Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Nejstarší dějiny lidstva podle nejslavnější knihy všech dob. Velkolepé ztvárnění knihy Genesis od stvoření světa přes prvotní hřích Adama a Evy po patriarchu Abraháma... Rozkvět žánru historických a biblických eposů v 60. letech se příznačně na dlouhou dobu završil zfilmováním nejstarší části Bible. V hollywoodských studiích se tehdy začaly projevovat finanční problémy, protože výtěžek z distribuce v kinech často ani nedokázal pokrýt vysoké náklady na produkci těchto epických velkofilmů. Snímek Bible: Na počátku… byl sice původně koncipován jako první ze série filmů, které převypráví kompletní Starý zákon, na další pokračování už ale nedošlo. Ve spektakulárním snímku režiséra Johna Hustona se tak zhmotnily obrazy nejstarších příběhů z úvodní části knihy Genesis, která vypráví o stvoření světa a prvních lidech v podobě Adama a Evy, jejich prvotním hříchu a vyhnání z ráje. Pokračuje tragickým příběhem jejich nejstaršího syna Kaina, který zabije svého mladšího bratra Ábela. Následuje vyprávění o potopě světa a spravedlivém Noemovi, jemuž Bůh poručí, aby postavil archu na záchranu rodu a páru zvířat z každého druhu. Dále snímek zobrazuje známý příběh o Babylónské věži a zmatení jazyků. Na závěr přináší příběh patriarchy Abraháma, který je připraven obětovat Bohu dokonce i vlastního syna Izáka. V rolích významných biblických postav se zde objevily tehdejší přední herecké hvězdy jako Richard Harris, Stephen Boyd, Ava Gardnerová nebo Peter O’Toole. Pro zajímavost lze zmínit, že režisér John Huston ve filmu ztvárnil stavitele archy Noeho a zároveň v originálním znění propůjčil hlas samotnému Bohu. (Česká televize)

(více)

Recenze (46)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Stále som hľadal vo filme ten ( na svoju dobu ) gigantický rozpočet. Naozaj to na ňom nieje veľmi vidno, azda najväčšou položkou bola Noemova archa a honoráre všetkých tých hviezd. Film sa z môjho pohľadu ani veľmi nesnaží o nejaké to napätie či gradáciu, aj napriek tomu že je to notoricky známy námet a vo filmovej podobe je to predsa rozdiel ako v knihe. Spektákel, ktorý ani nieje veľmi spektáklom. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,CHÁPANIE BOHA NIE JE NAŠIM CHÁPANÍM. A ČO SA PRIHODÍ A AKO TO BUDE DOCIELENÉ, NIE JE V NAŠEJ MOCI POCHOPIŤ. LEN S PRÍSĽUBU TOHO, ČO SA MÁ STAŤ, MÔŽEME MAŤ ÚSPECH." __ Aj keď je film líčením niekoľkých príbehov zo Starého zákona, celku nemožno uprieť koncept . A to je nespornou výhodou tohoto diela. Zaujímavé je aj rozloženie oboch polovíc filmu. Prvá začína samozrejme stvorením sveta a končí príbehom o Neomovi a veľkej potope; je menej výpravná (čo sa dá pochopiť), miestami krásne naivná a dominantné slovo má rozprávač, do úst postáv sú kladené len jednoduché dialógy, poprípade citácie z Písma. Tu ma oslovilo predovšetkým zaujímavé načrtnutie postavy Satana v Raji. Druhá polovica sa začína trocha zbytočnou vsuvkou o Babylonskej veži a zvyšok príbehu sa zameriava na Abraháma. Práve tu sa nájde niekoľko hlboko prepracovaných myšlienok a fantastická scéna v zničenej Sodome. Z hereckých výkonov určite zaujme Richard Harris ako Kain a vynikajúci George C. Scott v úlohe Abraháma. (88. hodnotenie, 8. komentár k filmu) ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Znáte to? Na počátku stvořil Bůh nebe a zemi. I řekl Bůh : Budiž světlo! I bylo světlo. atd...Bible byla, je a bude plná mýtů, mystérií a nejasností. Neopakovatelné a velmi přesvědčivé ztvárnění Starého zákona v biblických příbězích tak, jak je známe od Adama a Evy, Ábela a Kaina, přes Noema, Lota, Nimroda, Abrahama až po Izáka atd. Jako nejlépe ztvárněný se mi jevil příběh o Noemovi, jako nejzajímavější ten o Abrahamovi, jeho zprvu neplodné manželce Sáře a synovi Izákovi. Ten konec s obětováním vlastního syna musel obrečet každý...Zajímavost: Režisér Huston si sám zahrál Noema a také propůjčil svůj hlas Bohovi. Film doporučuji především laikům, kterým se nechce číst vlastní bible, která je psána poměrně náročnou formou. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Podivně převyprávěná část biblické dějepravy, kterou jsem schopný přijmout jen jako "rodinný film" (v dobrém slova smyslu), protože v ní naprosto postrádám to, co nesmí v díle snažícím se celkově uchopit první kapitoly dějin světa, chybět, totiž: jednotnou ideu pozemského života, silnou, vitální osu, magneticky k sobě poutající pohyby kosmu i lidí, jejich snů i jejich děl, ale která může být interpretací (vyzdvihující pesimistické, nebo optimistické znaky) nejrůzněji vychýlena, deformována. Huston si hraje s příběhy, tu zesílí napětí expresivitou (patetickou, čili klidnou, nikoliv palčivou, čili vyvolávající otázky), tu odlehčí drama víry groteskou (při vstupu zvířecích párů do archy jsem se jen obával, aby si mezi sebou nezačaly povídat a vtipně glosovat situaci), ale jednotnou výpověď nepodává. Zůstává jen u vyprávění, ale na druhou stranu: i to má své kouzlo - a Huston vyprávět umí, což je nejpatrnější na Abrahamově příběhu (který je ve filmu také nejvíce psychologicky prokreslen a nejoriginálněji zkomponován). Poněkud paradoxně mi však intenzivnější spirituální zážitek zprostředkoval jeho film Heaven Knows, Mr. Allison než tyto stránky z dětské Bible. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Doslovné až otrocké stvárnenie udalostí v Starom zákone, no s veľmi kvalitnou výpravou a výbornou hudbou. Niektoré pasáže mohli byť kratšie, určite najmä Noe, ktorého stvárnil režisér sám a neviem prečo mu lepilo jedno oko, ako keby mu tam vošla mucha. V každom prípade na dobu vydania silné dielo, ktoré by dnes už neprešlo. Predstavte si, že by dnes niekto natočil Adama a Evu ako belochov. Ajajaj, to by ale bolo od sójových latečkárov škrekotu. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (23)

  • Film sa natáčal v Itri, Ríme, v masíve Monte Velino, na sopkách Etna a Vezuv a na ostrove Sardínia (Taliansko), súostroví Galapágy (Ekvádor), Egypte, Maroku, Islande a Izraeli. (Arsenal83)
  • Hoci film získal iba jednu nomináciu na Oscara (za najlepšiu pôvodnú hudbu), získal štyri ceny Davida di Donatella (najlepšia produkcia, najlepšia zahraničná réžia, najlepšia kamera a najlepší produkčný dizajn). Ceny Davida di Donatella sú považované za taliansky ekvivalent amerických „Oscarov“. (Arsenal83)
  • V scéne tesne pred vstupom do archy má jedna z Noemových (John Huston) neviest pod tunikou modernú podprsenku. (Arsenal83)

Reklama

Reklama