Osamělý mstitel Paul Kersey (Charles Bronson), vybavený jen svojí zbraní Magnum, se vydává do ulic New Yorku, aby vykonal spravedlnost na lidech, na které policie nestačí. (Bontonfilm)

Recenze (221)

mzss1

(83%) Paradoxem je, že jsem nejdříve viděl remake k tomuto dílku, a sice s B.Willisem, který mi rovněž sedl. Ale zde musím hrdě konstatovat, že tento originál je prostě lepší. Hlavním důvodem je bezpochyby ústřední postava Charlse Bronsona. Ten sehrál solidní výkon a především byla jeho role uvěřitelná. Bronson má své charisma, takže i když zpočátku nepůsobil jako pravý drsňák, tak i tak jsem ho rád viděl v každé minutě tohoto snímku. Akční scény byly obyčejně natočeny (rozhodně na tu dobu až tak amatérsky nepůsobily), ale neměl jsem s nimi větší problém. Takže akce byla tvořena především a hlavně přestřelky. Bronson zlikvidoval cca 10 protivníků. V tomto filmu ale šlo i o dobovou atmosféru, která se mi nejvíc líbila v cca první půli. Ta zdrcenost a uvědomění situace zločinu, který obklopoval město atd. Hudba byla slušná. Úvodní scéna, kdy ti gauneři znásilnili dceru hlavní postavy a zabili jeho manželku – tak to bylo docela drsné. Mám tedy nakoukáno dost drsnějších filmů, ale i tak to bylo hrozné, zejména na tu dobu. Nevím ani co bych extra vytkl. Možná skutečnost, že !!!!! SPOILER !!!!!, hlavní viníky Bronson nenašel… !!!!! KONEC SPOILERU !!!!! a finále, které bylo takové už bez většího napětí. To ale nejsou přeci chyby – tak jako tak jsem příjemně překvapen, že na mě tento film i po letech zapůsobil skvělým dojmem. Jsem rád, že dokážu ocenit i staré klasiky. ()

Flipnic

Tohle je absolutní špička v oblasti thrillerů o pomstě všech dob. Je to vyloženě kult a obrovsky jeho pověst a reputaci kazí to, že Bronson natočil tolik dalších připitomnělých pokračování. Nejedná se o akční film za jaký jej mnoho lidí má. Je to akční thriller či drama, které ve své neuvěřitelné filmové dokonalosti propojuje naprosto plynule a přesně řadu témat spojených s lidskou agresí, zlem v nás, touhou po pomstě a legislativních nástrojích trestu a nápravy kriminálníků. Film je plynule rozfázován do několika částí, kdy po krátkém, ale výstižném seznámení s pozadím Kerseyho rodiny jsme svědky brutálního napadení jeho manželky a dcery třemi pouličními kriminálníky. Přepadení se odehrává v bytě Kerseyho, nezvyklý divák se bojí toho, čeho bude svědkem, zvyklý divák jako jsem třeba já, se bojí také. Neuvěřitelně surové, brutální a odporné přepadení, zmlácení a zneužití je tak mrazivě a realistycky natočeno, že je z něj divákovi zle. Kersey v návaznosti na dalších události a díky tomu, že je neuvěřitelně tvrdý chlap (ale velice reálná postava), bere v určité části filmu do rukou pistoli a vydává se na pochůzky městem. Schválně si vybírá nebezpečná temná zákoutí a při každé konfrontaci s kriminálníky je bez lítosti odkrágluje. Nezná slitování, později dokáže svůj dvojí život plynule spojit se zaměstnáním a kariérou. Nejedná se však o typického akčního hrdinu, proměna v bránícího se muže, mstitele a zároveň vraha je postupná a po první vraždě se v traumatu doma sesype a pozvrací. Postupně se však vraždění gangsterů a chuligánů stává pro něj přirozenou součástí života, stejně jako denní docházka do zaměstnání, kde je (rovněž) velmi úspěšný ... Ve finále film nastiňuje právě témata možnosti bránit se a to i zabitím či vraždou, postavení se "zlu venku" dalším zlem a díky médiím se z Kerseyho stává "lidový hrdina". Excelentní film, naprostý kult, ve své podstatě a rovině dokonalé syrové dílo, těžce a účelně útočící na mnoho divákových pocitů a vnitřních tendencí a pudů. Bronson podává naprosto dokonalý herecký výkon. I když se to možná nezdá, ve své jednoduchosti, zádumčivosti, tvrdosti i beznaději je neuvěřitelně přesvědčivý. Opravdu hraje a dokazuje, že je pan herec. Jako třešnička na dortu jsou pak perfektně zvládnuté veškeré filmové aspekty, od kamery, po hudbu, scénář, prostředí atd. ()

lamps

Průměrný americký občan se krvavě mstí v průměrném příběhu s průměrnou režií i scénářem, jehož různé variace se s velmi rozdílnou kvalitou točí až dodnes. Jediné, co je na filmu nadprůměrné, je snaha o psychologii hlavní postavy a výkon Charlese Bronsona, který ještě na vrcholu své kariéry uměl být zároveň drsný i charakterní. Na jedno zhlédnutí to špatné není a Bronsonovi při jeho vražedném počínání fandíte, ovšem filmy s podobným námětem mi jdou od přírody proti srsti a zálibu v nich opravdu nikdy nenaleznu. 65% ()

Legas

Ne nadarmo se vám při sledování vybaví klasický model filmu podle komiksu - hlavnímu hrdinovi někoho zabijí, on vezme zákon do svých rukou a jako "tajemný" mstitel vyráží každou noc po práci čistit ulice. Mnohé kimiksové filmy jsou ovšem vykresleny psychologicky daleko lépe, než prosté a jednoduše přímé Přání smrti. ()

eraserhead666

Ono by se mohlo zdát, že v sedmdesátákách rapidně vzrostla kriminalita. Pravdou však možná je, že ji spíše jen začala výraznějí reflektovat kinematografie. Moc filmů s Bronsonem jsem pravda neviděl, a měl-li bych nějaký zmínit, byl by to jistě tenhle. Ale mám ho v té roli rád. Ono vystižení vnitřního boje hrdiny a vniknutí drsné zkušenosti do jinak poklidného života zajištěného měšťáka ve střední části filmu dnes už možná působí nudně a nezáživně, ale to snad jen proto, že jsme již zvyklí na svižnější tempo a násilí ve filmech na nás nepůsobí tak jako tehdy. Co mě na sedmdesátkových záporácích baví, je jejich šílená ujetost, dneska jsou takoví moc teatrální, ale tady ta trojka na začátku, v čele s Goldblumem, je fakt psycho. ()

Zajímavosti (28)

• Paul Kersey - meno hlavnej postavy bolo skutočné meno jedného z komparzistov, ktorý sa objaví vo filme. (m.a.t.o.)
  • Když režisér filmu Michael Winner oslovil s nabídkou hlavní role Bronsona, herec mu řekl: „Rád bych to udělal.“ „Ten film?“, zeptal se Winner. „Ne, střílel zloděje,“ odpověděl Bronson. (AlDelon)
  • Když bylo natáčení přesunuto do New Yorku, přesvědčil Bronson producenty, že on a jeho rodina budou v dané výškové budově ubytováni ne výše než v druhém patře, a to ze strachu z problematiky ohňů ve výškových budovách. (AlDelon)