Režie:
Ivo PaukertScénář:
Halina PawlowskáKamera:
Petr PešekHudba:
Karel SvobodaHrají:
Ivana Andrlová, Vladimír Dlouhý, Slávka Budínová, Rudolf Hrušínský, Zdena Hadrbolcová, Jiří Vala, Dagmar Havlová, Veronika Žilková, Jiří Schmitzer, Jaroslava Obermaierová, Jana Švandová (více)Obsahy(1)
Komedie o jednom manželství a trampotách s bytem... Studentka vysoké školy Marta (I. Andrlová) se rozhodne zpečetit svůj vztah se Zdeňkem (V. Dlouhý) tajnou svatbou. Zbývá jen oznámit tento fakt oběma rodičům. Rodiče nevěsty (S. Budínová a R. Hrušínský) jsou velmi zajímavá dvojice – přísná maminka učitelka je velký pedant na pořádek, tatínek, jehož láskyplně oslovuje něžná polovička „tatíčku“, si zase neláme s ničím hlavu a svůj čas tráví skládáním básniček. Rodiče ženicha (Z. Hadrbolcová a J. Vala) momentálně nejvíce zaměstnává, jak co nejvýhodněji provdat dceru Marcelu (D. Veškrnová), jejímž životním idolem je zpěvák Jiří Korn. Do těchto všedních starostí obou rodin jako blesk zasáhne sňatek jejich ratolestí Marty a Zdeňka. Kde asi bude mladý pár bydlet? Marta přichází s praktickým řešením – bydlet budou u jejích rodičů. Co na tom, že přes bývalý dívčí pokojík vede cesta přímo do spíže, a tudíž je mladá dvojice několikrát za noc vyrušena veršujícím tatínkem toužícím po kyselé okurce. Je tedy skoro s podivem, že i přes tyto „bojové podmínky“ se rodina brzy ještě rozroste… (Česká televize)
(více)Recenze (76)
Velmi dobrá komedie postavená na vtipném scénáři Haliny Pawlowské. Zajímavé je, že ač je film, obsazení a dialogy mnohem zábavnější než filmové komedie Co je doma, to se počítá nebo Zítra to roztočíme drahoušku, je hodnocení horší. Obecně ze souboje televize versus film vychází častěji jako vítěz stříbrné plátno. Mělo by to být spíše naopak, protože televize má hendikep formy i nižších nákladů. ()
je to dost blbé, Halina prostě jenom pro prachy napsala takovou uměřeně kritickou (jakože je bytový nedostatek a uplácí se) jakoftipnou povídku. Korna milující Veškrnová s příšernými účesy je slabá, Andrlová hraje skromnou chudinku velmi uměřeně, takže je to spíše mrtvá myšoryba, Dlouhý se jen tak plácá, Budínová jen tak prochází, Hrušínský věčně opilý, je tam kde kdo, ale celkově je to pod psa. I ten rlůžový konec, jak je vlastně všem pohromadě dobře i když si jdou na nervy. A syn přednosty kliniky Máchala to je opravdu síla. Legračnost gayů Trávníčka a Kanyzy, no panebože - Konečně jsem potkal normální lidi. To je blbé i na dobu, kdy se neelgebetovalo. ()
"Heleďte, já vám něco řeknu. Já svůj životní standard snižovat nebudu." Tak mi to trošku připomnělo pohádku o tom, jak stařeček měnil až vyměnil, ale ta je určitě mnohem zábavnější, než tato bytová krize jedné pražské rodinky. Jediné ponaučení, které jsem si z ní tedy odnesl, je to, že by se člověk neměl bát analyzovat a zase naopak syntetizovat, systematizovat a hlavně kompilovat, a komparovat a generalizovat, a kvalifikovat a synchronizovat, a redukovat a abstrahovat, a konformovat a konkludovat, aplikovat, argumentovat a absolutizovat. ()
Velice velice ubohé. Hraje v tom elita, ale to nestačí, pokud příběh stojí za to, co jim přidělili na byťáku. Navíc Andrlová je prostě krajně nesympatická. Přitom to téma není špatné, ale opět to Halina prostě nedokázala zpracovat. Anebo se možná před třiceti lety lidé smáli něčemu jinému. Já bych teda komedii v tomto hledala jen těžko. ()
Komedie (alespoň se to v závěrečných titulcích tvrdí) o rodinných vztazích všeho druhu komplikovaných studiem, manželstvím, hledáním společného bytu a těhotenstvím. Atmosféru 80. let jsem si příliš nevychutnal (film vznikl ve stejném roce jako jsem se já narodil), a tak mi reálné problémy hlavních hrdinů přijdou sice dobře popsané (i když ne tak geniálně jako v Na samotě u lesa), ale dnešního diváka už to moc neuchvacuje. Přemýšlím, kolik lidí se tehdy mohlo ztotožnit s ústřední dvojicí Dlouhý - Andrlová; naštěstí je dnes už trochu jiná doba. Celý film tak spíše zachraňuje každou chvíli cosi slavící (a řádně napitý) Rudolf Hrušínský podávající skvělý komediální výkon, i když je tu možná až moc normální - větší exoti (Kopfrkingl nebo dědeček ze zámku v básnické sérii) jsou prostě nezapomenutelnější... I tak se na to dá koukat a sledovat proměny ve vztazích (až žádost o rozvod) způsobené pouze a jenom absencí vlastní domácnosti, takže pánové, pokud nemáte vlastní byt a tučné konto, nežeňte se a nepočínejte dvojčata, protože jinak je vše moc komplikované. (...) Scénář: H. Pawlowská, Hudba: Karel Svoboda. ()
Galerie (2)
Photo © Česká televize / Čálek
Zajímavosti (1)
- Nina Divíšková zde hraje učitelku tělocviku ,kterou si zahrála i ve filmu Bota jménem Melichar (1983). (M.B)
Reklama