Režie:
František FilipScénář:
Petr MarkovKamera:
Alois NožičkaHudba:
Zdeněk MaratHrají:
Jaromír Hanzlík, Hana Maciuchová, Milan Klásek, Petr Haničinec, Radoslav Brzobohatý, Alois Švehlík, Miroslav Vladyka, Jiří Adamíra, Robert Vrchota, Oldřich Vlach, Jiří Lír, Josef Mixa (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čtverec mizení – co ta dvě slova znamenají, zůstává dlouho záhadou i kriminálnímu technikovi Šulcovi (J. Adamíra). Uslyšel je z úst sympatického Pavla Bláhy (J. Hanzlík), novopečeného poručíka pražské kriminálky, který po studiích na právnické fakultě řeší svůj první případ. Znají to všichni absolventi, to rozechvělé čekání na prvního pacienta, prvního klienta, první sólový koncert. Pohrává si s kartami, na tváři lehký úsměv, hluboko v srdci tréma. V hlavě jediná otázka: Bude to šestáková vloupačka? Nebo konečně pořádný případ? Netuší ještě, že „jeho“ mrtvola právě v té chvíli padá k zemi a řidič vozu, který srazil muže uprostřed liduprázdné ulice, ani nepřibrzdí, naopak s bravurní jistotou ujíždí z místa činu… (Česká televize)
(více)Recenze (49)
Sledujeme sice mírně průměrnou klasickou televizní kriminálku let osmdesátých. Jenže s dobrými herci a při nenáročné stopáži se dá taková detektivka snést. Mladý Jaromír Hanzlík je správně zapálený a my se dozvídáme, jak se i v socialismu dá podvádět s auty moc šikovně. Příliš mnoho se čekat nedá. Přeci jen to odhalení vraha bylo alespoň trochu překvapivé. ()
Nepříliš přesvědčivá detektivka, nepříliš přesvědčivý Jaromír Hanzlík v roli vyšetřovatele Bláhy a nepříliš přesvědčivá parta, která si říkala Čtyři mušketýři. Úplnou korunu tomu dal Miroslav Vladyka v roli neurotického syna zavražděného Prucka. Slabé výkony, slabý scénář, slabé výsledky. František Filip měl asi slabou chvilku. ()
Tak podivná detektivka nás jako školáky ZŠ učila, jak žijí tehdy dospělí. Jde jim jen o peníze, a jediný, komu nejde, tak je vyšetřovatel. Vůbec se to neshodovalo s hesly doby, a socialistickou morálkou, takže se divím, že takové detektivky ukazující pravou tvář lidí procházely přes tehdejší cenzuru. ()
Klasická televizní detektivka ozvláštněna tím, že J.Hanzlík jako kriminalista začátečník je zároveň i příležitostný kouzelník amatér. Vyšetřovaný případ je od začátku čitelný, ale i tak neurazí. Ve vedlejších rolích zaujmou O.Vlach jako taxikář, R.Vrchota co by dámský holič připomínající holiče Seydla z 30PMZ z dílu Studna a hlavně H.Maciuchová jako neodolatelná učitelka v autoškole, jo dělat tak u Haničky papíry, to by byl ráj :-) * v oficiální textu se milně píše o zeleném žiguli, ve filmu se baví o modrém. ()
Má to hodinu a je to utahané, cca 20 minut se tam povídá o ničem. Sice tady co postava, byť malá a vedlejší, to skvělý herec nebo herečka, ale chybí tomu tah na bránu i propracovanější postavy. Třeba Adamíra u svého staršího policisty nemá chudák co hrát, Hanzlíkovi jako mladšímu policistovi se zálibou v kouzelnických tricích (které pro děj nemají význam) ten vztah s učitelkou autoškoly taky nevěřím, a zbývající "mušketýři" v podstatě jen odehrají svoje během jedné pus závěrečné scény a tradá. Chudák Milan Klásek (furt si ho pletu se slovenským hercem Štefanem Kvietikem) si tady toho taky tedy moc nezahrál. Celá ta historka je mimochodem trochu přitažená za vlasy a přijde mi krapet nevěrohodná, navíc je dost jednoduchá, takže e řešení případu vleče, aby film tu hodinu měl. K záporům, které mi kazily dojem ze sledování, musím přidat ještě tu rádoby snahu hrát, že jsou červnová vedra rozepnutými košilemi (ale přitom s sebou Hanzlík stále bere koženou bundu) a ta závěrečná písnička Karla Černocha jako by sem spadla z jiného, estrádního pořadu, který se zrovna točil někde vedle. ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (5)
- Kriminalisté mluví o možnosti, že by pachatel zanechal na sedačce vozu výpotek. I kdyby v té době uměla česká kriminálka takové stopy sejmout, neměla k dispozici test DNA. První kauza, kde byla pachatel odsouzen na základě důkazu testu DNA na území České republiky, byla poprvé uplatněna a později soudem akceptována v roce 1992 v případě vraždy 19leté studentky pedagogické fakulty Masarykovy Univerzity v Brně. (sator)
- Točilo se převážně v pražské Michly. (sator)
- Píseň „Kdo zůstal trochu kluk“, která zazní ve filmu, nazpíval Karel Černoch, složil Zdeněk Marat a textem opatřil Petr Markov. (sator)
Reklama