Reklama

Reklama

Film Wonka je založen na výjimečné postavě, která je ústřední postavou knihy „Karlík a továrna na čokoládu“, nejkultovnější dětské knihy Roalda Dahla a jedné z nejprodávanějších dětských knih všech dob, a vypráví podivuhodný příběh o talentovaném Willy Wonkovi, který se s očima dokořán ocitne v centru světa čokolády, nemá nic než pár mincí v kapse a plný klobouk snů – jedním z nich je otevřít si vlastní čokoládovnu, která by se vyrovnala největším čokoládovnám světa. Ale v tomto velkolepém, i když nelítostném městě se Willyho skromné peníze rychle utratí a zavedou ho na cestu strádání a otroctví v nedaleké prádelně. Ačkoli se zdá, že Willyho vyhlídky jsou zmařeny, jeho naděje nikoli, přestože podnikání ve výrobě čokolády je mnohem těžší, než se zdá, a Willyho genialita není vítána cukrářským kartelem, který se nezastaví před ničím, aby si udržel svou klientelu pro sebe. Nicméně díky své osobité značce geniálního vynálezu, troše neotřelého myšlení a pomoci několika nejlepších přátel- zejména bystré mladé dívky jménem Noodle - se Willy stane odhodlanějším než kdy jindy a využije svého talentu a houževnatosti k tomu, aby si splnil svůj sen. Během následujícího kouzelně lahodného, někdy nebezpečného a život potvrzujícího dobrodružství Willy zjistí, že ačkoli většina lidí, které potká, dá přednost chamtivosti před dobrem, každý mrak má stříbrný okraj... stačí jen nepřestávat snít. (Vertical Entertainment)

(více)

Videa (9)

Trailer 16

Recenze (407)

honajz2 

všechny recenze uživatele

Z úvodních minut jsem měl hrůzu a to ne tak kvůli tomu, že jsem byl na dabované verzi a došlo mi to až později (ale vzhledem k tomu, že je to rodinný film a v sále bylo hodně rodin si říkám, že narazit na originál bude asi oříšek? Rád bych tomu věřil, teď si připadám trochu jako debil), ani ne kvůli tomu, že se tam zpívalo (na to jsem se poctivě připravoval celý týden), ale hlavně kvůli tomu, jak ta muzikálová scéna vypadala. Čekal jsem tedy vrcholně otravný kýč, který ještě celý přetrpím v češtině, když už jsem na tom byl v lokálním kině a ne klubovém. Dabing do hodnocení ale nepatří a naštěstí jsem si na něj brzo zvykl. Mimo něj se mi ale krásně postupně otevírala Kingova (Paulova, ne tamtoho) genialita, jelikož tak dokonale filmařsky propracovaný současný film jsem neviděl ani nepamatuji. Obrovská salva kreativity, geniální filmařiny, chytrého vypointování veškerých dějů i motivů (postupně tloustnoucí polda, variace motivů zpočátku a ke konci, jako např. dvojité "ehm" nebo tvorba týmu uvězněných proradnými hoteliéry skrze postupně se rozsvěcující okna x scéna v holubníku a využití všech oken v něm) a těch je tady popravdě tolik, že jsem je sotva stihl naráz vstřebat a musel bych si je při promítání psát, abych na nic nezapomněl. Je ale příjemné vidět, jak moc King ví co dělá a příběh Willyho Wonky si sice pojal naprosto po svém a vytvořil alternativní verzi, ale zároveň se dá pospojovat tak, aby seděl na verzi Burtonovu - ač to není záměr, ale King se tomu nebrání. Muzikálová čísla jsou plná vtipných detailů, kterými (a hláškami obzvlášť) je film až přeplněný a to hlavně pro fandy Mighty Boosh, což je britcom, na kterém King s Farnabym pracovali a je vidět, že v nich z něj mnohé zůstalo. Vždyť se tu objevuje i Rich Fulcher ve větší roli a dokonce takové, která k němu naprosto přesně sedí! Cítil se v ní jako doma, jelikož tak trochu hrál sám sebe, užíval si to a bylo to na něm vidět, stejně jako na ostatních. A skrytých vtipů je zde taky nespočet - jako jeden příklad za všechny bohatě stačí, že vysoký Hugh Grant hraje umpalumpu, který je menší než ostatní jeho druhu. A výstavba filmařské stránky je kapitolou sama o sobě a klidně bych mohl rozsáhle básnit jen o ní, jak pečlivě má vystavěné záběry (díry v kanálu) či celé scény (domlouvání plánu Wonkova útěku), jak dokáže neustále překvapovat, vrstvit dějové linky a postupně je ukončovat a funkčně vkládat do celku, jak krásně si hraje s barevným laděním scén a synchronizací, jak hravě a neokoukaně umí variovat již viděné scény (což už jsem naznačoval výše), jak si hraje se světlem nebo jak promyšleně a svým způsobem napínavě dokáže podat třeba scénu, kde se poprvé objeví umpalumpa. Krása na to pohledět, jak se vše snoubí dokonale dohromady a jak je tu jen naprosté minimum hluchých míst, která snad nemá ani smysl jmenovat. Dokonce mě bavila většina muzikálových čísel, kterých naštěstí nebylo tolik a bohužel nebyly tak chytlavé jako u Burtona, ale třeba ta pracovní je geniální choreografií, kreativitou, vtipem, melodií i textem a stejně to tak platí i u většiny ostatních. A v závěru to i funkčně dojme, sice už skoro na hranici sentimentu, ale pořád z větší části přirozeně. Ono ale taky uzavření dvou zásadních dějových linií nemohlo dopadnout jinak, takže sice mohly být kratší o pár vteřin, ale i tak jsou správně úderné a rozdíl v tom moc není. Popravdě jsem od toho čekal průser i přes slušné hodnocení, Paul King po Mighty Boosh nikdy nebyl tak kreativní a ačkoli v sobě měl hodně, chybělo mu tam vše ostatní, co mu dodával zbytek "boosháků" (a bohužel to nejvíc platí o druhém Paddingtonovi), ale tady se snad konečně našel a snad takhle kvalitně bude pokračovat i nadále, jelikož by svět měl dalšího nástupce Burtona či Jeuneta, který je od Wonky na svém vrcholu a snad na něm ještě dlouho vydrží. (Modřanský biograf, Praha) Slabých 5* () (méně) (více)

Matty 

všechny recenze uživatele

Timothée Chalamet hraje startupistu, kterému v prodeji magických pralinek se žirafím mlékem nebo slzami ruských klaunů brání Hugh Grant v roli oranžového pidimužíka a čokoládový kartel, jehož členové se scházejí v úkrytu jako z bondovky (umístěný je pod kostelem s čokoholickými mnichy, kam se dá dostat jenom výtahem umístěným ve zpovědnici). Wonka má sice generickou pseudo-dickensovskou zápletku se zvraty podle příručky, divnými skoky mezi scénami, lepkavě sentimentálním závěrem a jednorozměrnými postavami, jejichž jednání není přesvědčivě motivováno, ale výtvarně a jazykově (v dialozích i písničkách) je to úchvatně nápaditý pohádkový muzikál à la Mary Poppins. Škoda, že k líbivosti klasického Hollywoodu má – přes řadu vyšinutých momentů jako z Mighty Boosh (a jiných britských seriálů, které zde zastupují tamější herci) – nakonec blíž než k Dahlovi, jehož pohádky nebyly jen extrémně weird, ale taky hodně temné, což Wonka v podání nevýrazného Chalameta není prakticky vůbec (na rozdíl od dřívějších adaptací od Mela Stuarta a Tima Burtona, které byly na balancování mezi temnotou a rozjásaností založené). Ani neřeší větší vnitřní konflikt - týmová spolupráce, ke které by zdánlivě měl postupně dozrát, mu nedělá problém od začátku (taky do provozu obchodu zapojuje všechny kamarády). Spíš pralinka pro radost, připravená z ingrediencí různorodé úrovně, než bohatý chuťový zážitek, ze kterého se budete vznášet. (Btw, nemám problém uznat, že třeba první Rambo je vánoční film, protože se odehrává během svátků, ale u Wonky mi opodstatnění takového zařazení uniká - stačí, že ten film jde do kin v prosinci a postavy v něm sní hodně čokolády?) 75% ()

Reklama

DwayneJohnson 

všechny recenze uživatele

Timothée opravdu válí. Na co sáhne, to promění ve filmové zlato. Nečekal jsem skoro nic, ale dostal jsem toho až nad hlavu. Včetně opravdu kouzelného příběhu a božského Hugha Grantha, kterému tyhle role dokonale sednou. Zatím film roku, ale kdo ví, za rohem je Duna 2 a zase Chalamet. Pokud podá stejný výkon, jako tady, vypadá to asi na hereckou topku. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Tohle je příklad díla, který vám za pár let vyplivne na míru nějaká standardní UI, když do něj zadáte vhodná hesla. Je to stejné jako Cruella - vyjmutí enigmatické vedlejší postavy z jejího prostředí a následná kastrace skrze generický origin, který hladí tak po srsti až prohýbá páteř. Je to strašně neživé. Ten film má být o sladkostech a já přitom měl větší chuť na čokoládu při sledování Saló. Ústřední postava samozřejmě nemůže být poháněna nějakým vlastním vnitřním ohněm, ale musí konat v rámci nějakého rodinného závazku. Kolem poletuje CGI menažerie, Willy Wonka tahá z digitálního klobouku digitální předměty a já najednou zjišťuju, že ten film vůbec nevnímám a zasněně vzpomínám na to, jak Kieślowski zkoušel různé značky kostkového cukru, aby našel ten, který nasaje lžičku kávy přesně za pět sekund. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Nová variace na Wonku, a jeho zde teprve se rodící továrnu na čokoládu, si ostudu určitě neudělala. Timothée je asi největší devizou filmu, protože vše ostatní je hezké, ale nikterak extra výrazné. Muzikálové části jsou klasicky libivé, ale trošku fádní a běžné. Prostředí je milé a nápadité, ale takovým tím svým způsobem, který zaručuje právě režisér Paul King. A který použil i v Paddingtonovi. Pokud Vám to sedí, budete spokojeni. Já mám jednoznačně radši ten černohumorný styl Tima Burtona, ke kterému se vracím po stopadesáté a vždycky mě stejně s něčím dalším překvapí. Největší překvapení je tu každopádně role Hugh Granta, který je tu ale bohužel zatraceně málo. ()

Galerie (72)

Zajímavosti (17)

  • Pre režiséra Paula Kinga bol Chalamet prvou voľbou, pretože ho zaujali jeho výkony vo filmoch Daj mi tvoje meno (2017) a Lady Bird (2017). King ponúkol hercovi rolu bez konkurzu po tom, čo videl jeho stredoškolské vystúpenia na YouTube, čo dokázalo jeho vokálne a tanečné schopnosti. (Arsenal83)
  • Chalamet vyrastal ako fanúšik oboch predchádzajúcich filmov o Wonkovi (1971 a 2005) a chcel túto postavu stvárniť iným spôsobom, ako mali Gene Wilder a Johnny Depp: "Je to úplný opak toho Willyho Wonku s bláznivým pohľadom v očiach, ktorého všetci poznáme. Je to o tom, ako by tá postava začínala, aby sa dostala na miesto, kde je ešte stále ako dieťa, ale zároveň nejakým spôsobom zlomená?" (Arsenal83)
  • Paul King prirovnal Chalametovho Wonku k "nevinnej postave ako bol Charlie Chaplin, takmer ako postava prisťahovalca tuláka, ktorý prichádza na svet po prvýkrát, so žiarivým pohľadom a úplne naivný – s touto detskou zvedavosťou, ale bez žiadnych múdrostí z ulice, ktoré si vyvinie v priebehu nasledujúcich 25 rokov". (Arsenal83)

Související novinky

Druhá Duna bude kralovat IMAXu

Druhá Duna bude kralovat IMAXu

30.07.2023

Sedmá Mission: Impossible měla IMAX kina jen něco málo přes týden, než ji odtamtud vystrnadil Christopher Nolan a jeho Oppenheimer. Atomový opus populárního režiséra si nyní tento formát udrží… (více)

Reklama

Reklama