Režie:
John WooKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čínský režisér John Woo (nar. 1946) se prosadil v osmdesátých letech sérií akčních filmů (Lepší zítřek, Killer, Hard-Boiled aj.), jež mu vynesly hollywoodské angažmá. Svou zálibu v pečlivě choreograficky připravené akci a ve zpomalených scénách brutálního násilí zdařile přenesl s výrazně vyššími rozpočty do západního prostředí. Ve svém třetím americkém snímku Tváří v tvář (1997) proti sobě postavil člena protiteroristické jednotky FBI Seana Archera (John Travolta) a psychopatického zločince Castora Troye (Nicolas Cage). Jejich vzájemný souboj, jenž je živený letitou nenávistí, ozvláštňuje speciální lékařský zákrok, při němž si oba protagonisté v podstatě vymění své totožnosti. Režisér se spoléhal především na vlastní vyzkoušené postupy (např. působivá akční scéna s holuby v kostele) a také na herectví obou hlavních představitelů, kteří přesvědčivě zvládají obě polohy svých rolí. Nicolas Cage tímto titulem uzavřel volnou trilogii, v níž ztělesnil neohroženého akčního hrdinu (předtím Skála a Con Air). Není bez zajímavosti, že motiv transplantace nové tváře zločinci byl využit už před lety v českém fantastickém filmu Ztracená tvář (1965), natočeném režisérem Pavlem Hoblem podle námětu Josefa Nesvadby. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (843)
Nejlepsi Woouv americky film a jeden z nejlepsich akcnich filmu. Ve vetsine akcnich filmu cekate hodinu nez pride akce a dialogy tam jsou vicemene proto, aby spojovali jednotlive prestrelky. To tady je akce v podstate porad, pribeh nenudi a finale je dokonaly. Samozrejme se tu najdou i nejake ty kecaci pasaze, ale nenudi a jsou docela vtipny, i kdyz by vic hlasek neuskodilo. A krome tech klasickejch prestrelek je tu nekolik dlouhejch a naprosto dokonalejch akcnich sekvenci, pocinaje totalnim masakrem v hangaru a konce zaverecnou prestrelkou v kostele a honickou. Cage je tu naprosto dokonalej, jedna z jeho nej roli, takovyhleho perfektniho psychouse jsem uz dlouho nevidel, ale jakmile se "prohodi", zacne bejt i Travolta hodne hustej, ale presto byl Cage lepsi. K tomu si pripoctete perfektni hudbu, perfektni kameru, perfektni rezii Johna Woo, v ramci zanru originalni pribeh a mate dokonalej akcni thriller. Vic takovejhle filmu. ()
Druhá polovica deväťdesiatych rokov sa síce už prakticky zbavila klasických akčných hrdinov, ale zase ponúkala jeden vydarený akčný veľkofilm za druhým, na čom mal čiastočný podiel aj John Woo a Tvárou v tvár patrí medzi tie najvýraznejšie. Len tentoraz musím povedať, že zápletka výrazne prekonáva akciu. Zo všetkých amerických filmov Johna Woo má tento najlepšie fungujúce chémiu medzi kladným a záporným hrdinom, Nicolas Cage a aj John Travolta tu predstavujú jedny zo svojich najlepších úloh, pričom ten sci-fi motív s výmenou tvárí sa využil perfektne a obaja majú vďaka nemu ešte väčšiu možnosť vyniknúť. Dejovo ma Tvárou v tvár mimoriadne baví, film má aj napriek nadpriemernej dĺžke skvelé tempo, žiadnu hluchú scénu, ale vlastne ani žiadnu výraznejšiu gradáciu, film ma jednoducho rovnako baví po celý čas. Úvod skvelo predstaví postavy, celá fáza vo väzení je výborná, ako to aj väčšinou býva a následne sa mi mimoriadne páči to hranie záporáka na kladného hrdinu, ktorý si užíva, ako je obľúbený a všetko zachraňuje. Tu nemám čo vytknúť, film ma veľmi baví od prvej do poslednej minúty. A pomáhajú mu v tom aj postavy, okrem spomínaného hlavného dua ma bavili aj rodinní príslušníci a priatelia každého z nich, v tomto filme je tá chémia medzi postavami veľmi silná a motívy rodiny a priateľstva majú veľký priestor. Trochu sklamaním je ale predsa len tá akcia. Je jej tu dosť, očakávane je vynikajúco natočená, John Woo to ani inak nevie, pomerne veľkolepá, plná efektných spomaľovačiek, odohráva sa v atraktívnych lokáciách a aj celkom rozmanitá, ale väčšinou ju tvoria presne také tie akcie, ktoré ma pri Johnovi Woo nikdy moc nebavili, len také to ostreľovanie sa pár ľudí množstvom nábojov, ale s minimom obetí. Toto už pôsobí tak zbytočne preakčnelo a to až tak nemusím. Samozrejme všetka akcia si drží nadpriemernú úroveň a väčšina žánroviek sa jej ani nepriblíži, ale od Johna Woo po tejto stránke uprednostňujem úplne iné filmy a to aj v rámci americkej produkcie. Tu ma vlastne skutočne baví len útek z väzenia. Inak tu režijne očakávane nemám žiadnych výhrad, film vyzerá skvelo a funguje po všetkých stránkach. Takže po akčnej stránke je Tvárou v tvár pre mňa trochu sklamaním, ale inak je to veľmi dobrý akčný film hodný opakovaných pozretí a jedna z klasík deväťdesiatych rokov. 77% ()
Psychologický akční film. To zní, pravda, trochu divně, ale lepší vystižení mých pocitů z tohoto snímku mně nenapadá. Je to akční jízda s rukopisem Mistra Woo, ale přitom i emocionálně silná se zajímavým dějem. U Pulp Fiction jsem původně napsal. že by Travolta by měl Tarantinovi líbat nohy, ale Johnu Woo by měl rovnou sloužit :o). Tohle byla jeho poslední zajímavá role a společně s Cageem předvádí herecký koncert. Velmi dobrý film. ()
Jenda Woo svoje řemeslo umí, o tom žádný polemiky, soudruzi. Výtečné choreografie obyčejných stříleček (vyvražďovačka v Buzzově domě s podkresem romantické hudby je zkrátka perverzně krásná), efektní kamera, kompozice s Jendovými milenými holuby... kdo by odolal? To se pak ztratí i pouťová zápletka, která je ale rozehraná s takřka komediální lehkostí (výtečný úchylák Travolta a jeho výchovný styl) a na druhé straně s naléhavou zoufalostí (psí oči mukla Nicholase Cage). Celé to funguje brilantně až do posledních vteřin, které však doslova rozmázne pekelný happy-end s jednou z nejhorších Wooových zpomalovaček, co jsem kdy viděl (a to jsem přežil i Živý terč, prosím!). Pokud si odmyslím závěrečnou trapnost, je Tváří tvář hodnotný člen silného akčního trojlístku druhé poloviny devadesátých, bez problémů se vyrovná Con Air, ale na druhou stranu kvalit Skály zdaleka nedosahuje. ()
Jasných pět hvězdiček. Tváří v Tvář jednoznačně patří mezi nejlepší akční thrillery vůbec. V mém žebříčku se umístil hned za Skálou. A ten největší důvod je originalita. Přeci jen akční thriller s prvky sci-fi a ještě k tomu od Johna Woo, v hlavních rolích Nicolas Cage a John Travolta, pozlacené zbraně, honička na motorových člunech... Nevzpomínám si na originálnější akčňák. A ten zvuk panečku. ()
Galerie (50)
Zajímavosti (34)
- Ve scéně, kdy se Castor (Nicolas Cage) probudí z komatu a sundá si obvaz, sáhne si pravou rukou na obličej, načež následuje záběr, v němž má prsty od krve. Poté se okamžitě otočí a jde se podívat na obličej, který je v nádobce s tekutinou a pravou rukou přejede přes žaluzie. Měla by se tam tím pádem objevit krev, ale žaluzie zůstane čistá. (sury)
- Scéna, v níž má Adam (David McCurley) na uších sluchátka, z nichž zní písnička "Somewhere Over The Rainbow", zatímco kolem probíhá přestřelka, nebyla ve scénáři a studio na ni nechtělo dodatečně uvolnit prostředky. John Woo ji zaplatil z vlastní kapsy a své peníze dostal zpět až poté, co měl film veliký komerční úspěch. (NIRO)
- Scéna s plastickou chirurgií Dr. Malcolma Walshe (Colm Feore) se natáčela v Henman House, 33583 Mulholland Hwy v Malibu. Scéna s lodí v závěru filmu pak byla natočena v San Diegu. (Dragoni)
Reklama