Reklama

Reklama

Havel

Trailer

Obsahy(1)

Co byste obětovali pro pravdu a lásku? Celovečerní film Havel přináší příběh jedné z nejvýraznějších osob naší historie Václava Havla z jeho disidentských dob, kdy ještě nebyl slavnou osobností. „Portrét státníka nečekejte,“ slibuje režisér Slávek Horák. Film se soustředí na Havlův bouřlivý osobní život, kterému dominuje boj za pravdu a správnou věc, pronásledování, věznění a také milostné vztahy, vlastní pochyby a humor. V centru všeho je pak neobvyklý a o to silnější vztah s manželkou Olgou.
Film Havel se odehrává mezi roky 1968 a 1989 a zachycuje dlouhou cestu a proměnu hlavního hrdiny od lehkovážného a úspěšného dramatika šedesátých let, přes bojovníka za lidská práva v letech sedmdesátých až po vůdčí osobnost sametové revoluce a celosvětovou ikonu. Dějiny jsou ale až v druhém plánu, film Havel nabízí především velký, vzrušující a málo známý příběh, jakých není ve světě mnoho. (Bontonfilm)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (433)

troufalka 

všechny recenze uživatele

Au au au ... Trochu jsem se obávala, aby to tvůrci nepřepískni a nestvořili nějaký heroický opus. Tak v tomto směru mohu být klidná, přepískni to přesně opačným směrem ... Vždycky tvrdím, že člověk žije sám svůj život pokud žije, po smrti se stává lidovou ústnou slovesností - buď hrdinou, pokud byl v oblibě nebo odpadem lidské společnosti, pokud v oblibě nebyl. Havel byl jaký byl, možná to nebyl žádný velký hrdina, ale taky to nebyl úplný posera. Když už nám ty životopisné filmy moc nejdou, což takhle točit dokumenty s citacemi z díla, s archivními záznamy a s výpovědí lidí, kteří dotyčného znali (ideálně z obou táborů). Nechci nic hodnotit ani rozebírat, prostě se to nepovedlo. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nečetl jsem si předem žádné komentáře, ignoroval zdejší bouřlivou diskuzi a... prostě jsem si zašel do kina. A byl mile překvapen. Oni ožili na plátně! Havel se svojí ženou Olgou, panem Dubčekem a dalšími souputníky... přesně tak, jak je coby příslušník mladé generace narozen až pár let po rozdělení ČSFR znám z hodin dějepisu, z knížek, z dokumentů či jiných vyprávění. Říkám záměrně ožili, protože takový pocit jsem hned na začátku během prvních scén měl. Hlavní obsazený herec Viktor Dvořák se ve výsledné podobě na Havla nejen podobal, ale také ho ztvárnil velice hodnověrně, nad očekávání se povedlo, abych nevnímal ve filmu Geislerovou či Hofmanna, ale skutečně paní Olgu, Landovského a dalších, v jejichž společnosti tenhle emocemi naplněný náhled (nejen) do života disidentů v 70./80. letech zde probíhal. Ať už mám k Havlově osobě mírně rezervovaný vztah, chci tady hodnotit pouze svůj dojem z filmu. Oceňuji uvolněné civilní pojetí, Horákův film si nehraje na historický dokument, nestává se ani politickou propagandou, je to vlastně též vyprávění. Vyprávění o jedném umělci, který se rozhodl jít k velkému cíli se společenským posláním, přes těžké překážky, ale bojoval natolik, že se dočkal obdivu v mezinárodním měřítku. Vyprávění v útržcích, v nichž se tvůrci nebojí vždycky funkčně přepnout z velkých dějin na intimní drama. Vyprávění spíše tradiční, ale určitě působivé a s několika hezkými režijními nápady – mimo jiné s momenty, když se Havel i s jinými postavami během různých scén (soudní proces, výslech a pod.) ocitá nečekaně na jevišti, což ještě více podtrhuje, jaké jedno skutečné absurdní drama (ze života autora her tohoto druhu) právě sledujeme... z vůně hospodského piva a temného chládku žaláře až do prezidentské kanceláře, mohl by kdekdo poznamenat. Ale to už zase začíná jiná kapitola. Pokud jde o absenci páté hvězdičky, nemám k filmu žádné vážnější výhrady (možná mohl být i delší a rozvinout víc vztahovou linku mezi "Vaškem" a paní Olgou), jenom v záplavě dalších filmů kolem československých dějin, které nám za poslední roky vznikají jako na běžícím pásu, nevnímám Havla jako něco výjimečného či objevného. 75% ()

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

,, Subjekt zašel do objektu! '' --- Film Havel přichází do podivné doby. Do doby jakési opožděné porevoluční kocoviny. Opomenu tu část lidí, kteří vzpomínají na dobu před listopadem jako na supr éru téhle republiky... Vždyť měl každý práci, nikde žádný bezdomovec a že nebyly pomeranče, To se dalo přežít... Tak tyhle případy dávám úplně stranou. Ta kocovina některých z nás je z té pomalu se plížící nesvobody, z cenzury, z rozdělení společnosti podobně jako tomu bylo tenkrát když se lid dělil na ty správné a na třídní nepřátele. K nadávkám již před lety přibyla nová - Havloid. Premiérem země je estébák podporovaný komunistickou stranou... Prezidentem na Hradě je zombie s podivným ansámblem, který jí tahá za vodící lanka. Nevěřil bych, že tohle řeknu, ale než Myloš Zemanů, to už i Gusta Husák měl větší prezidentské charisma... Jakkoliv to zní neuvěřitelně, tak to prostě je. Tak daleko jsme to za těch 31 let dotáhli. A myslím, že to ještě není zdaleka konec. A do tohohle společenského guláše přichází film - Václav Havel ležící spící. Havel je pro mně osobně ikonou. Jeho život ale dělím na dvě zásadní fáze. Na tu, ve které jsem si jej vážil víc - to byla ta spisovatelská - disidentská a pak na tu prezidentskou se špeky jako bylo humanitární bombardování Kosova atd... První prezidentské období ještě ok, ale pak si myslím, že se s ním začalo něco dít a začal se lidem vzdalovat. Nejvíce mne štve, ten způsob jakým byla převzata moc od komunistů, jimž za to byla zřejmě slíbena jakási doba hájení... Přesto když zemřel, šel jsem se k jeho ostatkům poklonit do Svatovítské katedrály. Film bohudíky mapuje tu první etapu spisovatele a dramatika, který chce jen psát... Ukazuje Havla jako normálního člověka, chybujícího, nerozhodného, leckdy i vystrašeného. Rozhodně to není nic pro nikoho, kdo se v tom období alespoň trochu neorientuje. Jmen tam totiž moc nepadá a tak se člověk musí snažit v tvářích soudobých herců hledat tváře originálů jež hrají. Dvořák si byl s Havlem až neuvěřitelně podobný a to nejen vizuálně, ale i z hlediska gest. V řeči trochu zaostával byť se snažil ráčkovat co to šlo. S Geislerovou jsem měl problém, je nasazována moc často a Olze podobná moc nebyla. Kdo se povedl byl Hofmann. Jeho parádní projev se protl s takovou tou Landovského přirozeností a suverenitou a i vizuálně mu byl díky nosu a kníru velmi podobný. Jana Patočku znám jen z fotografií a to vždy bez vousů, proto volba Bartošky s bělostným plnovousem ve stylu Anděl Páně byla dost zvláštní. Kdo byl vizuálně úplně mimo byl Jastraban alias Dubček a to jak v šedesátkách, tak v listopadu 1989. Film začíná okupací v roce 1968 a posléze jde přes Chartu a VONS skrze sedmdesátá léta až k slavnému vystoupení na balkóně Melatrichu před zaplněným Václavákem v roce 1989. Z hlediska reálií skvěle mapuje tu dusnou atmosféru totalitního státu. Soudruzi v té době pochopili, že když někoho ubijí k smrti jak v létech padesátých, moc jim to neprospěje. A i když to občas nezvládli jako u Wonky, nebo Patočky, preferovali pomalé deptání člověka psychologicky. To film celkem věrně zachycuje sic v náznacích, ale mně to stačilo. Stejně zajímavý byl střet světů disentu a to mezi inteligencí a undergroundem. Filozofové a spisovatelé versus vlasaté a chlupaté máničky řvoucí podivné texty na koncertech stejně podivným individuím...:-). Naštěstí byl nepřítel společný oběma skupinám. Příjemná ve filmu byla i Maláskova hudba, jen mne vytáčí že když je nějaký film jako ze šedesátých let, pustí tam filmaři skoro vždy Get down from the tree od Matadors. Do prkna v šedesátejch byla taková kupa super písniček a ve filmech je vždycka jen tahle... Co řící závěrem? Po různých recenzích jsem si nebyl jist zda na film jít. Teď jsem ale rád, že jsem premiéru v Říčanech viděl. Mimochodem kino bylo plné. Sám jsem si vzpomněl na některé okamžiky z té doby, bydlel jsem tehdy v Revoluční na Praze 1 a lecos se nám dělo přímo pod okny našeho bytu . A tak si říkám, že recenze zřejmě psali mlaďoši, co možná Havla ani nezažili a neumí si pospojovat film se skutečnou dobou o níž vypráví a o které také vědí prd, protože na youtube čumí na jiné věci. Dávám za 4 podpisy Charty 77. * * * * () (méně) (více)

Marcos22 

všechny recenze uživatele

Film Havel mapuje život prvního českého prezidenta mezi lety 1968 – 1989, ve kterých se převážnou většinu času zabýval disidentními aktivitami a vztahovými etudkami se svojí ženou a milenkami. Kdybych měl Havla hodnotit jako člověka, který se nebál nahlas projevit svůj názor, kdy se ostatní báli a za jeho snahy o změnu ve společnosti, dal bych pět hvězd. Kdybych měl hodnotit Havla po jeho vztahové stránce, dal bych odpad. Zde však hodnotíme film. Ten bohužel nesplňuje edukativní ani informativní rámec z let 1968-1989, a jde po velmi povrchní linii. Divák nedostává možnost nahlédnout do problematiky více do hloubky a ani nejsou zřejmé příčiny chování ústředních postav a momenty, které zapříčinily proměny z pasivních jedinců na aktivní hybatele dějin národa českého. A nesplňuje být ani šokujícím bulvárním médiem, o což se celou dobu snaží zobrazováním vztahových interakcí mezi Havlem a jeho ženou Olgou, potažmo Havlem a jeho nejznámějšími milenkami Annou Kohoutovou a Jitkou Vodňanskou. Tyto dvě postavy navíc režisér skloubil do jedné hranou Barborou Seidlovou, což divák, který se nezajimal mimo snímek o život Havla nemá šanci v průběhu filmu vydedukovat. Bez perfektní znalosti dějin nemá divák šanci poznat ani řadu státníků, jejichž jména se ve snímku neobjevují. Havla hodnotím jako soft melodramatický film, který se snaží těžit z dobrého jména pozitivně přijímaného státníka, avšak svoji  kvalitou a prezentací naprosto selhává. Jedna hvězda za výkon hlavního představitele, Viktora Dvořáka, a tlaku na diváka se dodatečně dovzdělat v dané problematice a s klíčovými signatáři Charty 77. 👎 (05.04.2021) ()

dO_od 

všechny recenze uživatele

// Jako ty čtyři hvězdy jsou hodně na hraně a objektivně to prostě není tak komplexní a precizně zpracovaný portrét, jaký by si pan prezident zasloužil - o tom žádná. Na druhou stranu, jako příběh muže, který nebyl bez chyb, ale postupně získával sebevědomí k tomu, aby mohl vést, to na mě fungovalo báječně. Metafory nebyly tak banální, jak jsem se bál, naopak jsem ocenil, že se někdo snažil rozvést psychiku hlavní postavy i jinak než pouhým dialogem, herecky bez problému (na konci se Dvořák v Havlovi regulérně ztratil), řemeslně to taky vypadalo jak mělo a byť už to v určitých chvílích řešilo celou tu zápletku se ženami až zbytečně skandálně (večeře...), těmi výslechy a posledními deseti minutami si mě to nakonec získalo. Chybující film o chybujícím člověku, budiž. 7/10 ()

Galerie (62)

Zajímavosti (22)

  • „Mně se na něm strašně líbí, že to byl prostě obyčejný, pro mne třeba z čistě ženského pohledu naprosto nesnesitelný chlap, já bych to s ním asi nevydržela, ale přitom prostě génuis,“ říká o Václavu Havlovi představitelka jeho ženy Olgy Anna Geislerová. (SONY_)
  • „Byla to pro mě výjimečná role, je to jiné, když hrajete skutečného člověka, navíc člověka, kterého si vážíte. Olga je žena, ke které cítím obrovskou úctu, a pak najednou stojím v županu s cigárkem v ruce. Bylo to zvláštní a měla jsem z toho trochu husí kůži“ prohlásila představitelka Olgy Anna Geislerová. (Duoscop)

Související novinky

Cenu filmových fanoušků si převzal Vít Klusák!

Cenu filmových fanoušků si převzal Vít Klusák!

18.01.2021

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) dnes oznámila kompletní seznam nominací pro 28. ročník výročních cen Český lev. Celkem 190 akademiků hlasovalo o 87 hraných, dokumentárních, animovaných a… (více)

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

Centrum Prahy ožije 27. MFF Praha - Febiofest

12.09.2020

MFF Praha - Febiofest již 18.9. 2020 odstartuje 27. ročník. Mění své působiště a jeho novým domovem se stává Cinema City ve Slovanském domě. Promítat se bude také v Ponrepu, Edison FilmHub a nově v… (více)

46. ročník LFŠ odhaluje program

46. ročník LFŠ odhaluje program

11.07.2020

Od pátečního poledne 7. 8. až do středeční noci 12. 8. 2020 nabídne Letní filmová škola plnohodnotný program, vedle historických a současných filmů se dostane i na divadla, koncerty a další… (více)

Reklama

Reklama