Frigo na mašině

• USA The General (více)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Recenze (270)

Webb

[8/10] (Buster Keaton, United Artists) (Němý, čb. tónovaný /// Produkce: Buster Keaton, Joseph M. Schenck /// Scénář: Al Boasberg, Clyde Bruckman, Buster Keaton /// Kamera: Bert Haines, Devereaux Jennings /// Hudba: Robert Israel, William P. Perry) [1001 FILMŮ, KTERÉ MUSÍTE VIDĚT, NEŽ UMŘETE] ()

lesumir

Jak já doufal, že jsem už překonal tu groteskovou fobii. Pustil jsem si Friga na mašině s tím, že si to užiju, pobavím a můj obličej se obejde bez podivných výrazů a svršeného čela. Bohužel, neobešlo a své pohledy bych nepřál nikomu vidět. Naštěstí to mělo jen hodinu patnáct. __ Ano, na rok 1927 opravdový vrchol, to uznávám, občas jsem měl rty v normální poloze, ale že bych se usmál? To se rozhodně říct nedá. Někdy ale zase jsem měl chuť dát plný počet, ale převažoval odpad, čili hodnocení není vůbec jednoduché. ___ Pokud vás tyhle starý "nedomrdky" baví, určitě si to užijete a proto berte moje hodnocení s rezervou, protože já prostě nedokážu dát filmu více než dvě hvězdičky, když mám po jeho skončení chuť něco rozbít... ()

anais

Keaton není tolik vtipný jako Chaplin. A nebo - je jinak vtipný. Skromněji. O to víc pak vynikne velkolepé inscenování některých scén, skvělá práce se zadní projekcí a strhující příběh, který je vlastně jednou dlouhou vlakovou honičkou. Mně osobně se do paměti nejvíc vryla scéna, kdy Frigo rozmáchle štípe dříví na jedoucím vlaku, zatímco se mu za zády v protipohybu přesunují unijní armády. U takové podívané už by označení groteska znělo trochu nepatřičně. ()

Marze

Frigův vrcholný film. Dokonalé použití filmových technik, struktura filmu, záběry jak Frigo proplouvá nebezpečím, rychlý rytmus, příprava mizantscény...Frigo se snaží proplout nebezpečným světem a nic se mu nestane. To je také hlavní charakteristika jeho postavy. U Chaplina funguje citové propojení s diváky, ale u Keatona je to naopak odtažitost. Velkou roli u něj hraje střih. Je zde sice odcizující svět strojů, ale on se na rozdíl od tuláka Chaplina v něm snaží najít místo a na nový svět se adaptovat. ()

Davered

Nesporným vrcholem Keatonovy tvorby je o tři roky starší Navigator, (žel v Česku méně známý) jenž je se "slavným" Frigem na mašině kvalitativně nesrovnatelný a jeho slavnější následovník z něj mnohé gagy kopíruje. Jediné čím je Frigo na mašině výjimečný je, pro němou grotesku zcela netradiční, "epická rozmáchlost", další klady se mi však hledají těžko... ()

Zajímavosti (30)

• Nezaměnitelný komik Buster Keaton, zvaný též „Kamenná tvář”, postavil ideu filmu na memoárech Williama Pittengera „Velká železniční honička”. Ačkoliv sám pocházel z oblasti Unie, rozhodl se změnit historii a příběh vytvořil z pohledu otrokářského Jihu. Navíc mu hodlal vtisknout komediální ráz, což mu přineslo nemalé problémy. (classic)
  • Značnou část rozpočtu spolkla scéna s hořícím mostem. Propadnout do vod Row River se měla záložní třetí lokomotiva nahrazující Texas a Buster Keaton (Johnnie) odmítl jakékoli riziko, že se jeho záměr nepovede – neměl totiž peníze ani na další stroj, ani na případné zbudovaní nového mostu. Na místo nainstaloval šest kamer, tisíc komparzistů, k nimž se přidaly další tisíce čumilů. Pád do řeky se povedl a Keaton celou situaci ještě vyšperkoval figurínou strojvůdce v kabině Texasu. Okolní diváci si toho nevšimli a křičeli hrůzou, že muž na svém stanovišti zahynul. Tato scéna stála 42 000 amerických dolarů, navíc hořící most přeskočil do lesa a způsobil požár, k jehož likvidaci přispěl i filmový štáb a komparzisté. (classic)
  • Příběh je založen na pravdivé události, která se udála během americké občanské války. (Kulmon)