Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Adolph DeutschHrají:
Marilyn Monroe, Tony Curtis, Jack Lemmon, George Raft, Pat O'Brien, Joe E. Brown, Nehemiah Persoff, Joan Shawlee, Billy Gray, George E. Stone, Dave Barry (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Nestárnoucí americká hudební komedie nás přenese do Chicaga roku 1929. Jejími hrdiny jsou saxofonista Joe a basista Jerry, dva hudebníci na útěku před bandou gangsterů. Ve chvíli, kdy jsou úplně na dně a bez práce, objeví se lákavá nabídka na třítýdenní angažmá na Floridě. Věc má ovšem malý háček. Jedná se totiž o čistě dívčí orchestr Sladká Zuzi. Když ale teče do bot a gangsteři jsou jim v patách, není čas na hrdinství. Díky ženským šatům se oba rázem promění v saxofonistku Josefínu a basistku Dafne. V novém převleku se seznamují s půvabnou zpěvačkou Pusinkou Kowalczykovou, do níž se Joe pochopitelně zamiluje. Sami se brzy stávají, stejně jako ostatní dívky, terčem pozornosti mužů. Zatímco o Joea alias Josefínu se zajímá mladičký hotelový poslíček, k Dafne se přilepí obstarožní a neodbytný milionář Osgood Fielding. Začíná řada neuvěřitelných zápletek, záměn a omylů. Vynikající komedie Billyho Wildera z roku 1959 se už dávno a právem zařadila do zlatého fondu filmové klasiky. Vedle výkonů hlavních představitelů Jacka Lemmona, Tonyho Curtise a Marilyn Monroe v ní potěší také jazzová hudba Mattyho Malnecka. Film byl v roce 1960 nominován na šest Oscarů, získal Oscara za kostýmy a řadu dalších cen včetně tří Zlatých glóbů. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (739)
Věřím, že tahle komedie patří mezi kultovní mezníky v dějinách kinematografie, ale po téměř padesáti letech už to na mě nezapůsobilo tak jak nejspíš mělo. Je zde spousty vtipných scének, hlášek a gagů, ale po tolika letech už jsme většinu viděli v jiných filmech. Jack Lemmon s Tonym Curtisem hrají jak o život a opravdu se do rolí moc hodí. Marilyn Monroe byla krásná, ale přeci jenom v dnešní době už jsou trochu jiné trendy. Na závěr bych jen dodal, že komedie je to moc milá, ale strašně jí ublížil zub času. ()
Billy Wilder je môjho srdca šampión a dokázal mi to už mojou milovanou komédiou Raz, dva, tri. Neviem, kde ten chlapík chodil na tak vynikajúce nápady, ako dosiahol, aby boli jeho scenáre plné originálnych narážok, skvelých humorných situácií, ktorými aj depresívneho schizofrenika privedie na cestu spásy. Nestačíte vstrebať jednu scénu a už je na rade ďalšia, zvodná Marylin očarúva nielen svojimi krivkami, Jack Lemmon a jeho svojské grimasy dodávajú snímke potrebný šmrnc a Tony Curtis sa hrá na neodolateľného intelektuála - pričom Marylin nie je jediná, čo mu to žerie aj s navijakom :-) Parádny filmový zážitok so sladkou príchuťou wilderovského humoru, ktorému sa jednoducho nič nevyrovná. I love you, Billy. ()
Niekto to rád horúce je príjemná, nezáväzná letná komédia. Dnes táto fráza pôsobí skôr ako nadávka, lenže niekedy veľmi dávno v Hollywoode to znamenalo skutočne výbornú zábavu. No a to je môj jediný problém s týmto filmom, že ničím viac nie je. To by nevadilo, ak by nebol film tak slávny a nebol považovaný za najlepšiu komédiu všetkých čias. U mnohých filmov som sa bavil viac. Pozriem si ho hocikedy v tv (čo bolo zatiaľ iba raz, prečo ho nedávajú častejšie?), ale adorovať ho nebudem. U mňa zatiaľ vedie Wilder Poistkou smrti. ()
Mé třetí filmové setkání s Billym Wilderem se bohužel protlo s mým dalším filmovým setkáním s Marilyn Monroe, kterou nejspíš nikdy nebudu mít doopravdy rád. Kromě toho, že se mi nelíbí, na mě vždycky navíc působila hrozně jednoduše... A tentokrát to díky té roli naivní nanynky bylo snad vůbec nejhorší. Ach, ach, takhle pokazit komedii, která od počáteční razie vypadala tak slibně, to se musí vidět. Jack Lemmon s Tonym Curtisem dobří, ale jakmile se začal druhý jmenovaný sbližovat s "božskou" MM, šly žerty stranou a já se skoro neměl čemu smát. Tři a půl. ()
Zub času sice ohlodal humorné stránky filmu poměrně ostře, ale duch originální podívané zde i po více než 40-ti letech stále přetrvává. Ústřední dvojice Lemmon-Curtis hraje jako o život, a jejich vzájemná chemie funguje naprosto dokonale. Marylin Monroe už na dnešní dobu sice nesplňuje podmínky „reklamy na sex-appel“, ale nutno uznat, že něco do sebe ta ženská měla. Největší dík však musí směřovat režiséru Billymu Wilderovi, který po celou dobu drží tempo v jediném rytmu, humorné prvky kombinuje s těmi romantickými velmi střídmě a celkový feeling filmu je pak díky perfektně vybraným exteriérům, skvěle padnoucím kostýmům a v neposlední řadě práci s kamerou, střihem či světlem, nadčasovou záležitostí, pro kterou stačí nebýt cynickým odpůrcem „všeho starého“. Ono to závěrečné „Nikdo není dokonalý!“ má v sobě něco víc než jenom skvělou hlášku z pera scénáristů, kteří při vymýšlení „originálnějšího“ konce vykouřili tuny cigaret a vypili litry whiskey ()
Galerie (51)
Zajímavosti (97)
- Marilyn Monroe mala problém zapamätať si svoje repliky, a tak ich Wilder písal na tabuľky. V scéne, kde Sugar telefonuje s Curtisovou postavou, Monroeovej oči blúdia zľava doprava (práve číta svoje repliky). (Arsenal83)
- Prestrelka, ktorej sa hlavní hrdinovia omylom zúčastnia, odkazuje na jedno najväčších mafiánskych zúčtovaní, ktoré sa odohralo v roku 1929. Túto udalosť detailne mapuje film Masaker na svätého Valentína (1967). (corona)
- Přestože to dnes již málokdo ví, jedná se o remake německého filmu Fanfaren der Liebe (1951), který byl natočen podle francouzského filmu Fanfare d'amour (1935). Následně byl film natočen ještě jednou v Turecku jako Fistik gibi masallah (1964). (monolog)
Reklama