Režie:
Ivan ZachariášScénář:
Ondřej GabrielKamera:
Jan VelickýHudba:
Petr MalásekHrají:
Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák, Martin Hofmann, Lenka Vlasáková, Petr Lněnička, Hattie Morahan, David Nykl, Kristýna Ryška, Attila Mokos (více)VOD (1)
Epizody(6)
Obsahy(1)
Rok 1989. Marie je profesionální houslistka, která před 12 lety se svým mužem, pronásledovaným disidentem Viktorem, uprchla z totalitního Československa do Británie. Teď se ale vítr začíná pomalu obracet a ve vzduchu visí změna. Marie by toho ráda využila a po letech konečně navštívila svou rodinu. Jenže brzy po návratu do Prahy se ukazuje, že to byla osudová chyba. Viktor za dramatických okolností zmizí a není jisté, zda je vůbec naživu. Marie chce za každou cenu zjistit, co se s ním stalo. Co když však není na pravdu připravena? Ukazuje se totiž, že Viktora nehledá jen ona, ale i tajné služby několika států. A čas utíká čím dál rychleji, protože pád železné opony se blíží... (HBO Europe)
(více)Videa (3)
Recenze (288)
Říká se, že ďábel je ukrytý v detailu, ale tady by jste ho hledali jen těžko. Vedle ošuntělých lokací, kterých je Praha bohužel i bohudík plná, si Zachariáš dal práci s takovými titěrnostmi, jako je lampa pouličního osvětlení nebo květináč. Polistopadové generaci to možná tolik neřekne, ale pamětníci to jistě ocení. Dobovou atmosféru pak podtrhuje fízlující kamera, která je pro námět jako dělaná. O samotném ději se příliš rozepisovat nebudu, protože bez spoilerů by to šlo těžko, nicméně jedná se o výtečně promyšlenou špiónštinu, která se může směle rovnat kdejaké zahraniční produkci a jako přidanou hodnotu vidím reflexi dnešní doby. Výhradu mám vlastně jen jedinou a to Táňu Pauhofovou. Tedy ne že by zahrála špatně. Stejně jako všichni ostatní byla výborná, ale její postava toho nesla na hrbu příliš, což občas působilo krkolomně. O to je větší škoda, že režie víc nevyužila Martina Hoffmana, který se přímo nabízel. Ale ani to mi celkově výborný dojem nezkazilo a jsem zvědav, s čím se Zachariáš vytasí příště. 85% ()
6/6 S každým dalším dílem jsem musela hvězdičku ubrat, protože tenhle hit z HBO Europe je naprostá marnost. Tento údajný dárek k 17. listopadu 2019 je jen naivním špionážním dramatem, ve kterém vedle sebe funguje MI6 a antihrdina Honza Vlasák. Herecky jsou k dispozici jen ty nejvybranější tváře z našich luhů a hájů, od Hořícího keře nesmí v tak exkluzivním projektu chybět samozřejmě Pauhofová, Myšička prorazil už před lety Občanským průkazem, Vlasák po celých dekádách, kdy byl doslova neviditelným, je nyní v televizi i na divadle obsazován jakoby jiného herce jeho kvalit v jeho generaci nebylo (zdravím MDP a Na miskách vah), o Hoffmannovi a Vlasákové pomlčím. I proto jsem s projekcí počkala pár měsíců, abych měla alespoň minimální odstup, ale HBO po Pustině vsadilo znovu na nerealistického Zachariáše a nechalo utopit svůj nejnovější kasaštyk v laciné parodii na Bondovky. Škoda. #hbo ()
Bez vědomí je o poznání méně úderné než předchozí Zachariášova Pustina. Tady se Zachariáš snaží více fušovat do rybníčku, kde pevnou rukou vládne Agnieszka Holland. Ve srovnání s jejími seriály, které čerpají ze silných historických osob a událostí, tady jdeme dozadu pouze dobově bez přesného zařazení. Také mi přijde, že Bez vědomí neví, co chce pořádně být a střídá žánrové pasáže jako ponožky. Ty kriminální části jsou povedené, ale když se přejde do politického dramatu nastává potíž. Bez vědomí se tak opravdu táhne a měl jsem problém se donutit do dalšího dílu, protože v druhé polovině výrazně ztrácí dech. Nicméně nelze nedodat, že se jedná o technicky a herecky naprostou špičku a tolik podobných děl u nás nevzniká. ()
Další výborný, český HBO zářez. Povedený a řemeslně propracovaný výlet do minulosti, kdy Evropu strašili a řídili zkratky STB a KGB, sviním u koryta se dařilo lépe a déle než by bylo zdrávo a kdo se systémem nesouhlasil nebo měl svůj názor, nenávratně zmizel. Herecky výborně trefené, příběhově vtahující a jediný výrazný negativum vidím v negradujícím konci, který vyznívá trochu do prázdna, přestože vše nasvědčovalo něčemu většímu. ()
Bizarní podívaná. Jeden by málem podlehl dojmu, že takhle to nějak bylo, jenže celá ta atraktivní špionážní hra má háček – je příliš překombinovaná a tím i stěží uvěřitelná. Samozřejmě, že vyšetřovací metody StB, KGB i MI6 byly v mnoha ohledech shodné, nicméně ledacos je už přitažené za vlasy, což ostatně přiznávají i odborníci. Ivan Zachariáš si dal ovšem záležet na vizuálně propracovaných detailech i na výběru hereckých představitelů, z nichž zejména Táňa Pauhofová, Martin Myšička, Jan Vlasák a David Nykl vyvolávají nemalou odezvu; možná proto je Bez vědomí záležitost, která diváka nenudí, ale napíná a nutí jej přemýšlet. Co na tom, že je to jen fikce. ()
Galerie (44)
Zajímavosti (24)
- Při postelové scéně hraje „Boxer“ od Arnošta Pátka. (Duoscop)
- Na seriálu se jako odborný poradce podílel spolupracovník CIA a světově uznávaný expert na špionážní techniku H. K. Melton nebo znalec operativních prostředků československé tajné služby Daniel Povolný. [Zdroj: magazin.aktualne.cz] (Duoscop)
- Ve scéně, kdy Marie (Táňa Pauhofová) vstupuje na nástupiště a jde do vlaku, je v pozadí záběru jasně rozpoznatelný vlak Českých drah v korporátních barvách (Najbrt), který firma používá od roku 2009, zatímco děj filmu se odehrává daleko dříve. (tommahol)
Reklama