Reklama

Reklama

Princezna D.

  • Česko Spencer (více)
Trailer 2

Během vánočních svátků s královskou rodinou na panství Sandringham v anglickém Norfolku se Diana Spencer (Kristen Stewart), potýkající se s duševními problémy, rozhodne ukončit své deset let trvající a dávno vychladlé manželství s princem Charlesem. Ačkoli se množí zvěsti o aférách a rozvodu, na Vánoce se musí o všem mlčet a předstírat pokoj v rodině. Je tu jídlo a pití, střelba a lov. Diana tu hru zná. Ale letos to bude úplně jinak. Film Spencer vypráví o tom, co se mohlo odehrát během těch pár osudných dní. (Forum Film CZ)

(více)

Videa (16)

Trailer 2

Recenze (143)

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Roberta Pattinsona i Kristen Stewart bezpochyby nejvíce proslavila série Twilight sága. Oba se následně po konci série vydali směrem, kdy ztvárňují vážnější a náročnější role, aby dokázali, že nejsou jen ty hezké tvářičky z Twilightu a skutečně jsou schopnými herci. Robert Pattinson se tak objevil v menších filmech jako Dobrý časy, High Life či Maják a též se z něj stal nový Batman. Ani Stewart nezůstává herecky pozadu, což dokazuje i fakt, že se zhostila hlavní role princezny Diany v dramatu Spencer a aktuálně je jednou z předních kandidátek na nominaci na Oscara za nejlepší ženský herecký výkon roku. Stojí ovšem Spencer vůbec za pozornost?   Režie se ujal chilský filmař Pablo Larraín, tvůrce například dramatu Jackie, kde Natalie Portman ztvárnila Jackie Kennedy v krátkém období po smrti jejího manžela Johna Kennedyho. Drama, které postrádalo, nedošlo v něm k žádnému vyvrcholení, spousty momentů ve finále nemělo žádnou pointu a celé to prostě působilo jako záležitost, která se chtěla prodat jen skrze smutné téma a alespoň vydařený výkon Natalie Portman. Stejně jako Jackie poté Spencer není klasická biografie. Spíše má dle zahraničních věhlasů skutečně blíž k klaustrofobickému hororu, který strávené Vánoce v kruhu královské rodiny prezentuje jako nepříjemné peklo. A alespoň netradiční pojetí takovéto látky trochu existenci Spencer ospravedlňuje.   Jisté problémy, které měla už Jackie převládají i zde. Celé to vlastně hezky vypadá, kostýmy, výprava a masky působí dobře. Opět to celé táhne nahoru hlavní ženský herecký výkon, kdy je přeměna Stewart do role princezny Diany v jistém ohledu působivá a i přes americký původ působí Stewart jako britská princezna věrohodně. Jako u Jackie se v průběhu projeví jistá chladnost, na rozdíl od Jackie zde ovšem ta chladnost není tolik patrná a označení za klaustrofobický horor dává v průběhu větší a větší smysl.   Na rozdíl od Jackie je alespoň u Spencer skutečně cítit nějaká osobitost. Smutný příběh Diany Spencer je zde vyprávěn ve zcela novém světle, královská rodina v průběhu působí úplně stejně jako z vyprávění prince Harryho a Megan Markle u Oprah Winfrey. V průběhu se bohužel ukáže, že to celé jako v Jackie působí uměle, přitom tahle látka si přímo říká o to, aby v ní byl skutečně cítit kus citu a film se mohl divákovi dostat pod kůži. Spencer ovšem alespoň v jistých momentech skutečně dokáže něco vzbudit, na rozdíl od Jackie působí jako film, kde se něco načne a pak to má celé má nějakou dohru a smysl. Je tam alespoň nějaká gradace a vývoj z bodu A do bodu B.   V průběhu se jen možná ukáže, že období, které film zpracovává možná není úplně nejnosnější. Film, který by vyprávěl příběh Diany Spencer od jejího zasnoubení s princem Charlesem až po definitivní rozvod by byl ve finále rozhodně nosnější i přesto, že příběh nešťastného manželského svazku je většině lidí známý. Steven Knight se ve svém scénáři tak alespoň Vánoce Diany v roce 1991 okořenil o různé halucinace. Především se navíc film snaží Dianu Spencer vykreslit jako citlivou osobu, která nikdy nechtěla být středem pozornosti.   Stejně jako Diana z roku 2013 od Olivera Hirschbiegela s Naomi Watts je Spencer filmem, který by se Diane Spencer líbil, protože jí ztělesňuje přesně takovou, jak sama sebe nejspíš chtěla za každou cenu vnímat. Přitom právě případný film, který by Dianu prodal jako osobu, která i přes popírání přeci jen o pozornost toužila a byla pořád v kontaktu s médii, vznikl by z toho zajímavý film o komplexní postavě. K té má Diana Kristen Stewart pořád přeci jen daleko a většinu času je to pořád především nevinná oběť, která musí trávit Vánoce se zkaženou královskou rodinou. Celý to v součtu působí neskutečně černobílé, což je prostě škoda.   Nejhorším faktem je to, že i když Diana Spencer hlavní hrdinkou, její osobnost film prostě dostatečně neprozkoumá a nevykreslí. Stewart možná hraje skutečně dobře, její Diana se ovšem dá v rámci Spencera skutečně popsat v jedné větě, což o skutečné princezně nešlo. Larraín možná bývalé ženě prince Charlese ve finále dělá větší poctu než pár let nazpátek právě Jackie Kennedy, pořád to ovšem působí dojmem, že realizoval film bez skutečného procítění. Spencer je v mnoha ohledech sice vydařenější než Jackie, většina problémů, které měla už právě Jackie ovšem zůstávají i u Spencer.   Kristen Stewart se bez oscarové nominace nejspíš neobejde a to netradiční pojetí, které skutečně může vyvolat pocity nepříjemného klaustrofobického hororu je alespoň trochu neokoukané a osobité. Pořád je to černobílé, rozhodnutí zaměřit se právě pouze na Vánoce 1991 je ve finále trochu zvláštní, protože toto období skutečně dvakrát nosné není (i když na jeho konci dojde k zásadnímu bodu v životě Diany Spencer) a celé to vlastně ničím dvakrát nestrhne. Řemeslně ovšem rozhodně solidní práce a na rozdíl od Jackie Spencer alespoň působí jako umělecký film a ne jako něco, co si na umění pouze hraje. Za rok si na Spencer ovšem nikdo nevzpomene.... () (méně) (více)

UhLee 

všechny recenze uživatele

(5,5/10). Docela psychotický náhled do utrápeného života princezny Diany. Je to hrozně zvláštně natočený, pojatý a zpracovaný film. Režisér Pablo Larraín natáčí dost zvláštní film, které jsou ukrutně pomalé. Přesvědčil jsem se o tom u jeho předchozího výtvoru zvaného Ema, který byl ještě větším utrpením než Spencer. Některé pasáže dokázaly nasadit divákovi brouka do hlavy. Scéna s perlovou polévkou je vrcholem budování napětí a hlodavé paranoi. Největším klenotem celého filmu je samozřejmě Kristen Stewart, která tady předvádí herecké umění nejvyššího formátu. Podoba tam bylo v několika scénách opravdu neskutečná. Chápu, že být součástí královské rodiny není žádný med. Dodržování všelijakých pravidel a být neustále pod drobnohledem. Ovšem si upřímně nemyslím, že to bylo potřeba prezentovat takovouto formou. Místy mi to přišlo, že jediná Diana je chudáček a všichni ostatní jí chtějí jenom ublížit. Naprosto nesmyslné mi taky přišlo obsazení německého herce do role prince Philipa. ()

Reklama

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Na projekci Spencer mě nalákalo (pro mě celkem překvapivé) obsazení Kristen Stewart - byl jsem zvědavý, jak se s rolí popasuje - a očividná snaha o netradiční pojetí příběhu o Dianě, i když se jednalo o fabulaci, jak bylo ostatně zmíněno v úvodu filmu. Po zhlédnutí mám ze snímku rozpačité pocity. Stewart rozhodně ztvárňuje Dianu netradičním způsobem a její výkon film táhne - jak nahoru, tak i dolu. Z filmu je cítit snaha o navození nepříjemné a tísnivé atmosféry uvnitř královské rodiny, což se tvůrcům místy daří, místy je však film celkem mimo. Pokud budeme Spencer chápat jako projekci vnitřního souboje hlavní postavy na plátno, lze mu odpustit dějovou roztěkanost až labilnost - což byl, předpokládám, i režisérův záměr. Slabší tři hvězdičky! ()

zsn 

všechny recenze uživatele

Kdyby to natáčel Lars von Trier, tak tu unylost, utahanost, utopii, nekonečnost a depresi hlavní postavy pochopím, ovšem tohle naprosto zkazilo jakýkoli životopisný záměr. To transcendentno zde, mystické panické ataky, nebyly v královském filmovém tématu absolutně očekávané. Naprosto zbytečné dialogy o ničem. Boj Diany sama se sebou. Vše si to dělala sama. Lítala po krajině jako víla, vše musela dělat speciálně, sama za sebe, neakceptovala staleté královské tradice, vlastně ani kognitivně nepobrala, v jaké roli se nachází. Naprosto se do této rodiny nehodila. Byla jen rodička královských potomků. Tak jako každá přivdaná žena v královské rodině. Z ní by ani královna být nemohla. V realitě byla nepříjemná, unuděná, utrápená a Stewart je taková taky, takže ji dobře obsadili. Postavu Diany vůbec nemusím. Tak se trápila klasickým jednáním každého muže, kor královského rodu, a sice nevěrou, namísto aby byla vděčná, že se nemusí starat o svůj zadek a přijala své místo s pokorou, tak dělala raději scény, upozorňovala na sebe, až se začla ku_vit také a v osudu na to dojela. S celou svou neúctou k rodině, se svou slabostí, citovou nerovnováhou a vynášením rodinné špíny na veřejnosti se nedivím, že ji královna tak nenáviděla. Nebyla hodna této rodiny. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele

Marná sláva, Steven Knight není Peter Morgan, a proto ani Spencer není The Crown. Ztímco v The Crown je Diana i královská rodina vykreslena mnohovrstevnatě, s kladnými i zápornými vlastnostmi, ve Spencer je vše víceméně černobílé. Charles i královna jsou chladné, zlé, neživotné figurky a Diana je zde chudinkou lapenou ve svazujícím životě boháčů plném nesmyslných tradic a bontonu. Nutno ovšem dodat, že Diana pocházela ze šlechtické rodiny, takže velmi dobře znala prostředí vysokých vrstev v Anglii. Byla na něj zvyklá, protože v něm vyrůstala a byla jeho součástí. Nechápu tudíž snahu tvůrců zobrazovat ji jako psychicky nemocnou drama queen, jež je tak zahleděná sama do sebe a své sebelítosti, že není ani schopná obléct se do drahých šatů a dojít včas na opulentní večeři… Pokud odhlédneme od způsobu, jímž je hlavní postava ve Spencer zobrazována, pomalu nám na snímku samém nezbude nic jiného. 85% stopáže totiž tvoří detailní záběry a polocelky na Kristen Stewart, která je herecky jako obvykle ve vypjaté křeči a špatně napodobuje britský přízvuk. Královská rodina je zmíněná jen okrajově, s většinou z ní se divák ani nesetká. Protože to by bylo po všech stránkách náročnější, než oblékat jednu herečku do různých garderob a následovat ji pak kamerou po drahých zdobných chodbách. Za nedlouho se vám do nekonečna se opakující ubrečená a nervózní tvář hlavní postavy začne zajídat, a to, co se zezačátku zdálo jako umělecký, na pocity hlavní postavy zaměřený snímek, vás brzy začne nudit svou monotónností a nikam nesměřujícím dějem. Proto 2*. ()

Galerie (30)

Zajímavosti (7)

  • Scéna na konci, kdy Diana (Kristen Stewart) vezme Williama (Jack Nielen) a Harryho (Freddie Spry) do KFC poté, co opustí Sandringham House, byla částečně založena na skutečných událostech. Podle bývalého královského šéfkuchaře Darrena McGradyho a komorníka Paula Burrella prý Diana vzala své syny do McDonald's. (veronikajel)

Související novinky

Tvůrce Gangů z Birminghamu dělá seriál o Ferrari

Tvůrce Gangů z Birminghamu dělá seriál o Ferrari

15.07.2022

Tvůrce Gangů z Birminghamu a rovněž scenárista filmů jako Východní přísliby, Noční jízda nebo Spencer Steven Knight našel svůj příští námět. Britský veterán oznámil, že chystá novou sérii o životě… (více)

Reklama

Reklama