Režie:
King VidorKamera:
Freddie YoungHrají:
Yul Brynner, Gina Lollobrigida, George Sanders, Marisa Pavan, David Farrar, Finlay Currie, Harry Andrews, Jack Gwillim, Laurence Naismith, Tyrone Power (více)Obsahy(2)
Žena, která zamotá hlavu králi Šalamounovi, zamíchá kartami celého starověkého světa... Moudrý izraelský král Šalamoun (Yul Brynner) se zamiluje do krásné a mocné královny ze Sáby (Gina Lollobrigida). Když jí povolí vykonat pohanský obřad na posvátném místě Izraelitů, popudí svůj lid proti sobě. Nastalého zmatku využijí Egypťané a na Izrael zaútočí. Byl to snad od začátku královnin plán? Epický milostný příběh je jedním z nejlepších monumentálních děl padesátých let a i dnes dokáže ohromit davovými a bojovými scénami. Jedná se o poslední film režiséra Kinga Vidora (Čaroděj ze země Oz, Souboj na slunci, Vojna a mír). Krále Šalamouna hrál původně Tyrone Power, který však zemřel 15. listopadu 1958 při natáčení poslední scény filmu. Vše tak muselo být přetočeno s novým představitelem Šalamouna Yulem Brynnerem. (Česká televize)
(více)Recenze (47)
Tak tohle mě úplně nestrhlo. Čekal jsem další fantastický "sandál" a místo toho je příběh Šalamouna a královny ze Sáby opravdu klasickým biblickým příběhem se spoustou křesťanství v tom nejhorším smyslu. Vyznavači toho jediného pravého boha vystupují jako těžce bigotní rasy, každý kdo vyznává jiné náboženství je hodný opovržení a božího trestu. Ten dopadne na nevinnou Šalamounovu sestru i celý izraelský lidi za to, že se Šalamoun opovážil zamilovat do pohanky a dokonce ji dovolil uctít svého boha. Těžko se pak fandí fanatikům, kteří mě připomínali současný islám. Navíc výprava je docela chudá a Yul Brynner s vlasy (parukou?) překvapivě nevýrazný. Určité jednotlivosti jsou dobré - k smrti nenávidějící Adoniáš, svůdná Gina Lollobrigida jako královna ze Sáby a závěrečný trik se zářícími štíty je velkolepý, jinak ale průměr. ()
Kvalitní zfilmování biblického příběhu o králi Šalamounovi a královně ze Sáby. Přestože jde o skoro 60 let starý film, čas mu neubral na velkoleposti ani věrohodnosti. Etiopští Židé se vyskytují i v jiných filmech, např. Jdi, žij a někým se staň, takže královna ze Sáby pravděpodobně existovala, měla se Šalamounem syna a zřekla se svých bohů. Přesně jako popisuje tento film. ()
,,TVOJ KRÁĽ SKUTOČNE STAVAL VEĽKORYSO. TAKÉ STAVBY NIE SÚ ANI V EGYPTE ... A TO VŠETKO, PRE BOHA, KTORÝ ANI NEVIDÍ.“ __ Prvá polovica filmu je kvalitou veľmi diskutabilná najmä vzhľadom k tomu, akým bol King Vidor gigantom amerického filmového priemyslu. Všetko je samozrejme chybou slabšieho scenára, ktorý svoje kvality ,,rozvíja“ práve tu a tu ponúka aj niekoľko vyložene trápnych scén. Najhoršou z nich je bezpochyby smrť kráľa Dávida (Finlay Currie – v ten istý rok si zahral Baltazára v megaoscarovom Wylerovom ,,Ben-Hurovi".) – je zbytočné ju rozoberať; kto film uvidí, ten pochopí. Posledná hodina ale ponúka predstavenie snažiace sa ísť na plné grády a to zachraňuje film z vôd priemernosti a u mňa sa postarala o 4*. Sú tu hneď dve zapamätateľné scény, jednak pohanské orgie a následný Boží hnev (naozaj na svoju dobu úžasné nakrútené a ak by sa jej o niečo neskôr chopil nebojácny režisér, mohlo by sa jednať o jednu z kultových scén kinematografie. A nemyslím tým nič v štýle Tinta Brassa.) a potom scéna s priekopou. V tejto súvislosti by sa hodilo pochváliť špeciálne efekty, ktoré v mnohom zachraňujú miestami veľmi lacno pôsobiace kulisy. A Gina tu hrá presne tak, že vtip so zvesením obrazu buď jej alebo Husáka, by až tak humorný nebol... (59. hodnotenie, 6. komentár k filmu) ()
... a tentoraz sa zas plne stotožňujem s názormi "renomovaných kritikov" [H. Medvedom & R. Dreyfussom], že sa zrovna v tomto ojedinelom prípade jednalo vari i o jeden z vôbec najhorších titulov všetkých čias, teda podľa tohto konkrétneho knižného titulu: „Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias”, v ktorej by som mimochodom a bohužiaľ našiel i práve tento: Teatrálny, povrchný a strojený; ďalej taktiež k tomu i s umelými kulisami a naprosto otrasnou výpravou prevedený, a s následne ešte i otrasnými, hereckými prejavmi áčkových hercov zahraný [teda najmä, čo sa teda celkovo týkalo prejavu postavy: Adoniaša v podaní Georgea Sandersa, ktorého som počas trvania tejto »filmovej tortúry«; skrátka NEZNÁŠAL, až sa za to i trochu hanbím, nakoľko sa celkom jedná o charakterného herca ... ], a to ani nehovoriac o mizerných replikách postáv, čo doslova znásobovalo moju celkovú apatiu voči tomuto počinu, ktorý totálne SFUŠOVAL snáď nikto iný, ako klasický režisér klasického Hollywoodu: King Vidor, ktorý si následne potom s režírovaním počinov viacej ani neškrtol! • Kde sa vlastne stala chyba, keď vskutku pomerne dosť kvalitní herci [myslím iba Y. Brynnera a G. Lollobrigidovú], v nadväznosti na kvalitného režiséra, ktorý nakrútil také «umelecké diela», akými v podstate skrz mojou osobou doposiaľ videnými boli: Stella Dallas a Čarodejník z krajiny Oz, kde bol jedným z viacerých režisérov sa podieľajúcich na tejto nespochybniteľnej, muzikálovej CLASSICE, alebo za videnie určite stojí i Duel in the Sun; pričom za kamerou stál i kameraman Freddie Young, ktorý sa možno vďaka tomuto nepríliš kvalitnému titulu, aspoň poriadne vytrénoval [totižto kompozícia obrazu v jeho priamom podaní, bola zrejme jediným svetlým momentom naprieč celkovým strašným UTRPENÍM, akému som musel čeliť!] hneď na ten nasledujúci v podobe geniálneho KLENOTU KINEMATOGRAFIE: LAWRENCE of ARABIA, a tak sa teraz ihneď opýtam, v čom spočíva[lo] celkové ZLYHANIE z pohľadu ako z celku? • S vysokou pravdepodobnosťou za to mohol nielen asi len »nedopečený scenár«, ale zároveň si myslím, že rovnako i úmrtie pôvodného predstaviteľa izraelského kráľa Šalamúna [Tyrone Power totiž zomrel behom nakrúcania], kedy sa tieto jednotlivé faktory mohli podpísať na celkovom zlyhaní, ktorému nezabránil ani príchod novopečeného protagonistu v podaní Yula Brynnera, ktorý bol úplne bezmocným, ako aj všetci ostatní, ktorí sa podieľali na tomto odstrašujúcom príklade! • Z mojej strany to už asi bude úplne všetko, čo mám na srdci ... ()
Zdá se mi, že snímek později posloužil jako silná inspirace pro Kleopatru s Liz Taylorovou. Zejména hýřivé kostýmy, které nosila královna Lollobrigida, včetně striptýzového modelu se zlatou podprsenkou v lehce pozměněné podobně oblékla i Liz. Ve snímku také uvidíte jihoamerického papouška coby mazlíčka starověké královny, krásně namalované blesky, které zničí jeruzalémský chrám a hříšné tance pohanů vyznačující se divokou smyslností a taky vyumělkovaností – no, fuj, fuj. Snímek je patetický a legrační, dlouho se nic neděje a pak tam napadá spousta figurek vojáků a koníčků do propasti. Pomocný štáb se musel zapotit, když tam ty hračky házel, aby z toho vznikla značně nepřesvědčivá scéna o zkáze mocného vojska. ()
Galerie (38)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer
Zajímavosti (4)
- Film bol uvedený v roku 1978 v knihe "Päťdesiat najhorších filmov všetkých čias" ("The Fifty Worst Films of All Time (and How They Got That Way)") od Harryho Medveda a Randy Dreyfussa. (Arsenal83)
- Film se natáčel v Madridu a ve Valdespartere ve španělské Zaragoze. Produkce začala 15. září 1958 a trvala do poloviny prosince. (classic)
- Během natáčení historického velkofilmu ve Španělsku utrpěl herec Tyrone Power masivní infarkt. Okamžitě byla zavolána sanitka, ale herec zemřel cestou do nemocnice ve věku pouhých 44 let. (ČSFD)
Reklama