Reklama

Reklama

3 sezóny v pekle

  • Slovensko Tri sezóny v pekle (více)
Trailer

Obsahy(1)

Režisér Tomáš Mašín se ve své filmové prvotině inspiroval životními osudy básníka E. Bondyho. Téma ztracené literární generace v čase připravovaného komunistického převratu a prvního politického procesu totalitního režimu se vyjadřuje k otázkám vztahu umělce a společnosti i k zločinům, které komunismus vědomě na české kultuře páchal. Mašín nevypravuje životopisný film, ale vytváří vlastní postavu tvůrce, jehož životní hybnou silou je provokace a vzpoura i odpor ke všem ideologiím a ustáleným životním konvencím. Přes tuto svou fiktivní postavu tak vykresluje pozoruhodně autentický obraz let 1947–1949. Hlavní osou filmu je milostný vztah dvou silných individualit - rebela a básníka Ivana a o několik let starší, vyzývavé, životem protřelé Jany. Jana a Ivan tvoří svým způsobem tragikomický pár žijící v šíleném tempu, bez odpovědnosti a myšlenek na zítřek. Ivanovo peklo představuje nejen jeho zjitřená básnická představivost a tvůrčí hyperaktivita, ale právě Jana, jejíž inteligence a hédonistický styl života zažehnou v Ivanovi plamen skutečné vášně. V hlavních rolích hrají Kryštof Hádek a polská herečka Karolina Gruszka, představitelka jedné z hlavních rolí filmu Davida Lynche Inland Empire. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (526)

Pepinec 

všechny recenze uživatele

Už ne, už nemůžu. Jsem přehlcen, zadušen, už nedokážu objektivně posuzovat české filmy s tématikou války nebo minulého režimu. To máme Pouta tuhle, Kawasakiho růži támhle, Habermannův mlýn tady, Osmdesát dopisů vedle, valí se na nás Lidice, v některých kinech se stále drží Občanský průkaz, no a ke všemu nacpou do televize 3 sezóny v pekle... Cožpak český tvůrce neumí zplodit něco jiného než připomínací historickou melancholii nebo srágoroidní komerční slátaninu? Berete mi sílu v pátrání po výjimkách... Pozor, já netvrdím, že jsou všechny ty filmy špatné. Jak se tak dívám, zaplať kdokoli jsem si vzpomněl zrovna na ty zdařilejší či vážně dobré, ale už od malička mi babička říkávala "všeho s mírou". 3 sezóny v pekle bohužel moji míru překročily, jinak by se možná vyšplhaly na hvězdy tři. To by však nic neměnilo na tom, že se jedná o čistý průměr. A hlavně a především; o nic nového!!! ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

No... po pravde, toto ma veľmi nenadchlo. Všeobecne mám rád filmy z predvojnového, vojnového či povojnového obdobia. Pravidlo číslo 1 - film musí mať príbeh. Toto je všetkým ostatným zložkám filmu nadradené, i keď výnimky existujú. Po 60-70 min. nudy som si hovoril, že už by sa mohol začať nejaký risovať. To čo z neho nakoniec vzišlo by sa v inom filme dalo vypovedať za 20 minút. Po technickej stránke je film dokonalý. Na české i slovenské pomery film až neskutočne dýcha dobou. Jednoducho atmosféra je výborná, hudba i réžia, to všetko je super. Výsledný dojem mi dosť kazil aj Kryštof Hádek, ktorý mi veľmi nesedí. Naopak tradične dobrý bol Ľ. Kostelný, ale aj neopozeraná poľská herečka K. Gruszková. Nepočítal som koľkokrát zaznelo vo filme slovo hovno, ale pre mňa je tento film, i keď technicky dokonalý a pekne zabalený, tiež tak nejako o hovne. 60% ()

Reklama

Sobis87 

všechny recenze uživatele

Ivan Heinz po 3 sezóny v pekle, filmový divák necelé dvě hodiny v ráji ______ Snímek 3 sezóny v pekle vychází z memoárů Prvních deset let předního československého umělce Zbyňka Fišera, který je veřejnosti znám spíše pod uměleckým pseudonymem Egon Bondy, nejedná se však přímo o životopisný film tohoto undergroundového básníka, prozaika a filozofa, tvůrci se jeho životem a tvorbou pouze inspirovali (byť silně) a vytvořili podle něho fiktivní filmovou postavu nesoucí jméno Ivan Heinz. ____ Příběh po vzoru knižní předlohy začíná roku 1947, kdy devatenáctiletý Heinz podléhá kouzlu surrealismu, píše pobuřující básně a sám se považuje za velkého umělce, ač se mu zatím nepodařilo vydat jediné autorské dílo. Stejně jako jeho skutečný předobraz ukončí studium, začne se oddávat bohémskému způsobu života a uteče z domu od svého ovdovělého otce, který jakožto bývalý voják (Bondyho otec byl generálem československé armády) těžko nese jeho oblibu v marxismu. Netrvá dlouho a Heinz začne pod pseudonymem Emmanuel Bon (totožné iniciály s tím Fišerovým) seznamovat tehdejší společnost se svým radikálním smýšlením, a to převážně prostřednictvím pobuřujících veřejných výstupů. Po seznámení se s literárním kritikem Viktorem Lukášem, který se nezdráhá nad Heinzovou dosavadní tvorbou vyřknout nemilosrdný ortel, se hlavní antihrdina dostává mezi bohémskou smetánku, dá-li se to tak nazvat, kde potká výstřední Janu, která ho okamžitě okouzlí. Přes varování kamaráda Hanese se Heinz poddá Janě, která se nezdráhá využít jeho náklonnosti a začne si s ním hrát jako kočka s myší, což ho sice psychicky deptá, zamilovanost mu ale nedovolí vzdorovat. Heinzův život navíc začnou komplikovat stále agresivnější projevy komunistického režimu, ve kterém není místa pro bohémství a štiplavá kritika obsažená v dílech jeho představitelů je naprosto nepřístupná. ____ V období tří let, v jejímž rozmezí se příběh odehrává, si Ivan Heinz prožije taktéž tři různé druhy pekla. Jedná se o peklo umělecké tvořivosti, přičemž jakákoliv kritika vlastního díla je pro Heinze neakceptovatelná a možná je i něco pravdy na tom, když kritik Lukáš jeho tvorbu popíše jako něco, prostřednictvím čehož si mladý muž léčí své osobní prohry a mindráky. Jako Emmanuel Bon je panovačný a věčně nespokojený, přičemž způsob, jakým svou nespokojenost hlásá, je zuřivý, zparchantělý a někdy až prvoplánově šokující. Druhým peklem, které postava básníka zažívá, je peklo lásky. Vztah s Janou, který je, zdá se, i Heinzovým prvním vážným vztahem, má k idylickému splynutí dvou duší na míle daleko. Jana žije nespoutaným životem, nečiní jí nejmenší potíže oddávat se milostným hrátkám s úplně neznámou osobou, přičemž stále více náruživého Heinze se nezdráhá vytrvale odmítat. Navíc pokud je Heinz teprve jakýmsi nováčkem v nespoutaném způsobu života, Jana bohémstvím přímo žije a občas svým nespoutaným chováním překvapí i jeho samotného. Obě z dvou již zmíněných pekel jsou něčím, od čeho může Heinz kdykoliv utéct, něčím, čehož průběh může sám změnit, třetím z pekel, kterým vzhledem k době musí zákonitě také projít, je ale něco, od čeho nebude tak snadné utéct, něco silnějšího a mnohem většího než jeho ego, názory nebo láska. Třetím peklem je samotný život v komunistickém režimu. ____ 3 sezóny v pekle jsou po filmech Protektor a Zemský to ráj napohled pro tento rok v pořadí již třetím dobovým snímkem, přičemž z nich oplývá nejvíce opulentní výpravou. Produkce, která do filmu investovala rovných 80 milionů korun, nešetřila na dobových artefaktech a vytvořila věrně působící iluzi poválečného Československa. Vizuální stránka filmu je na precizní úrovni, záběry jsou pečlivě komponované a nasvícené, zároveň je zde na české poměry hojné množství vizuálních efektů, jejímž prostřednictvím je převážně divákovi interpretován Heinzův surrealistický pohled na svět (roztékající se telefon na podnose jasně odkazuje na dílo jednoho z předních představitelů surrealismu – Salvadora Dalího). Oproti moderně pojatému hudebnímu doprovodu k Protektorovi se zde vyskytuje výhradně klasická hudba, která dobře dotváří atmosféru jednotlivých scén, zároveň ale není natolik výrazná aby na sebe strhávala větší pozornost – vizuální stránka stále zastává dominantní pozici. ____ Jelikož je postava Ivana Heinze středem celého filmu, její představitel Kryštof Hádek téměř po celou jeho stopáž nezmizí z plátna, čímž na něho padá velká zodpovědnost. Na rozdíl od špatných druhých Bobulí dostal možnost ztvárnit výrazně zajímavější a lépe napsanou postavu, čehož využil bezezbytku a po své debutové roli v Tmavomodrém světě Jana Svěráka se opět projevil jako kvalitní herec. Jan Kraus s rolí kritika Lukáše dává zapomenout na svá bezesporu vtipná vystoupení a ryze vážné role se zhostil s profesionalitou sobě vlastní. Herecky velmi vděčné role se dočkala i polská herečka Karolina Gruszka, která dokonce spolupracovala i se samotným Davidem Lynchem na jeho doposud posledním filmu Inland Empire. Její působivý výkon bohužel poněkud shazuje dodatečný dabing v podání Tatiany Vilhelmové, na který se dá sice postupem času přivyknout, více bych ale ocenil angažování nějaké méně známé dabérky, jejíž hlas by na sebe tolik neupozorňoval. ____ 3 sezóny v pekle jsou přes pozvolnější tempo velmi působivým filmem, který je technicky na světové úrovni, což přímo souvisí i s rozmáchlou výpravou a precizní vizuální stránkou a spolu s Protektorem Marka Najbrta se jedná o jeden z nejlepších českých filmů, který byl (nejen) tento rok natočen. 85% () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

„Žiadne peklo neexistuje. Ale ľudia sú hlúpi – VŽDY si nejaké vytvoria. Keď sú v sračkách po krk, ZASA túžia po Bohu, vyššej moci, zmierení. Nech idú všetci doriti. Zmierenie nie je dôležité. Je TREBA sa búriť. NEZMIERIŤ sa. Ani s Bohom, ani s peklom.“ Snímka ma po vizuálnej stránke mimoriadne zaujala (ak by som sa vrátil z vesmíru a videl ju dabovanú, myslel by som, že pozerám hollywoodsky film za 50 miliónov dolárov). Hrdinov životný štýl mi pripomenul Charlesa Bukowského (čo je plus). Dialógy skvelé („Vyzerám hrozne.“ – „Si básnik, ľudia to od teba čakajú.“). Hlášky hodné zamyslenia („Keď človek nemá s čím porovnávať, často sa mýli.“). A Kryštof Hádek nečakane dobrý. Napriek tomu som sa dosť nudil - chcel som dať 60% s tým, že film je inteligentnejší, ako ja a to mi prekáža, som už raz taký. Našťastie, režisér ku koncu prestal politizovať (nevravím, že politizovanie je zlé...), začal sa sústrediť na postavy a na scénu poslal Kostelného s Hubom, boli slzy na krajíčku a v tej chvíli si hovorím, že TAKÝMTO filmom JA 60% nedávam. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

V kontextu se stejně starým Protektorem jsou 3 sezóny v pekle diváčtějším a, dejme tomu, smysluplnějším filmem. Ovšem v kontextu naprostého vylhaného braku, který jen prohloubil propast mezi Protektorátem a Třetí republikou. 3 sezóny v pekle jsou nejnovějším příkladem nejtěžšího kamene úrazu v recepci vnímání historie po květnové revoluci našimi současníky. HOVNO bylo povýšeno na prvního novodobého teenagera, zapomenuty byly potápky a bedly. Nikdy se už patrně nedočkám rovnosti mezi frustrací z heydrichiády a Února, nadále budu jen žasnout nad tím, jak lze současně vyložit konec 40. let, protože to je doba, kdy začalo něco, co pominulo celkem nedávno, ale doba do roku 1945 už zřejmě nebude nikdy akceptována jinak, než jak ji očernili noví rudí protektoři. Přátelé, tohle je myšlenkové fiasko ve třech aktech zabalené do solidního filmu, který kupodivu funguje, ale výlučně na bázi nereality. Zkrátka a jednoduše, byl nám odepřen rok nula... Po letech od Tmavomodrého světa jsem se dočkala Hádka v roli, která mu sedla a opět se stal dominantním mezi současnými koloušky, kteří tu a tam mají možnost si i zahrát, ne jen existovat z minulých úspěchů. Kraus si v tom nejlepším slova smyslu vzpomněl na své původní povolání a nebavil, ale zaujal. Martin Huba nezklamal svou již dříve mnohokrát potvrzenou vysokou laťku, Kostelný a Krobot pro jednou neurazili, zbyteční byli jen tací úrovně Rupperta, Pauhofové a Kerestešové. Cením si výkonu Karoliny Gruszké, nikoli ale jejího dabingu. A soundtrack je půvabný. Takže jestliže má český film budoucnost, tak jedině v koprodukci, sám na to už nemá. #kinobus ()

Galerie (37)

Zajímavosti (16)

  • Když přijede Ivan Heinz do Vídně, lze v jednom ze záběrů nad střechami domů spatřit ohromné ruské kolo. (Pepinec)
  • Na filme sa podieľal medzinárodný štáb - českí, slovenskí a poľskí herci, islandský kameraman a 1200 komparzistov. (Very_kuul)
  • Hlavní ženskou roli měla hrát neokoukaná tvář. Proto byla herečka hledána v cizině, nejprve na Slovensku a poté v Polsku. Měla mluvit slovanský jazykem kvůli melodičnosti spojené s jejím pozdějším dabingem. Proto byla nakonec vybraná do role Jany Frankové polská herečka Karolina Gruszka. (zdeny99)

Související novinky

Tomáš Mašín se opět vrací do minulosti

Tomáš Mašín se opět vrací do minulosti

24.08.2014

Téměř 5 let od uvedení svého ceněného celovečerního debutu 3 sezóny v pekle (11 nominací na cenu Český lev) začal Tomáš Mašín natáčet svůj druhý celovečerní film. Přední český tvůrce reklam hned po… (více)

Reklama

Reklama