Po akci, která se fatálně zvrtla, se nájemný vrah pustí do boje se svými zadavateli i sám se sebou a žene se přes hranice za odplatou. Není to prý ale nic osobního… (Netflix)

Trailer 5

Recenze (544)

*CARNIFEX*

Jeden z mojich naj režisérov David Fincher, prišiel s novým počinom a mne tak nejak z tejto čiastočnej "monológoviny" sánka nepadá. Fincher má neuveriteľný dar a schopnosti, lenže toto je námet, ktorý už prakticky nemá predpoklady priniesť niečo nové, nakoľko je viac pretiahnutý, ako mahagónová stopárka pri Dunajskej Strede, ktorú ste úplnou "náhodou" nabrali do zadnej časti vášho pickupu. Ja popravde ani celkom nerozumiem tomu, prečo sa pustil do niečoho takéhoto, i keď na jednej strane chápem, že spolupráca so scenáristom Kevinom Walkerom, priniesla v podobe snímku "Se7en" brutálny úspech, pričom aj jeho scenár k filmu "8MM" je doslova maškrtou pre nadšencov námetov o sériových vrahoch. Tak nejak teraz keď nad tým premýšľam, napadá ma myšlienka, či sa opätovne spoločne nevrátili k námetu o sériovom vrahovi, avšak chceli splodiť niečo iné, ako to, čo ich v minulosti "preslávilo". Za mňa osobne je ale tento film skôr márna snaha, keďže napríklad taká story okolo Bourna je o 3 levely úplne inde. Toto sa snaží byť komorné, akože atmosférické, s akčnými vsuvkami, no že by som videl niečo mimoriadne, hodného kvality tohto tvorcu, tak to teda sotva. Medzi 3-štyri. ()

tron

A tak sa stalo, že Fincher napokon kliatbe votreleckého univerza neunikol a o 31 rokov neskôr natočil film s androidom z Promethea a Covenanta. Je to na úrovni Nolana alebo Jana Svěráka: filmár, ktorý dosiahol dá sa povedať „všetko“, už nevie čo ďalej, ale stále ho v rámci možností baví natáčať filmy (alebo si nevie predstaviť robiť niečo iné, predsa len už nemá 35) a tak sa nudí a experimentuje a začína natáčať rôzne „vznešené“ a umelecké filmy a podľa toho to aj vyzerá. Pravdupovediac som sa nudil o trochu menej, než som čakal, ale stále žiadny zázrak. Na druhej strane, fincherovky občas (nie vždy) majú tendenciu dozrievať (i Hra, v dobe uvedenia do kín kruto priemerná, je s odstupom rokov veľmi fajn ľahký nadštandard) a myslím si, že čosi podobné čaká i Zabijaka. ()

dO_od

// Minimalismus par excellence, nejlepší Fassbender za poslední roky a čistokrevná thrillerová zábava jako z devadesátek. V rámci Finchera bych to postavil někam vedle Úkrytu. Ten mimochodem miluju a po dalším zhlédnutí možná začnu milovat i tohle. Zatím silných 8/10. EDIT: Fuck it, zvedám na plnej. ()

JitkaCardova

Vlastně je to chytré dílko. Na začátku stojí poněkud vyčpělá premisa pubertálního rádoby-nihilisty, který si na konci přizná vnitřní rozpor, jehož si jako diváci celou dobu můžeme nepokrytě všímat: že si všechnu svoji neangažovanost a bezchybnost těmi motivačními řečičkami jen namlouvá, aby se nemusel cítit moc blbě, že je bezradný a ztracený ve světě a vlastním životě stejně jako všichni ostatní. Hudba mu každopádně pomáhá se od takových myšlenek rozptýlit. *** Není to ve své jednoduché podvratnosti úplně ploché, a protože většina lidí to beztak nepochopí a bude jim stačit, že to vypadá cool & simple, nejspíš tím Fincher i dokáže poplatit kasovní ztráty z takových klenotů, jako je Mank (můj koment), což mu jedině přeju. *** Vzpomenout na Jarmuschovy Hranice ovládání je rozhodně na místě, je to dle mého promyšlená součást Fincherova sarkastického šprýmu, bez nějž Zabiják přijde o větší část svého rozměru. Ti dva zabijáci nemohou být rozdílnější v hloubce vědomí ani životním postoji a roli ve světě, Fincher zcela záměrně natočil cool formou film o nehrdinovi bez sebemenších ambic měnit svět, jehož filosofie je nejen vachrlatá, ale ani mu moc nepomáhá, aby se cítil líp, a který dobře ví, že neudělá žádný zásek ani do čísel statistik o úmrtích. V Hranicích ovládání naopak sledujeme precizní přípravu výjimečně nadaného jedince s nezměrně silnou vůlí na klíčovou roli v nenásilném a nenápadném převratu, útoku na světovládu jiného osamělého muže. Fincherův film rozhodně vydává svůj smysl mnohem sytěji, zřetelněji a doslovněji v této provokativní a zřejmé korelaci. (B12) *** PS: Vynikající komentář tu má Traffic. *~ ()

InJo

Pozoruhodný pokus vyspělého režijního mistra udělat z obyčejné žánrovky meditativní filozofický art. Existenciální temné thrillery jsou přesně Fincherova parketa, tentokrát měl ale ke zfilmování příliš mělkou látku. Prostou hlubších významů, strhujících dějových zvratů a v neposlední řadě i konce, který by dokázal silněji rezonovat. A Fassbenderův antihrdina sice super, bez dalších nosných postav, které by ho plnohodnotně doplňovaly, ale ani on nevynikne tak moc, jak by mohl. 70 % ()

Zajímavosti (11)

• Kapelu, kterou během filmu můžeme u Zabijáka (Michael Fassbender) slyšet hrající ve sluchátkách nebo v autě, je kapela The Smiths v čele se zpěvákem Morrisseyem. (honzikk)
  • Po Mankovi (2020) se jedná o další nezrealizovaný projekt, který byl David Fincher díky Netflixu po letech konečně schopný dokončit. Původně se plánovalo točit už po Zodiacovi (2007). (Spinelion)