Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHudba:
Michael PennHrají:
Mark Wahlberg, Burt Reynolds, Julianne Moore, John C. Reilly, Heather Graham, Luis Guzmán, Don Cheadle, Philip Seymour Hoffman, William H. Macy, Thomas Jane (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Každý má pro něco vlohy. Pohled do zákulisí kalifornského pornoprůmyslu 70. let v americkém filmu... Režisér Paul Thomas Anderson (nar. 1970) patří k nejzajímavějším tvůrcům současného amerického filmu. Rázem na sebe upozornil svým druhým celovečerním filmem Hříšné noci (1997), v němž zobrazil zákulisí filmového pornoprůmyslu v 70. letech, jehož centrem bylo kalifornské San Fernando Valley. Hrdinou příběhu, inspirovaného skutečnou postavou pornoherce Johna Holmese, je mladík Eddie Adams, který se díky mimořádným fyzickým předpokladům stává oblíbenou hvězdou pornografických filmů pod uměleckým jménem Dirk Diggler. Jako chráněnec režiséra Jacka Hornera (Burt Reynolds) a jeho milenky a hlavní představitelky Amber (Julianne Mooreová) stoupá na žebříčku popularity až k závratným výšinám, aby se díky nezřízenému životu s drogami a alkoholem stejně rychle zase propadl na dno... Anderson pojednává choulostivé téma s překvapivou filmařskou vyzrálostí i porozuměním pro své postavy, pro něž sex už nepředstavuje téměř žádné vzrušení, ale jen tvrdou práci. Jeho pohled na „zlaté období" pornoprůmyslu, kdy se ještě natáčelo na 35mm materiál (video se teprve začínalo prosazovat) a nejproslulejší díla žánru, jako např. Hluboké hrdlo, se promítala v legitimních kinech, je zbaven nánosu zbytečné nostalgie a zachovává si humorný nadhled. Z mnoha ocenění, jež snímek získal, připomínáme oscarové nominace za Andersonův původní scénář a za vedlejší herecké výkony Burta Reynoldse a Julianne Mooreové, kteří ještě obdrželi ceny Národní společnosti filmových kritiků a Asociace losangeleských filmových kritiků. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (412)
Zajímavý pohled do pornoprůmyslu na přelomu 70. a 80. let. Mark Wahlberg tu hraje kluka, který se do tohoto průmyslu ve svých 17 náhodou dostane a úplně ho to pohltí. Má úspěch, peníze, vyhrává ceny, jde mu to a má pocit, že mu patří svět. Nic ale netrvá věčně, nakonec ho to semele a přijde tvrdý pád. Mezitím sledujeme i osudy dalších postav, které se v tomto průmyslu pohybují. Ne každý se tím chce živit. Dále se pak dostáváme do různých bizarních situací, které často končí násilím. Jinak je to ale celkem sranda a má to dobré obsazení. "A cenu za nejlepší péro získává..." ()
Člověk by nikdy neřekl, jak může být pohled do zákulisí pornografické branže 70.let tak zábavný. Druhý velký film P.T.Andersona i přes dlouhou tříhodinovou stopáž působí tak celistvým dojmem, bez sebemenšího dějového zaškobrtnutí, že před Andersonem smekám. Vynalézavá kamera, neodolatelně cynický humor a perfektní soundtrack dělají pak z tohoto filmu maximální zážitek. Uznání zaslouží i Mark Wahlberg, který svoji první velkou hereckou příležitost chytil pořádně za pačesy. A Burt Reynolds jako režisér, snažící přinést do porna trocha toho umění, asi nikdy jindy lepší roli nehrál. ()
|| Scenár: Paul Thomas Anderson | Hudba: Michael Penn | Produkcia: Paul Thomas Anderson | Distribúcia: New Line Cinema | Rozpočet: 15 miliónov $ | Tržba: 43,101,594 $ || Ak chcete vidieť jeden z najdepresívnejších snímkov o svete trojitých X filmov, Boogie Nights je najlepšiou voľbou. Jediným mínusom je prehnaná minutáž, čo by sa mohlo zdať katastrofou s Markom Wahlbergom v hlavnej roli, no divák bude milo prekvapený: Ten chlap tu hraje o život a ešte k tomu s nevídanými kvalitami... :D (...) Príbeh je dokonalým obrazom zrodenia sa a padaní umeleckých hviezd, meniaceho sa života z jednoho dňa na druhý. Vykresluje tiež neúnosný psychický nátlak každodennej neistoty a trémy na osobu umelca, s nevľúdnosťou okolitých ľudí. Film je mimo iného i reflexiou krutej pravdy, ako ľudia rýchlo zabúdjú. ()
Velice příjemně chytrý (pojem "chytrý film" je dokonce s Anderesonovými filmy nyní v jistých diskurzech používán jako terminus technicus) a zábavný film, který táhne vynalézavá režie (nekonečně dlouhé kamerové jízdy hravě předčí slavný průjezd restaurací ze Scorseseho Mafiánů), pestrý dobový soundtrack a opravdu zábavné, silné herecké výkony. Z té poslední kategorie je třeba vypíchnout hlavně Juliane Moore, která svou mateřským komplexem zmítanou pornohvězdu vystřihla brilantně, otcovského Burta Reynoldse a samozřejmě Wahlberga, kterého jinde nemusím, ale do role sedmnáctiletého hřebečka, kterému dal osud do vínku sice jedinou, ale pořádnou devízu, sedl přesně. Zbylé role snad s výjimkou Rollergirl Heather Graham jsou pak už určeny především pro pobavení, resp. podtržení tragičtějších podtónů příběhu (Macyho Little Bill). Anderosnova prvotina tedy boduje téměř na všech frontách, vytahuje taky řadu silných scén (které si nezadají s deštěm žab v Magnolii) - za všechny ona tragická sekvence podbarvená táhlým duněním zvonů. Pátou hvězdu si však schovám na další projekci, trochu mě totiž nesedla dvou a půl hodinová stopáž. A to navzdory úžasné poslední scéně ;-) "Jsem hvězda. jsem hvězda, jsem hvězda!" 80% ()
Máte rádi porno? Možná hloupá otázka, ale pro některé jedince dost dobrá na to, zda si pustit tento nevšední snímek Paula Thomase Andersona. Pojednává o pornu, přesněji řečeno dává nám nahlédnout do pornografického zákulisí 70. let. krom toho je to i snímek o vzestupu a pádu jednoho amerického kluka. Eddie Adams, jak se náš hlavní hrdina jmenuje, pracuje v jednom noční klubu. Sem chodí mj. i režisér pornografických filmů Jack Horner, aby hledal nové talenty. Náhodou narazí na Eddieho a krom zjištění, že Eddie je hezký a sympatický kluk, si všimne i něčeho jiného. Eddie totiž vlastní velmi dlouhé nádobíčko a jak Jack s úsměvem poznamenává, ten šikulka jeden dlouhý by moc rád věděl, co se to tam venku děje. Eddie samozřejmě o své chloubě ví a všem chce dokázat, že na "to" má. Přejmenuje se na Dirka Digglera (zní to líp) a stává se hvězdou Hornerových filmů. Během let však přichází i odvraácená strana šoubyznysu. I to vzrušení taky netrvá věčně... Hříšné boogie nejsou Andersonovým celovečerním debutem, jak se mnoho diváků mylně domnívá, nýbrž velmi vyzrálým snímken, který se bohužel ukrývá ve stínu slavné Magnolie. Ale už zde můžeme rozpoznat jedinečný Andesonův režijní rukopis, jako jsou dlouhé nepřerušené záběry, perfektní scénáře a dlouhá stopáž, kde ani jeden záběr není zbytečný a vše je pečlivě promyšlené. Anderson si navíc pohrává s kamerou, protože pornografické scény a vůbec scény z Hornerových filmů natočil přesně ve stylu 70. let. Netřeba dodávat, že tak činí s pomocí svého dvorního kameramana Roberta Elswitha. Kdo zná Andersenovy filmy, ví, že P. T. A. obsazuje do svých snímků herce, od kterých nečekáte, že taky umí hrát. Hlavní roli si zahrál Mark Wahlberg, který byl do té doby známý jako rapper Marky Mark. Tehdy si na svých vystoupeních velmi často sahal na rozkrok, takže se může zdát, že vytvořil svoje alter ego podobně jako Tom Cruise v Magnolii. Že za tuto roli nebyl na Oscara ani nominován je možné považovat za pokrytectví Akademie. I další herci dostali plno prostoru předvést svůj hercký talent, především Burt Reynolds a "andersonovští" Julianne Moore a Phillip Seymour Hoffmann, kteří naplno zazářili v Magnolii. CELKOVÉ SHRNUTÍ: Velmi neotřelý snímek, který neprávem leží ve stínu geniální Magnolie. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (35)
- Hlavní postava Eddie Adams (Mark Wahlberg) byla inspirována skutečným pornohercem Johnem Holmesem. (Olík)
- Postava Buck Swope, dostala své jméno podle postavy z filmu Roberta Downeyho Sr. Putney Swope (oblíbený film Paula Thomase Andersona). (HOODY)
Reklama