Režie:
Noah BaumbachScénář:
Noah BaumbachKamera:
Robert D. YeomanHrají:
Jeff Daniels, Laura Linney, Jesse Eisenberg, Owen Kline, Halley Feiffer, William Baldwin, Anna Paquin, Elizabeth Meriwether, Ken Leung, Alexandra Daddario (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Scenárista a režisér Noah Baumach byl nominován na Oscara za scénář k tomuto filmu, ověnčenému řadou cen, který vypráví o rodině prožívající hlubokou krizi. V Brooklynu 80. let žije Bernard Berkman (Jeff Daniels), bývalý úspěšný spisovatel, a jeho žena Joan (Laura Linneyová) se dvěma syny. Manželé se však rozcházejí a sedmnáctiletý Walt (Jesse Eisenberg) i dvanáctiletý Frank (Owen Kline) se musejí vyrovnat se svými zmatenými a rozporuplnými pocity. Každý z bratrů vnímá rodinnou situaci jinak, ale emocionální napětí, které v tomto těžkém období prožívají, dopadá na všechny. Portrét rodiny procházející bolestnou proměnou je vykreslen s neobyčejně citlivě propracovanými nuancemi. (Cinemax)
(více)Videa (1)
Recenze (58)
Celkem průměrný příběh o rozvádějících se rodičích dvou teen synů, kteří se horko-těžko vypořádávají se svými vlastními problémy a ještě navíc stojí před rozhodnutím u kterého z rodičů budou vlastně žít a jejich prozření, že rodiče nejsou tak ideální, než jaké byli jejich iluzorní představy. Chybělo tam trochu větší prokreslení hlavních postav. Takhle to budilo dojem, že každý z nich bojoval hlavně sám za sebe a otevřený, rádoby zajímavý konec mě tentokrát také nijak zvlášť nenadchnul. Plusovým pozitivem byi rozhodně Pink Floydový soundtrack. Nad trojku dnes ale rozhodně nejdu. ()
Je to civilní, osobní, otevřené a vlastně milé. Jenom jsou všechny čtyři hlavní postavy narušená individua hledající sebe sama v komplikovaném rodinném zmatku, který je obklopuje. Za mě to byli ale sympaťáci a celou dobu mě zajímalo, jak to s nimi dopadne. Celé je to především o silném a uvěřitelném scénáři a několika výborně vypointovaných vtipech. Je to o lidských vztazích, tenisu, masturbaci, velrybách, dětství a taky o tom, že i když jste vaši milovanou píseň nenapsali, ale promlouvá k vašemu srdci opravdu hluboce, tak to o ní vlastně můžete tvrdit. Pohlazení po duši pro ty divnější z nás. ()
Tak jsem si to nechala rozležet a jsem připravena plivat názory. Předně - nemám ráda Pink Floyd a tím jde část působivosti filmu už od začátku mimo mě. Za další - Baumbach jako by se trochu rozpačitě/bezradně nemohl rozhodnout, o čem chce vyprávět. Bere si zápřah, jakože objektivně o celé rodině a tak, ale potom to očividně nedodržuje. Třeba matka, na rozdíl od všech ostatních členů rodiny, nikdy není sama, vždycky jenom s někým z mužů, a tito muži ji nikdy nenechají mluvit o tom, o čem by ona sama chtěla doopravdy mluvit, vždycky s ní mluví jenom sami o sobě. A hlavně všichni pořád mluví - a o nesmyslech, bleh. Já vím, že to je z velké části záměrně, ale stejně. Chtěla bych tam víc takových scén, jako když na konci otec říká, že by si mohli o všem pohovořit u jídla, a matka se místo slovního vyjádření nekontrolovatelně rozesměje. Linka mladšího bratra v průběhu značně zeslábne a na konci z pointy vymizí, protože ve skutečnosti Baumbach nejvíc chce mluvit o démonu, kterého si otec nad sebou vyrábí ze svého ega a slabošství, způsobu, jakým tímto démonem kazí a tráví staršího z bratří, a způsobu, jakým se z toho starší bratr snaží nevymanit nebo vymanit. Z tohoto úhlu mi přijde líto, že se Baumbach začaroval do toho nemastného neslaného indie žánru, který mu nedovoluje se nijak pořádné rozšoupnout, protože to je regulérní horor a jako takový bych to chtěla vidět vyprávěné. To mě přivádí k myšlence, že on je spíš asi doopravdy spisovatel nebo scenárista, ale ne úplně režisér, protože (kromě zkratky, což se mi zase ale líbilo) nepoužívá filmovou řeč a filmové prostředky, všechno ukazuje jako na divadle. ()
Psychologicka rodinna drama ukazajuca zivot a reakcie dvoch synov po rozchode rodicov, ale aj samotnych rodicov v podani Jeffa Danielsa (Nebezpecna rychlost) alebo Laury Linney (V moci diabla, Prvotny strach). Film ma celkom zaujal, ale chybali mi tam este o nieco dramatickejsie sceny, aby ma film este lepsie vtiahol do deja. Ani kratka minutaz mi nevadila, len na konci som mal pocit, akoby film skoncil v polovici filmu. Kto by to povedal, ze vazny otec rodiny Daniels je ten blaznivy kamarat Jima Carreyho z komedie Blby a blbsi... 04.05.2008 _______ Jeff Daniels - (Bernard Berkman) +++ Laura Linney - (Joan Berkman) +++ Owen Kline - (Frank Berkman) +++ Jesse Eisenberg - (Walt Berkman) +++ William Baldwin - (Ivan) +++ Anna Paquin - (Lili) +++ David Benger - (Carl) +++ Produkcia: Wes Anderson +++ Hudba: Britta Phillips, Dean Wareham +++ ()
Výtečný film s velmi zajímavou náladou, která vás pošle do osmdesátých let (oblečení, interiery). Baumach napsal dobrý scénář s autobiografickými prvky, vypůjčil si kameramana od svého dobrého přítele Wese Andersona (který mimochodem snímek produkoval) a obsadil zajímavým hereckým týmem, které postrádá slabší místo. Nejvíce ovšem překvapí Jeff Daniels, který si poslední dobou vybírá role a jen a jen překvapuje. Jeden z nejlepších snímků 2005. (Pozn.: Nominace v kategorii komedie/muzikál je minimálně omyl) ()
Galerie (19)
Zajímavosti (7)
- Pink Floyd a jejich Hey You je ve filmu na pozadí slyšet několikrát. (Terva)
- Laura Linney dostala scénář od Erica Stoltze už v roce 2000 během natáčení filmu The House of Mirth (2000). Okamžitě účast přijala. (Cheeker)
- V roce 2006 vznikla v Londýně kapela s názvem Noah and the Whale, která svým názvem odkazuje právě na tento film. První část názvutvoří křestní jméno režiséra Baumbacha a druhá poukazuje přímo na název. (ČSFD)
Reklama