Reklama

Reklama

Komik Jim Carrey spolu s Laurou Linney a Edem Harrisem (oba mnohonásobně nominovaní na Oscara) hrají v Truman Show, temné komedii o světoznámé hvězdě televizní reality show, která si myslí, že je jen pojišťovacím agentem. Když tento údajně obyčejný muž zjistí, že celý svůj život strávil před kamerou obklopen placenými herci a komparzem, místo rodiny a přátel, rozhodne se najít svou původní podstatu... a na své cestě zažívá bouřlivá dobrodružství. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 195)

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire. Odlehčené drama z alternativního světa uvnitř našich obrazovek brilantně režírované známým režisérem Peterem Weirem (Společnost mrtvých básníků) v reálu a Edem Harrisem v televizní realitě. Truman Burbank (poprvé se neksichtící a snad proto dobrý Jim Carrey) žije spokojeně ve svém rodném městečku Ráj (Seahaven), jenže neví, že je od narození hvězdou největší světové TV reality show zaměřené na jeho osobu. Neví a nesmí se dozvědět, že zvídavé kamery jsou všude a že městečko je obrovská televizní atrapa pod obří kupolí. (Nebo kopulí?=))... Povedený film. Trailer: http://www.csfd.cz/film/9568-truman-show-truman-show-the/videa/ ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

Snaha konvertovat komika do vážné herecké úlohy samozřejmě nemusí skončit úspěchem. Hollywoodský australan Peter Weir takovou misi ve Společnosti mrtvých básníků s Robinem Williamsem splnil a v Truman Show dostal na povel gumovou tvář Jima Carreyho. Je fakt, že výběr to byl celkem logický – Truman totiž zábavnou postavičkou je (respektive má být) a herecky náročných momentů nikterak závratné množství podstupovat nemusí. Proč? Protože Truman je show. Největší show na světě. Show jednoho člověka, jehož život je řízenou lží. „Přijímáme realitu světa tak, jak je nám prezentována“ - aneb fáze zdánlivé svobody: Svoboda je vrtkavý pojem. Za svobodu považujeme volnost jednání v rámci prostředí, které známe – co když se ale ze všeho, co známe, vyklube jedna velká iluze? Svět Trumana Burbanka iluzí je. Veškerou jeho realitu představují monstrózní kulisy studia, jehož útroby sledují tisícovky kamer a které „je po Velké čínské zdi jedinou stavbou, viditelnou z vesmíru“. Fiktivní městečko, nacházející se uvnitř, obývají fiktivní lidé (herci), osvětlují fiktivní hvězdy (soustava reflektorů) a utvářejí fiktivní události (zaranžované scénky ku potěše diváka). Jediný, kdo nic netuší, je sám Truman, alias „první člověk, kterého adoptovalo televizní studio". Neotřelou myšlenku přetavil ve scénář ambiciózní Andrew Niccol a nejen oscarová nominace dokazuje, že jde dodnes o jeho nejlepší dílo, ačkoliv nedostal šanci si ho sám zrežírovat. Studio v obavách z nezkušenosti mladého tvůrce zvolilo raději uznávaného Petera Weira a jen těžko budeme tvrdit, že šlo o chybný krok (zvláště dnes, kdy Niccol bředne u filmů, jako je Vyměřený čas či Hostitel). „Na koho to mluvíš?“ - aneb fáze pochyb: Truman je navzdory všemu strojenému kolem sebe dospělý a inteligentní člověk, takže se mu logicky začínají nepozdávat určité věci. Tu z nebe spadne záhadný reflektor, tu v rádiu mluví hlasy, které očividně sledují pohyb jeho auta. Navíc se v okolí objevují pobláznění lidé, kteří vykřikují zvláštní věci a jsou vzápětí eliminováni jinými lidmi. Zdání, že je něco v nepořádku, odstraňuje studio dobře mířenými zásahy a pomáhá mu v tom nevědomí zmatené oběti, neboť v uměle stvořeném televizním světě neexistuje náhoda a vše je organizováno tak, aby se spontánnímu jednání vyhýbal i sám Truman. Aby neopustil fiktivní přímořské městečko, je v něm uměle vyvolán strach z vody; média navíc nenápadně zdůrazňují nevýhody cestování a v televizi běží filmy oslavující maloměstský život. Truman se tak drží v bezpečí svého domova a nemá šanci zjistit, že oblaka na obzoru jsou pouze namalována. Podobných vychytávek je samozřejmě víc. I patnáct let po uvedení filmu je obdivuhodné, kolik toho dokáže Truman Show reflektovat na dnešní době, ovládané masovými médii. Ať už naše zrádné chápání svobody (můžu dělat VŠECHNO to, co mi jako VŠECHNO prezentováno je), mediální manipulaci (věřím, že to tak JE, protože to v televizi řekli), iracionální hrůzu (uměle udržovaný strach z jistého elementu) a s ní související subjektivní štěstí (dávno mě přesvědčili, že žiju na nejlepším místě na světě) schopnost obětovat pro úspěch vše (etická otázka celé show, která není zase tolik nepravděpodobná), prázdnotu životů znuděné většiny (miliony lidí po celém světě každý den sledují všední příhody jiného člověka) ale třeba i povinnosti, které plni frustrace strojově plníme a zapomínáme na svou lidskost (výborná scéna, v níž Trumanova žena navzdory situaci odříkává reklamu, což Truman nechápe, jelikož nemá tucha o všudypřítomných kamerách). O reality show, propagandě a product placementu ani nemluvě. Jako malá satisfakce slouží závěr filmu, kdy všichni diváci fandí Trumanovi v cestě za pravdou, přestože jeho případný úspěch bude znamenat nevyhnutelný konec pořadu. Jsme pokrytci, ale někde tam vzadu ctíme jistý morální kodex... „Pomozte mi někdo, jsem spontánní!“ - aneb fáze uvědomění si: A jednoho dne se to zlomí. Truman je definitivně přesvědčen, že vše kolem něj je jakási prapodivná hra, z níž chce uprchnout a správně chápe, že se musí chovat nepředvídatelně. Náhle si uvědomuje, jaký význam mělo setkání s údajně pomatenou dívkou, do níž byl zamilovaný spontánně a jejíž podobu marně hledá v útržcích z časopisů. Čím dál zběsilejší pokusy o únik - zatím ještě v rámci pravidel - však končí stále nepravděpodobnějšími náhodami a nehodami, které Trumana vracejí do útrob jeho domu (a drží ho před kamerami ziskuchtivého studia). Zlomová scéna havárie atomové elektrárny v lese má příhodný hororový nádech. Iluze se bortí. Výběr Jima Carreyho je zcela poplatný filmu - Truman musí být pohledný, zábavný a tvárný chlapík, což zvolený herec zvládá bez problémů. Obstál rovněž v klíčovém bodu odhalení, který je emocionálně zdrcující a osvobozující zároveň. V dalších rolích uvidíme Eda Harrise jako šéfa arogantního televizního studia, Lauru Linney jako Trumanovu (fiktivní) ženu, Noaha Emmericha jako Trumanova nejlepšího kamaráda a v nezanedbatelné vedlejší roli také Nataschu McElhone jako Trumanovu záhadnou femme fatale. Typově přesné, herecky skvělé, a to včetně faktu, že herci, kteří hrají herce, působí díky patřičné míře afektu skutečně jako herci, nikoliv jako skutečné postavy. Výsledek balancuje přesně tam, kde má, tedy na hraně směšnosti a neetické zvrhlosti Trumanova falešného světa. „Nikdy jsi neměl kameru v mé hlavě!“ - aneb fáze odboje: Truman pochopil, Truman převezl, Truman uprchl a televizní studio selhalo. Zmizení titulní postavy krátce před koncem působí jako utopie v jiné utopii, ale v rámci souboje Davida s Goliášem přijít muselo. Finální scéna v sobě nese obrovskou porci satisfakce i emocí, zároveň si však uchovává důstojnost a vtip. Poslední záběr filmu je pak bezmála geniální - ano, prožitek často umírá v touze po přísunu další zábavy. Strašně moc bych Truman show přál, aby se na ni za padesát let vzpomínalo stejně, jako dnes vzpomínáme třeba na Dvanáct rozhněvaných mužů či na Sedm samurajů - tedy jako na velké dílo, jež se trvale podepsalo v historii kinematografie. Nevyhne se mu pověst originálního filmu, jenž nese vtipnou, chytrou a bohužel nepříliš lichotivou výpověď o společnosti, v níž žijeme (tedy pověst, kterou už stejně dávno má). Vůbec přitom nezáleží na tom, jak moc o podobnou reflexi stojíme. Výborným tahem je odlehčený, humorný a barvitý zevnějšek filmu, skvěle korespondující se svým obsahem a tvářící se jako skutečná televizní show. Kontrast v tomto případě funguje bezchybně a zároveň dokáže pobavit široké spektrum diváků, ať už touží po lehké komedii, povedené satiře nebo originálním dramatu. Co víc chtít? Při každém dalším zhlédnutí lze v Truman show nalézt něco nového, dříve nepostřehnutého či jinak chápaného a protože má obsah patrně neomezenou platnost, lze říct jediné: Truman show je nadčasový film. A zestárnout se nechystá ani omylem. „No tak řekni něco! Celý svět tě vidí!“ (kopie vlastní recenze pro Filmserver) () (méně) (více)

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $60miliónovTržby USA $125,618,201Tržby Celosvetovo $264,118,201Jim Carrey vo svojej prvej veľkej vážnej úlohe a moc mu sadne, je vidieť že tento herec má talent a nie len na sprosté vtípky ale aj na charakterné herectvo. Tento krát dokáže zo svojich grimás ťažiť a film vďaka jeho prejavu povyšovať na silnú drámu človeka uväzneného vo svete nekonečného biznisu a oblbovania ľudí. Film je aj takou predpoveďou toho čo prišlo vo veľkom v novom storočí a to priblblé non-stop sledovanie ľudí cez kameru zavretých v nejakom tom priestore. Našťastie tieto úbohé sledovacie porady už takmer vymizli z obrazoviek TV. /videl v kine: 95%/ ()

ScreamJay 

všechny recenze uživatele

Jo když se daří tak se daří. Znám Jima Careyho, takže jsem čekal zase nějaký úlet, jenže tohle mě vážně hodně překvapilo. Naprosto unikátní nápad, skvěle podkreslený výborným scénářem. Když bych to řekl hodně blbě, pak je to Matrix všedního života. Žijete si svůj život, všechno je ideální a krásné, všechno berete s naprostou samozřejmostí, ale nemáte nejmenší tušení že jste vlastně jenom postavička sledovaná miliony kamer, jejíž existence a vše co se jí přihodí je v rukou režiséra. Jen doufám že je tohle vážně jenom film, protože bych nerad zjistil, že jsem slavný už přinejmenším 19 let, ale ještě o tom vůbec nevím. Co říct na závěr? Tohle je film u kterého se nudit nebudete, film u kterého neusnete a film u kterého se i zasmějete. Takže příjemnou zábavu a pokud vám do pokoje vlítne splašená zebra, tak to jen pan režisér drobátko nezvládl :o). ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Dojemné, vtipné, sžíravé - to vše dohromady a navrch dokonale vypointované. Nevím, jak na to koukali američané, jakožto televizní národ, ale vzhledem ke slušným tržbám se jim to zřejmě líbilo.Tenhle film bych s chutí pustil všem závislákům na telenovely a obyvatelům planety NOVA, aby si taky užili. V perfektně zinscenovaných záběrech na věrné televizní diváky, z nichž nejvíc mně dostaly ty dvě objímající se stařenky, by se mohli najít. Ale možná jim to nedojde...."Co ten Lima zase žvaní? Přepni to jinam, tohle se nedá." ()

Galerie (160)

Zajímavosti (48)

  • Dennis Hopper byl původně obsazen do role Christofa, ale odešel z natáčení hned první den. Následně obsazený Ed Harris vyhrál za svou roli Zlatý glóbus a byl nominován na Oskara. (don corleone)
  • Studio Paramount se obávalo, zda bude film úspěšný. Truman Show s rozpočtem 60 milionů amerických dolarů dokonce označilo za „nejdražší umělecký film“. Vedení proto žádalo, aby film nebyl tak dramatický a naopak vtipnější. Režisér Peter Weir tuto představu sdílel. Chtěl u diváků navodit dojem, že na Truman Show se dá opravdu dívat 24 hodin denně. Scénárista Andrew Niccol kvůli tomu napsal 16 návrhů scénáře, než se Weir odhodlal začít práce na filmu. (tom.nosek)
  • Film vošiel nielen do dejín kinematografie, ale aj psychiatrie. Predstavou, že sú súčasťou reality šou, začali trpieť viacerí pacienti a táto úchylka sa začala označovať ako "Trumanov prelud". (Raccoon.city)

Související novinky

Komu letos poputují čestné Oscary?

Komu letos poputují čestné Oscary?

22.06.2022

Americká Akademie filmového umění a věd (AMPAS) každoročně kromě známého a mediálně ostře sledovaného předávání Oscarů na přelomu zimy a jara organizuje o pár měsíců dřív i menší ceremoniál předávání… (více)

Zemřel herec Philip Baker Hall

Zemřel herec Philip Baker Hall

13.06.2022

Smutná zpráva z filmového světa. V úctyhodném věku 90 let zemřel herec Philip Baker Hall, známý z jeho mnoha vedlejších rolí i jako jedna z nejvýraznějších tváří své generace. Diváci si jej mohou… (více)

Orlando Bloom v drsné scifárně

Orlando Bloom v drsné scifárně

07.02.2009

Tak, jméno v titulku přilákalo k této zprávě náhodné kolemjdoucí fanynky. A teď něco pro opravdové filmové fanoušky: Andrew Niccol. Znáte jej. Prosadil se zajímavou sci-fi Gattaca, napsal scénář k… (více)

Reklama

Reklama