Režie:
Petr KolihaScénář:
Václav ŠašekKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Miki JelínekHrají:
Ondřej Pavelka, Aňa Geislerová, Milan Lasica, Jan Kačer, Alois Švehlík, Jana Švandová, Vilma Cibulková, Kristýna Badinková Nováková, Jan Lepšík (více)Obsahy(1)
Román M. Viewegha Výchova dívek v Čechách je vlastně prvním porevolučním (a po revoluci i napsaným) původním českým literárním bestsellerem. V jeho textu se umně slučuje humor, politika, sex, autorská sebereflexe i existenciální metafyzika. Stal se předlohou ke stejnojmennému filmu, který vypráví příběh Oskara, českého učitele a začínajícího spisovatele (O. Pavelka). Oskar dostane od místního zbohatlíka (M. Lasica) nabídku a těžko jí dokáže odolat: za peníze, několikanásobně převyšující jeho měsíční plat, má v kurzu tvůrčího psaní doučovat milionářovu dceru (A. Geislerová), která s ním zpočátku naprosto odmítá komunikovat. Do tvrdohlavé dívky se posléze zamiluje, nedokáže však kvůli ní opustit svou ženu a dceru a už jen zpovzdálí sleduje svou vyprahlou lásku, jak se řítí k neodvratnému konci… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (123)
Tu a tam rozpačitá adaptace románu Michala Viewegha, kterak se ze soukromého doučování milionářské dcerky vyklube milostné šílenství. Užvaněný učitel Oskar tak pentluje mezi rodinou a dvacetiletou milenkou, pro Aňu Geislerovou to byla další příležitost vykreslit rozmazlenou dívku, co nezvládá hlavně samu sebe. Divoká, nevyrovnaná, manipulativní, touhami posedlá Beáta je v jejím podání uvěřitelná, namísto toho režisérské křeslo dosti zavánělo tápáním i absencí originality. ()
Výchova spĺňa asi všetky kritéria midcultu podľa Umberta Eca. Je to s tými definíciami komplikovanejšie, ale zhruba aj pre tento film platí, že ide o masový produkt, využívajúci neinvenčné artové prostriedky k tomu, aby u svojho diváka vyvolal dojem umeleckého zážitku. Takže tam dáme vnútorné monológy, citáty rôznych spisovateľov do obrazu a hlavná postava je intelektuál- a spisovateľ. No a ako vyjadriť lepšie spaľujúcu vášeň ako milovaním v aute za jazdy v plnej prevádzke? Koliha však túto adaptáciu nakrútil vcelku svižne, nerušivo a nikdy nenudí. Len keby ten nevkus deväťdesiatok nekričal z každého záberu. ()
Anna Geislerová už za svoji hereckou karíéru jasně dokázala, že patří mezi nejlepší české herečky. Ve Výchově dívek v čechách předvedla dobrý výkon a výborně tak doplnila sympatického Pavelku. Film má poměrně dobrý děj, i když se z velké části skládá z milostných pasáží dvou hlavních postav. Možná že kdyby jich tam bylo o trochu méně, filmu by to rozhodně neuškodilo. ()
"Srandičky. Srandičky a ... citáty." Originální námět (přepracování Čapkovy pohádky jinak než v Lotrejdo a Zubanda), transformující atmosféru 90.let do stylizovaného tvaru (hlavně zapamatovatelná kamera), využívajícího herecký potenciál Pavelky a Geislerové, skvělý vstup Kristýny Novákové na plátno. 3-4* ()
Jednu * dávám jen za skvělé herce, jinak nuda a ubohost. Velice mě rušily vstupy vypravěče do děje, kde mistr autor vysvětloval, co se vlastně děje a proč, jako bychom byli nevidomí a potřebovali komentář. To dokonale roztrhalo jakoukoli možnost se do situací vžít. Citáty mi stejně tak kazily dojem. Ostatně celá osa příběhu byla neoriginální (což by se dalo odpustit při lepším zpracování), předvídatelná, roztahaná a nudná. A že by komedie? Romantika? Nic z toho jsem ve filmu nenašla. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (4)
- Oskar (Ondřej Pavelka) podepisuje na autogramiádě knihu „Názory na vraždu“, což je literární prvotina Michala Viewegha. (sator)
- Milionářská vila je na adrese Hejnická 311, Raspenava. Točilo se také v Chorvatsku v Umagu. Lom se jmenuje Kujalův a nachází se v Hřiměždicích. (sator)
Reklama