Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh čtyř mužů, kteří byli v době nacistické okupace zatčeni při náhodné razii v hotelu malého města a odvedeni do školní třídy. Ve strachu, že budou bez milosti postiženi, se snaží připravit na výslech. Strach působí i na jejich charaktery, a tak je nakonec inzultován člověk, který je z nich nejspravedlivější, ale nejměkčí... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (55)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Totalita zvenku, totalita v nás. 1) Povídku jsem si matně pamatoval z dob dávno minulých a tak jsem se docela těšil na repete. A co se nestalo. Byl jsem překvapen, jak je celá hříčka nudná, postavy nevěrohodné, děj kostrbatý. Školní didaktika z díla čouhá jako, jak že se to říkalo, sláma z bot? Slavná jména slibovala, ale nenaplnila._____ 2) Jediné, co mě vskutku zaujalo, byly prvoplánové dobové konotace. Nedivím se, že dílo šlo do trezoru._____ 3) Výstižný koment honza.g***. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Tahle pozapomenutá televizní hra je pro mě velkým překvapením a cením si jednak výborného scénáře pana Hubače, jednak režie, ale i hereckého obsazení, které vedlo k vytvoření působivé absurdní hry o lidském strachu, přizpůsobivosti a zákonu džungle. Čtyři muži jsou v období stanného právu za protektorátu z ničeho nic vyvedeni německými vojáky z hotelu a uzavřeni do třídy místní základní školy. Netuší důvod svého zadržení ani jaký osud je v nejbližší době očekává. Zato strach a představivost pracují s o to většími obrátkami. Sami si konstruují případná obvinění a připravují svou obhajobu. Zároveň hledají nejslabší článek v tom náhodně utvořeném společenství, který by mohli předhodit jako oběť svému vyšetřovateli. Gestapo není potřeba, Gestapo si dokážou vytvořit sami ve svých řadách. Precizní herecké výkony v čele s Rudolfem Hrušínským, který mi v některých okamžicích připomněl svůj legendární výkon ve Spalovači mrtvol. Snímek vychází částečně i z atmosféry začínající normalizace, kde čistky začali provádět nikoliv sovětští okupanti, ale místní snaživí přisluhovači. Celkový dojem: 95 %. ()

Reklama

pornogrind 

všechny recenze uživatele

Čtyři muži se po letech vrací znovu do školních lavic. Učit se zde ale nebudou. Nejsou zde totiž dobrovolně. Strach z možného výslechu rozpoutá psychologický nátlak na nejslabší článek(jedince) z nich. Podezření je mrazivým psychologickým dramatem jistou dobu i trezorovou záležitostí ve které o5 exceluje(jak jinak) R. Hrušínský. Neméně povedený herecký výkony předvedli i jeho herečtí kolegové. Tady není o hodnocení pochyb. 5hvězd. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Na malom priestore ukážka toho, ako zhubne môže vplývať moc na psychiku inak spravodlivého jedinca. Človek sa o sebe hold dozvie veci najmä v hraničných situáciách, a to dokonca aj pokiaľ ide "iba" o hru. Na konci ale vysvitne, že všetko mohlo byť aj úplne inak, čo ale na povahových charakteristikách dotyčných nič nemení. Na televízny film určite dostatočné, aj na potenciálnu divadelnú hru, ale dalo sa do tej hodiny, myslím si, "vtesnať" toho ešte viac. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Jiří Hubač. To ani není možný, že cokoliv napsal, to byla záruka kvalitní podívané. A taky čtyřka herců Hrušínský, Brodský, Landovský a Husák. A je vystaráno! Peklo! Každý charakter, jednání, pohyby tělem, grimasy obličejů. Nikdo by to už teď nezahrál. A taky by to takhle nikdo obrazově nenasnímal. Juraj Šajmovič byl totiž originální inovátor a tak při sledování této komorní hry máte pocit, jako by jste byli v učebně školy, kde vše probíhá, se čtveřicí zatčených mužů zavřeni také. Jeho kamerové nájezdy a dokumentární styl zážitek totálně umocňuje. Podezření je vrcholná inscenace začínající normalizace a nejlepší dílo režiséra Jana Matějovského. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (2)

  • Přestože inscenace zmizela na dlouhá léta do trezoru, podařilo se ji Jiřímu Hubačovi přepsat do podoby rozhlasové hry a v roce 1978 pod názvem „Situace“ byla odvysílána. (sator)
  • Ač se snímek odehrává v protektorátu, byl záminkou proti scenáristovi Jiřímu Hubačovi a jeho protisocialistickým postojům, byl vyloučen z KSČ a jeho tvůrčí skupina v Československé televizi, které byl šéfem, byla rozprášena a jen stěží si udržel místo řadového dramaturga. (sator)

Reklama

Reklama