Černé zrcadlo - Série 2 (2013) (série)
Tvůrci:
Charlie BrookerRežie:
Carl TibbettsScénář:
Charlie BrookerKamera:
George SteelHudba:
Jon OpstadHrají:
Jon Hamm, Rafe Spall, Oona Chaplin, Natalia Tena, Janet Montgomery, Rasmus Hardiker, Zahra Ahmadi, Ian Keir Attard, Esther Smith, Liz May Brice (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dva muži na vzdálené základně v zamrzlé divočině vyprávějí tři propojené příběhy o tom, jak se o Vánocích zbláznila technika (Netflix)
Recenze (103)
Za mě to je pecka, která vyčnívá i v rámci vysokýho standardu dalších dílů BM. Fakt jsem si to užil, ten nápad s vytvořenim si vlastního alterega na tu "černou" práci je výbornej, obzvlášť v momentě, kdy by každý takovýhle alterego bylo kopií originálu včetně vlastního vědomí a identický osobnosti - tzn. vlastně bez vědomí, že jde "jen"(?) o kopii orginálu. Těch nebezpečí včetně až trochu děsivý bestiality a brutality, která je v tomhle celym konceptu obsažená a vlastně braná jako samozřejmost, těch tenhle film ukázal spoustu a je fakt hrozně zajímavý se nad tim zamejšlet. Co dělá člověka člověkem? Je lidská kopie člověkem míň jen proto, že je kopií, přestože jde o kopii kompletní a "živou" - navzdory tomu, že jen virtuální (což ta kopie ani neví)? Kdo je vůbec v době nastupující mechanizace a robotizace živou bytostí? Co je trest, co má bejt trestem - jaká je podstata trestu, jakej účel má sledovat nebo naplňovat? Má někoho vůbec zajímat, jak se cejtej a jak různý situace (o trestech nemluvě) prožívaj "věci", o kterejch se rozhodneme, že je za lidský považovat nebudeme? Má někdo řešit, nebo se dokonce zabejvat utrpením, který možná prožívá něco, co za člověka ani nepovažujeme? Ke skvělýmu dílu se skvělou kamerou a režií, ke skvěle vystavěnýmu příběhu o mnoha úrovních, ke skvěle vybranejm hercům (včetně krásný Chaplin!) a ke skvělýmu konci/rozuzlení mám jen tu výhradu, že ne všechny nápady mi přišly dostatečně rozvedený nebo dotažený - za všechny třeba to, že (POZOR, TROLEJ) se závěrečnym "výslechem" podezřelýho s následnim přiznáním asi páni vyšetřovatelé nemuseli čekat na nějakýho psychologa/manipulátora/odborníka na komunikaci/vodevr, když si s kopií vězně sami mohli dělat, co chtěli a jak dlouho chtěli bez toho, aniž by jim s tim někdo musel nějak sofistikovaně pomáhat - nástroje, který společnost měla k dipozici v kontrole nad těmahle avatarama, ty jim poskytovaly v podstatě neomezenou moc a možnost dosáhnout téměř čehokoli v postatě minimálnim čase (podle pravidla "Když něco nepude, napal jim tam dalších pár set let, tebe to bude stát pár vteřin a oni se ti pak samozřejmě moc rádi přiznaj/cokoliv daj/cokoliv prozraděj atd."). Další nedotažeností (znovu o nic míň zajímavou) je třeba ta blokace lidí - ta samozřejmě nic neřeší, je brutálně jednostranná a v reálu by byla krutě nelidskym trestem, kterej je (ve společnosti načrtnutý filmem) dávanej téměř na potkání, bez soudu, komukoliv a vlastně klidně za cokoliv. Ale znova - to jsou malý problémy a malý "výtky" v porovnání s řemeslně skvěle zvládnutym dílem nabušenym nádherně děsivejma nápadama. Takže moc díky, zase budu mít trochu odtažitější a paranoidnější přístup k technologiím, haha. ()
Roztříštěný vánoční speciál, který přes veškeré nemalé kvality působí, že ty dva (či tři chcete-li) aktuální, trefné a (nejen) morálně značně znepokojivé náměty byly zamýšleny spíše jako samostatné povídky. A jeden každý by utáhl vlastní povídku i lépe, než když jsou takto násilně propojené (čtěte slepené) dohromady. Každopádně ve stínu celkových kvalit jde stále spíše o zádrhel než skutečný problém, takže... Šťastné a veselé všem lidem "dobré" vůle! ()
Spoilery! Zatímco ostatní snímky se točí kolem jedné dobré myšlenky, v tomto filmu se myšlenek objevilo hned několik. Kromě perfektních myšlenek snímek nabízí i hodně zvednutý ukazováček na všechny muže, jejichž sexuální partnerky při spinkání sténají bolesti. Pánové, rychle od nich utečte. Je zde velké riziko, že si nechají napumpovat plnou nádrž křivozrakých pulců od někoho, kdo věří v nesprávného boha a tak ten správný při nadělování trochu pošetřil na jeho výbavě. Ten moment s otočivší se holčičkou, byl pro mě jedním z nejděsivějších momentů mého života. Něco takového bych nepřál ani někomu, kdo by si to zasloužil. Jináč celým filmem se nesla brutální atmosféra. Snad jen ten úvod s rádcem ošklivých paniců bych razantně pokrátil. Příliš mě snímek v úvodu nebavil. Krásně se to ovšem rozběhlo a ten nápad se vstupem do myslí byl skvělý. Ta věc s blokací rovněž super. Někdy bych určitě zužitkoval. Skoro by se mi až chtělo hodnotit maximálně. Super práce a doposud rozhodně nejlepší díl seriálu, a to po všech stránkách. Jon Hamm mě jako herec oslnil. A vůbec tento díl působil takovým filmovějším dojmem, než tomu bylo v případě všech jeho předchůdců. ()
Tenhle díl posunul úroveň nejen série, ale i celého seriálu o pěkný kus nahoru. Napadlo mě, že je to námět na celovečerní film. Snímek jeho stopáž NAŠTĚSTÍ skoro má. A vše, co poskytne, využije do mrtě. Po tomhle díle začnu seriál doporučovat ještě víc. Hodnocení z původních 4 u série zvednu na 5. Teď si je zaslouží. A tenhle díl taky. JEDNOZNAČNĚ. ()
/// Silně nadhodnocené. Pointu lze odhadnout od půlky, což by ani tak nevadilo, kdyby nebyla ještě rozvedená tak hloupě. Mám rád špatné konce, ale to, co se stane hlavní postavě je prostě pitomé. Bohužel stejně jako další nedomyšlenosti. Člověk se nemůže přiblížit na deset metrů k osobě, ale u domu očumovat může? A ten prostřední "podpříběh" neoslnil. ()
Galerie (8)
Photo © Zeppotron/Channel 4/Netflix
Zajímavosti (9)
- Keď Joe (Rafe Spall) listuje kanálmi v televízii, prvým programom je talentová súťažná šou „Hot Shot“ z epizódy s názvom Pätnásť miliónov meritov (2011). (Arsenal83)
- Keď Joe (Rafe Spall) vidí v televízii fotografiu Bethany (Janet Montgomery) ako jednu zo smrteľných nehôd pri zrážke vlaku, v správach sa v spodnej časti obrazovky objaví zmienka, že „Callow oznamuje rozvod“. Ide o odkaz na úplne prvú epizódu Národná hymna (2011). (Arsenal83)
- Pieseň, ktorú Beth (Janet Montgomery) spieva na karaoke, je tá istá, akú spieva Abi Kahn (Jessica Brown Findlay) v epizóde Pätnásť miliónov meritov (2011). (Arsenal83)
Reklama