Režie:
Roland JofféScénář:
Robert BoltKamera:
Chris MengesHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Robert De Niro, Jeremy Irons, Ray McAnally, Aidan Quinn, Cherie Lunghi, Ronald Pickup, Liam Neeson, Álvaro Guerrero, Chuck Low, Fred Melamed, Sigifredo Ismare (více)Obsahy(1)
Silné a velmi vzrušující drama, ve kterém hrají hlavní role nositelé Oscarů Robert De Niro (Lovec jelenů, Zuřící býk) a Jeremy Irons (Zvrat štěstěny, Příliš dokonalá podoba, Kafka). V hlubině amazonských pralesů se v 18. století usiluje bývalý obchodník vzdělávat zaostalé indiány. Když je život domorodých obyvatel ohrožen, musí se však obrátit k meči a zapomenout na modlitby... (Rangelone Film)
(více)Videa (2)
Recenze (594)
The Mission je především dojmový film, od krásných záběrů džungle a vodopádů, přes chytře zvolenou, podmanivou a často maximalistickou hudbu až samozřejmě po samotný příběh. Charizmaticky nepřekonatelný, Robert De Niro, vláčí pytel plný železného haraburdí, jako symbolismus k mnohem těžšímu břemenu, jež táhne ve svém srdci, kvůli neuváženému zabití bratra v malicherném souboji. Ne nadarmo jsem si vzpomněl na novější a v tomto směru možná ještě silnější Jaro, léto, podzim, zima... a jaro ... Jakmile je však pokání definitivně uzavřeno, snímek se přesune úplně někam jinam, konkrétně k tématu kolonizování Jižní Ameriky. Hloupost a krutost tehdejších dobyvatelů skutečně bije do očí a tlačí u srdce a to je asi vzhledem k účelu filmu dobře, jenže předpokládaná, závěrečná bitva stejně působí malinko samoúčelně. Celkově, kvůli rozpolcenosti filmu a pár nudnějším momentům, jsem nebyl tak nadšen, jak jsem doufal. 8/10 ()
║Rozpočet $24,5milióna║Tržby USA $17,218,023║Tržby Celosvetovo $17,700,000║ Škoda že 3/4 filmu sa dohromady nič nedeje a troška sa to rozkýcha až záverom, réžia Rolanda Joffe je strašne statická bez nadhľadu, bez kúska invencie, zručnosti, sú tam zbytočne dlhé zábery bez dialógov, bez deja, herci nevyužitý, jedine čo vo filme za niečo stojí je hudba(Ennio Morricone), takže film nie je nič viac než zbytočná nudná suchopárnosť. /40%/ ()
Jako mnozí i já zřetelně a s lítostí vnímám rozpolcenost snímku - a jako mnozí si pro ni kladu svoji vlastní hranici. Pro mě všechno funguje naprosto úchvatně jak na rovině osobního příběhu kajícnictví, milosrdenství a víry, tak i v rovině církevních a státních sporů o moc nad kolonizovanými územími - a potud mi připadá, že fantasticky fungují i všechny filmové prostředky: vtahující kamera schopná zachytit divokou krajinu a v ní jak přirozené domorodce, tak i nepatřičné rozličné cizince s vlastními záměry, vedení herců - a právě zdaleka ne jen ústředních, ale všech lidí na plátně, hudební prolínání i scénář - a téměř všechno se pro mě bortí ve chvíli, kdy se církevní hodnostář vydává s knězi navštívit misii Guaraniů nad vodopády - a my se marně ptáme, jak se do ní i s ním dostali - protože je jasné, že tenhle pán by se těžko vyšplhal po skále, a kamera nám to zbytečně zatají, přestože nemusela. A pak se scénáristicky bortí i další body - celý závěrečný drtivý útok Portugalců na misii a obrana Guaraniů jsou příliš demonstrativní, hnané na efekt a málo ústrojné - nedává smysl, že Guaraniové nechají vojáky (kterých není zas tak moc) jednoho po druhém v nejzranitelnějším místě cesty pracně šplhat na útes a tahat nahoru po lanech lodě a děla - že na ně právě tam nezaútočí šípy a noži a neházejí je jednoho po druhém do vodopádů... Nehledě na to, že ta děla vůbec nedávají smysl, nejsou k ničemu potřeba - chýše vojáci zapalují ohnivými šípy, tu hrstku domorodců střílejí. Žádné pevnosti na dobývání děly v misii nejsou - a ví se to samozřejmě předem. Souboje na řece, na loďkách, které domorodci nutně musí ovládat o mnoho lépe než Portugalci, a taky je umí převrhovat, jak bylo o pár scén dřív ukázáno, jsou v průběhu i výsledku stejně absurdní. Ani nedává smysl, že domorodí muži ve svém vlastním prostředí čekají na - celkem zbytečné a nepřekvapivé pokyny knězů, a nepřevezmou iniciativu sami. Atp. To, co mělo působit nejvíce realisticky, krutě a zdrcujícně, je bohužel ztvárněno až směšně neadekvátně. A s tím (pro mě alespoň) přichází o svou působivost i kamera, hudba a vůbec všechny filmové prostředky. Člověk si jen představuje, jak mrazivé to mohlo a mělo být - a aspoň tenhle dojem přetrvává, spolu s lítostí, protože do dvou třetin je to opravdu silná podívaná a všechno ve mně si přálo, aby to vydrželo až do konce. A i tak to ve mně silně doznívá. *~ ()
Smutna drama s prekrasnou a velmi silne emotivnou hudbou Ennia Morriconeho. Tuzim mat soundtrack :-) Mozno sa tu najde par nudnych chvil, ale z mojho pohladu natocil Roland Joffé kvalitny film, ktory si kludne zasluzi aj 5 hviezdiciek, pretoze MESTO RADOSTI (1992) s Patrickom Swayzem mu az tak nevysiel, ako tento film, za to sa mi o nieco viac pacila drama SARLATOVE PISMENO (1995). Zaver filmu je dost emotivny, proste na zamyslenie, coho sme my ludia schopni... 05.12.2008 _____ Robert De Niro - (Rodrigo Mendoza) +++ Jeremy Irons - (otec Gabriel) +++ Aidan Quinn (Felipe Mendoza) +++ Liam Neeson - (Fielding) +++ Ray McAnally - (Altamirano) +++ Hudba: Ennio Morricone +++ ()
Skvostná výprava nejen za pokáním nás zavádí do kolonií v Jižní Americe, kde se tamní obyvatelé brzy stanou svědky stále větších konfliktů mezi Španělskem a Portugalskem a narůstajícím strachem z rozmachu jezuitského řádu. Vznětlivého žoldáka a obchodníka Mendosu tíživé výčitky zavanou až k idealistickému Gabrielovi, který mu pomáhá obrátit se k víře. Morriconeho okouzlující hudba (několik skladeb si léta projíždím ve svých sbírkách) a Mengesova opulentní kamera ční vysoce nad režií Rolanda Joffé, která nikam moc nespěchá (což je někdy i na škodu) a prakticky i nad celým příběhem. ()
Galerie (46)
Photo © Goldcrest Films International
Zajímavosti (26)
- Natáčelo se od 15. dubna do července 1985 ve státech Argentina, Anglie, Brazílie, Kolumbie a Paraguay. (Varan)
- Kardinál Altamirano (Ray McAnally) doopravdy nebyl vyslanec papeže, ale vyslanec Ignacia Viscontiho, generálního představeného Tovaryšstva Ježíšova. Měl chránit jezuity proti útokům Španělska a Portugalska. (Joudec)
- Roland Joffé po natáčení přiznal: „Nikdo z těch, které jsem oslovil, neměl odvahu se poprat s rolí Rodriga Mendozy." Ještě než Robert De Niro na roli kývnul, Joffé již připravoval v Kolumbii exteriéry a společně s De Nirem cestovali oblastmi kolem Santa Marty a hradbou obehnané pevnosti Cartageny, kde probíhalo natáčení. (Rocky62)
Reklama