Režie:
Bille AugustScénář:
Bille AugustKamera:
Jörgen PerssonHudba:
Hans ZimmerHrají:
Meryl Streep, Glenn Close, Jeremy Irons, Winona Ryder, Antonio Banderas, Vanessa Redgrave, Maria Conchita Alonso, Armin Mueller-Stahl, Jan Niklas (více)Obsahy(1)
Román "Dům duchů" chilské spisovatelky Isabel Allendeové vyšel v roce 1985. Autorka (neteř bývalého chilského prezidenta Salvadora Allendeho Gossense) v něm zachycuje pohnuté osudy tří generací rodiny Truebů, v nichž se zrcadlí společenské a politické změny v zemi v letech 1926-1973. Dánský režisér Bille August se ujal komplikovaného úkolu převést román do filmové podoby. Výpravný "mezinárodní film", natočený v angličtině, s anglickými a americkými hvězdami, je pokusem vytvořit v popředí historické fresky osobitou reflexi individuálních příběhů několika postav, svázaných rodinnými pouty, utrpením, soucitem, vášní a nenávistí. Přestože Augustův snímek popisuje dobové události (na nichž se postavy podílejí), je kupodivu spíš rafinovaně natočeným melodramatem s prvky magického realismu, než klasickým historickým filmem... Bohatý dobytkář Esteban Trueba se ožení s křehkou aristokratickou Clarou, s níž šťastně žije ve svém velkém venkovském domě. Citlivá žena, obdařená zvláštními jasnozřivými schopnostmi, však těžce snáší po léta narůstající rozpory s manželem, a po vyhroceném konfliktu Estebana opustí. Zatímco muž udělá kariéru jako pravicový politik, jejich dcera Blanca proti otcově vůli spojí svůj život s levicovým aktivistou Pedrem. Fašistický puč v roce 1973 rodinu rozbije (Esteban je zbaven své senátorské funkce, Blanca je vězněna, Pedro musí emigrovat), nad jejími členy však nepřestává bdít laskavý duch andělské Clary, dodávající trpícím a bloudícím odvahu vydržet a přežít... Augustův film není historickou politickou freskou ve stylu Bertolucciho Dvacátého století (jehož půdorys navenek připomíná). Klade důraz na osudové vztahy postav, jejichž role jsou důsledně rozděleny (andělská Clara, démonický Estebanův levoboček), na magii míst, v nichž se tyto vztahy realizují (dům, ulice, rodinný stůl), i na jednotlivé, pro smysl vyprávění důležité předměty (Clařina tajemná krabice, andělská křídla, hvězdy). Zvláštní roli mají i principy mužského vnímání světa ("politici" Esteban a Pedro), jež nejsou v souladu s ženským způsobem laskavého přetváření skutečnosti (Clara, Blanca). Režisérův moderní a inteligentní přístup k "pokleslému" žánru melodramatu dal vzniknout pozoruhodnému filmu. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (135)
Filmová adaptace vynikající stejnojmenné knihy chilské spisovatelky Isabel Allendové. Ve filmu hraje mnoho hvězdných herců, z nichž největší prostor, který beze zbytku skvěle využil, dostal Jeremy Irons. Chvílemi jako by film ztrácel tempo, což mi trochu vadilo. Přesto, že se mi film dost líbil, nemohu se pořád nějak srovnat s tím, jak byla ta skvělá kniha vykuchána. Prakticky celá jedna generace byla vynechána a došlo tak k velmi drastické redukci děje. S chybějícími prvky magického realismu bych se dokázal smířit, ale určitě nemusely být smazány a předěllány charaktery některých postav. No, musím to holt brát jako film a nemyslet na knihu, pak budu spokojen. ()
Hned na začátku jsem si všiml stejné atmosféry jako u Kmotra (spolu se stejně krásnou hudbou) a svým (vzdáleným) způsobem to taky je Kmotr. Protože nějak tak by mohl vypadat, kdyby Kmotr byla sága ne o Corleonech mužích, ale o ženách. Pokud vás neosloví příběh (u obou filmů), tak výš než 3* to nebudou. U Kmotra mě příběh hodně neoslovil, (ještě se to může změnit 2. shlédnutím) zato tady je příběh to nejlepší (, i kdyby herci a herečky spolu s režisérem odvedli Oscarové výkony). PS: málem jsem ho neviděl, protože název je jako z hororu, kterým se obloukem vyhýbám. ()
Další z velké rodiny děl typu Sága rodu Forsythů. Vezme se několik generací velmi bohaté rodiny, protože její život je spojen s politickým tepem doby, která se neustále mění, což zadělává na dramatické peripetie. A filosofická rovina? Streep je spojnice - láska jak pozemská, tak duchovní - mezi Zemí (Irons) a Nebem (Close), přičemž země nás hříšné přitahuje (viz zpověď Close o naslouchání pohlavního aktu). Ryder a Banderas zase pojí rozdělenou zemi - bohatství a práce, neboť jen vzájemná spolupráce je plodná. A parchant? Lumpenproletariát, který není ani tak zlý, jen je slabý nést vinu svých otců. To zvláda Ryder jako první vlaštovka usmíření a odpuštění. ()
Nikde jinde mi film nepřišel že má několik scén naprosto zbytečných. Pravda herci v čele s Ironsem a Ryderovou jsou famozní, a taková atmosféra ušla. Ale to je asi tak všechno co mě u tohohle filmu zabavilo. Film je děsně roztahanej, nic neříkající a celý dvě a půl hodiny mě nudí. No nic čekal jsem něco lepšího. ()
V podstatě se jedná o dost přesné filmové převyprávění knihy, samozřejmě se všechno nemohlo do scénaře vejít (kdo četl jistě chápe, neboť je to obsáhlá epická freska - kde každá následující stránka zaznamenává zvrat v ději), ale i tak je to zpracováno velmi kultivovaně až nadprůměrně. Hodně také pomohlo obsazení hlavních rolí - Jeremy Irons coby Esteban Trueba projde dlouhou životní cestu k prozření, k pochopení vlastních omylů - nutno dodat, že právě on se zasloužil o nesmírnou sugestivitu filmu, éterická manželka v podání Meryl Streepové přesně sedí, stejně tak Glenn Gloseová coby sestra Estebana. Z mého pohledu trochu nezvládá Winona Ryder, a je to také dáno tím, že na svou roli byla přece jen dosti mladičká. ()
Galerie (65)
Zajímavosti (11)
- Všechny hlavní ženské postavy (Nívea, Clara, Blanca a Albaú) jsou pojmenovány po španělských slovech, které v překladu znamenají bílou barvu. (jezurka42)
- Rozdíl mezi děním v románu a dějem ve filmu je obrovský. Pár kritiků dokonce napadlo myšlenku, že to vůbec není román Isabel Allende. (Terva)
- Většina herců ve vedlejších rolích namluvilo své dialogy v různých jazycích a v postprodukci byli předabováni do angličtiny. (jezurka42)
Reklama