosti a osobním angažmá v nápravě světa. Drony jsou pro bývalé spolužáky ze střední školy propustkou do mnoha oblastí lidského konání, kam by se jinak nepodívali. Mezi jejich klienty patří prezidentský kandidát i výtvarníci pořádající happeningy. Drony ve filmu monitorují elektrárny, nosí luxusní kabelky na přehlídce místo modelek nebo sprejují ze vzduchu Petřínskou rozhlednu. Když se však jeden z hrdinů rozhodne využít dron k něčemu úplně jinému, situace ve firmě se začne komplikovat. (Falcon)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (317)

Djoker 

všechny recenze uživatele

Celou dobu jsem si připravoval fóry na Mádlův herecký výkon, a pak zjistím, že dostal nominaci od Akademie i kritiků. To fakt nepřebiju. Kato je však legenda, takže si poctivou parodii zaslouží. Zelenka zmastil asi tři filmy do jednoho, ale většinu času má co říct a docela to odsýpá. Závěr bohužel neuspokojí a vyznívá do ztracena. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Jsem člověk, který je v obraze ohledně toho jak je v rámci českého filmu Petr Zelenka už dosti významné jméno, viděl jsem od něj ale jen jediný film a to Rok ďábla, který mě tehdy hodně zklamal a vlastně mě tehdy i odradil od toho abych si od Zelenky doplnil jeho zbylé snímky jako Knoflíkáři, Samotáři (ke kterým ovšem psal pouze scénář a režíroval David Ondříček) nebo Ztraceni nebo v Mnichově. Modelář mě ale z ukázek lákal a vlastně jsem se začal opatrně těšit.... a můžu díky němu říct, že vlastně mám teprve teď chuť si zbylé Zelenkovy věci dohnat a podívat se minimálně na dlouho odkládané Ztraceni v Mnichově. Ve finále je to ale dost možná nejpozitivnější věc, kterou o Modeláři můžu říct. Ale zase nebudu úplný škarohlíd a musím zůstat, že Zelenka své kvality má a krom postu režiséra jako scénárista napsal na poměry české tvorby velmi ambiciozní námět, který se dokonce nebojí jít za kopečky. Konkrétně se vrací až k prezidentskému panování George Bushe jakožto prezidenta USA a pohrává si s myšlenkami toho jestli Bush, jeho pravá ruka Dick Cheney a spol. tak trochu nepřesáhli své pravomoce a v Guantanama Bay porušili práva na lidech. Zelenka tu rozjíždí poměrně ambiciozní a vážný námět, který sice střídají momenty humorného odlehčení, Modelář ale rozhodně není komedií. Naopak může hodně snadno způsobit menší formu deprese a v hlavě utkvět ještě nějakou tu chvilku. A to na tom námětu strašně cením. Modelář hezky vypadá a to i když zrovna nekoukáme z pohledu dronu. Kameraman Alexander Šurkala obstaral většinou parádní obrazovou kompozici a několik hodně vydařených moneyshotů. Kamera Modeláře je fakt super a i když mě chvilkami mrzelo jak příliš se přeskakuje z místa na místo a jak nepřehledné to vše vlastně někdy je tak jsem s ní rozhodně spokojený a Šurkalovi palec hore. Dvojice Kryštof Hádek/Jiří Mádl je super a především jejich konflikt ohledně toho, že Hádek je ten, který se snaží naivně za každou cenu dostát spravedlnosti, zatímco Mádl je zase ten, který na morální hodnoty dávno zapomněl a jde mu jen o byznys a zisk. Ostatně mu nedělá ani problém makat pro člověka, který mu dost možná zničil život ještě před tím než se narodil. Mezi dvěma kámoši z gymplu tak vzniká menší rivalita nad tím co je správně a co ne a jak se má člověk k různým věcem postavit a za jakou cenu. Hádek i Mádl tu podávají parádní herecké výkony, Mádl co by šišlající raper, Hádek potom jaké postava co si by si skutečně mohla podat ruku třeba s Travisem Bicklem z Taxikáře. Ne, já blázen se opravdu nepokouším srovnávat výkon Hádka z Modeláře s výkonem De Nira v Taxikářovi. V rámci přístupu k životu okolo sebe ale mají Hádkův Pavel a De Nirův Travis k sobě dost možná blíž než se zdá. A teď jdeme trochu k té negativnější stránce: A osobně mám největší problém s faktem samotného příběhu, takže se oklikou vrátíme ke scénáři. Zelenka sice bere do parády ambiciozní téma, rozhodně mám ale problém s tím jak k samotné zápletce přistupuje. Ze začátku jsem měl tak trochu problém s faktem, že se v roce 2019 hlásá, že je prezidentská kampaň za rohem (kéž by Miloši!) i přesto, že se pořád mluví o tom, že stát vedou pičusové jako Babiš a Zeman. Tím jak ale Zelenka pracuje s oním pozadím období panování George Bushe si v mých očích tak trochu podráží nohy. S postavou Hádka a jeho naivním přístupem k státnímu systému bych vlastně neměl vůbec problém, kdyby se jeho zápletka vydala trochu jiným směrem. Třeba zápletkou s potencionálním prezidentským kandidátem v podání Richarda Stankeho. Tím jak si ale Zelenka ukusuje velký kus dortu a do popředí tahá právě Dicka Cheneyho a spol. si zároveň podkopává nohy. Na Modeláře jsem se celou dobu koukal jako na krásně vypadající film co má povedené dva hlavní protagonisty, jakmile ale došla řeč na události po 11. září, mučení v Guantanama Bay nebo třeba na zmínku o fiktivním útoku na Hlavní nádraží v Berlíně, začínal jsem mít pocit, že se souběžně dívám na dva rozdílné filmy, které dohromady nefungují. Zelenka má fakt dobré nápady, psát umí a očividně ví co chce říct, v případě Modeláře to ale za mně tolik nefunguje. V průběhu filmu je mnohokrát něco naznačeno, mnohokrát něco vypadá, že se vydá nějakým směrem..... ve finále většina těch věcí nikam nevede. Nejvíc do prázdna vyšumí podzápletka s Hádkovou sestrou v podání Heleny Dvořákové a jejím milencem v podání Jiřího Štrébla, navíc je ve finále dost možná i konverzace s bratrancem v podání Kamila Halbicha (nutno ovšem dodat, že Halbich tento charakter dokáže v pouhé jedině scéně naprosto prodat). Ve finále mi vlastně i nějak chybí smysl existence postavy Veroniky Khek Kubařové. Modelář je v rámci českého rybníku rozhodně solidní řemeslo co hezky vypadá, má dva parádní hlavní hrdiny a Petr Zelenka tu přišel s námětem co je na poměry této malé zemičky hodně revoluční a neskutečně to na tom cením. Zároveň ale Zelenka prostě a jednoduše v jisté míře způsobil to, že Modelář skutečně působí jako dva odlišné navzájem překrývající se snímky. Film kde se jednu chvíli řeší práva evropská, práva v USA a na druhou svým způsobem situace v politice české. Zelenka opravdu chtěl točit něco ambiciozního, výsledek ale ve finále sice hezky vypadá ale funkčně úplně nefunguje. Zelenkovu tvorbu ale v brzké době rozhodně doženu. Jen mám pocit, že po dokoukání jeho filmografie mi vzpomínek na Modeláře utkví ještě méně než by ten film sám o sobě chtěl..... () (méně) (více)

Reklama

hygienik 

všechny recenze uživatele

Modelář je film o všetkom a o ničom, v tom zmysle, že každý divák si ho v konečnom dôsledku interpretuje podľa vlastného svetonázoru. Podľa mňa je Petr Zelenka v celej svojej filmografii pseudoumelecký pozér. Tento prístup ma v Roku ďábla uchvátil, pri Karamazovcoch nudil a pri Stratených v Mníchove donútil odísť z kina. Ale musím Zelenkovi uznať, že scenáristicky aj režijne je to najoriginálnejší filmár v Čechách. Po všetkých tých "Teroristkách, Staříkoch a Modelářoch", čo za posledné 2 roky vznikli, sa pýtam: Vyjadrujú tieto filmy nejaké reálne vnútorné napätie v českej spoločnosti, alebo sú len reflexiou barrandovských elít? Asi to druhé. Dúfam, že v Čechách je stálym zdrojom napätia iba cena piva a salámu. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Jako dobrý, ale v rámci možností a kolegů, které pan Zelenka měl, jako vždy skvělá práce Saši Šurkaly plus velmi slušná hudba i dobří herci, mohl z kontroverzního tématu vykřesat daleko větší bombu. Film u mě postrádá jakékoli napětí, což by u podobného tématu a stupňující se situace celkem bodlo, naopak dokázal vytvořit několik zcela zbytečných postav, v nějaký detailnější pohled a vyobrazení psychologického rozboru hlavního hrdiny, jsem postupem času přestal i doufat. Zbytečně politicky vyhraněné, průhledné, v některých dialozích dokonce na hranici Majora Zemana a závěr chladný...ukvapený. Český obraz boje za čisté svědomí a lpění na mravním zákonu i lidství všech světovládců, se v mých očích nevyhýbá určité naivitě, což je u mého tvůrčího favorita minulosti i současnosti celkem škoda. [Kino - Citadela - Litvínov] ()

Ištván87 

všechny recenze uživatele

Asi na to zajdu ještě jednou. Byl to v mnoha ohledech výborný film (kvalit Mnichova nebo Karamazových ale nedosahuje) - například práce s hudbou, humor, skutečné emoce, katarze... Nicméně na těch pět to asi úplně nedosáhne. Současné hodnocení (68%) je ovšem hodně podstřelené. Takových 5 - 10% nahoru si to zaslouží určitě. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (22)

  • Lenka (Kristýna Frejová) říká: „Není každý jako Ratner,  ten šel nejspíš rovnou do Nebe. Michael Ratner (13. června 1943 – 11. května 2016) byl americký právník. Po většinu své kariéry byl prezidentem Centra pro ústavní práva (CCR), neziskové organizace pro řešení lidských práv se sídlem v New Yorku, a předsedou Evropského centra pro ústavní a lidská práva (ECCHR) se sídlem v Berlíně. (sator)
  • Scéna na farmě větrné elektrárny se natáčela v Krušných horách poblíž nádražní stanice Rusová a v pozadí je vidět vodní nádrž Přísečnice. (kowalski)
  • Jak Jiří Mádl, tak i Kryštof Hádek vzali roli hlavně kvůli osobnosti režiséra a scenáristy Petra Zelenky, který podle nich točí vždy zajímávé a originální filmy. Scénář, i když se jim zde taky líbil, tu pro ně nehrál tak důležitou roli jako normálně. (montongery)

Související novinky

28. České lvy vyhrál Šarlatán

28. České lvy vyhrál Šarlatán

06.03.2021

Dnes večer byly v rámci svého 28. ročníku uděleny výroční ceny České filmové a televizní akademie (ČFTA), Český lev. Komorní ceremoniál se tradičně odehrál v pražském Rudolfinu, nicméně z důvodu… (více)

Reklama

Reklama