Režie:
Kevin MacdonaldScénář:
Jeremy BrockKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Atli ÖrvarssonHrají:
Channing Tatum, Jamie Bell, Mark Strong, Donald Sutherland, Douglas Henshall, Tahar Rahim, Denis O'Hare, Dakin Matthews, Ned Dennehy, Zsolt László, Pip Carter (více)Obsahy(2)
V roce 140 našeho letopočtu, dvacet let po zmizení římské deváté legie na severu Británie, přijíždí do Británie mladý římský voják Marcus Flavius, aby zde sloužil jako velitel posádky. Marcův otec byl velitelem deváté legie, která zmizela i s jejich symbolem, zlatým Orlem. Marcus věří, že vykoupí čest svého otce odvážným působením zde v Británii. O pár dní později Marcusova bdělost zachrání většinu mužů posádky, na kterou zaútočí keltské kmeny. Je vyznamenán za statečnost, avšak kvůli zraněné noze je propuštěn za služby. Později se Marcus dozví, že na severu Británie někdo symbol Orla deváté legie spatřil, a tak se rozhodne, že se vydá do neprobádaných končin za Hadriánův val. Doprovod mu dělá jeho o Esca, který Římany nenávidí, ale který je Marcovi zavázán, protože mu během gladiátorského souboje zachránil život. Po několika týdnech putování severskou divočinou se Esca a Marcus setkávají s Guernem, což je bývalý římský voják Lucius, který bojoval v řadách deváté legie pod vedením Marcova otce. Lucius sdělí Marcovi, že symbol zlatého orla ukradli Pomalovaní, což je jeden z nejkrutějších kmenů mezi Seveřany. Marcus i Esca dojdou až k Pomalovaným, kterým Esca řekne, že je synem náčelníka, který prchá před Římany, a že Marcus je jeho otrok. Díky tomu je Esca kmenem Pomalovaných přivítán a přijat. Esca po pár dnech Marcovi pomůže v noci tajně přepadnout válečníky, kteří hlídají Zlatého orla... (TV Nova)
(více)Videa (5)
Recenze (588)
Jednoduché a prosté, přímý tah na bránu. Komornější historický pseudovelkofilm, u kterého se nenudíte. Splňuje tak skromné požadavky diváka, který má náladu na něco ve smyslu Gladiátora. Impozantní výprava duševně silné dvojice, která se vydává na sebevražednou misi pro potěšení římských senátorů a pro naplnění touhy po cti. Nějaké chyby si tu jistojistě ten, kdo nějaké hledá, bez debat najde, ale pokud si přejete pouze posedět u sledování tohoto vydařeného snímku a dát oraz Vašemu hnidopišskému já, tak je právě pro Vás. Nejlepší soundtrack z filmu. 70% ()
Sahat římským náckům na ptáka se nemusí vždy vyplatit! Když jim k tomu ještě nafiletujete tatínka, mohou to vzít osobně a sveřepě se vydat vyhladit kmen modrých, punkových eskymáků, kteří vypadají, jako by se zrovna vrátili z kolonizace Pluta. Škoda, že se film po kulantním úvodu změní v turistického videoprůvodce Skotskem s přístupností PG13. Dvanáctileté děti by době internetového porna a brutálních ťamanských omalovánek mohly utrpět vážnou újmu na psychice a v honbě za vyššími zisky začíná být Holywood pěkně anemický. A tak ač se Římani s divokými britskými kmeny píchají mečíky a sekají hnusně vypadajícími sekyrkami ostošest, krve by se v nich nedořezal a když si náhodou někdo poškrábe gladiem kolínko, kamera zděšeně čumí do zdi, což takový relativně temný film degraduje na úroveň dalšího pokračování Heryho Potrata. Navíc procpat v prvním století za Hadriánův val afroameričana, žida či asiata by bylo skutečnou scénáristickou výzvou, a tak tvůrci alespoň naplnili homosexuální kvótu Billym Eliotem v roli nedomrlého synka strašlivého náčelníka Britů. To už ho rovnou mohla hrát Hermiona! ()
Není to lepší než Centurion, ale není to ani horší než Centurion. Macdonald sice narozdíl od Marshalla trochu zklamal, protože měl podle předchozích filmů navíc, ale stále je to velmi slušný čtyřhvězdičkový zážitek. Tatum je skvělý, Bell se na roli opravdu nehodí, ale na druhou stranu hraje slušně a mám ho docela rád, takže taky pohoda a Strong není tak symatický jako ten v Centurionovi, ale taky narozdíl od něho nemá mnoho prostoru, a přesto z něho zase číší charisma (a pěkné ho vidět pro jednou v nezáporácké roli - ano, jde mu to i jako kladasovi). A ten sever Anglie za barbarských časů má obrovský potenciál, doufám, že ještě pár dobrých (snad i lepších) filmů odtamtud uvidím. Samotná zápletka je pro obyčejného člověka trochu padlá na hlavu, riskovat tolik kvůli "ničemu", ale kdo ví, jak by mi to připadalo tehdy. A nakonec, závěr naznačil, jak to nakonec vnímal i hlavní hrdina (to, že ten závěr byl jak z nějakého úvodního filmu seriálu a podivně moderní rozebírat nebudu, ale je to jedna ze slabin filmu). Po technické stránce nemůžu nic vytknout, kamera se vyžívá v mých oblíbených záběrech nespoutané a krásné divočiny, samotný kmen barbarů pak vypadá jako indiánský kmen, a je první záběry mi přišly jako z nějakého dokumentu, no nevadilo to, a scéna rituálu byla úžasná. A závěrem? samozřejmě není to nic originálního, zase jednou římán utíká divočinou před hordami zvířecích a stejně tak výkonných barbarů, ale stále to funguje. Stačí dobří herci, krásná příroda a úžasná kamera. A dechberoucí hudba. Hned po skončení filmu jsem doslova skočil po OST, a teda urodil se další klenot.. Úvodní scéna s podkresem jedné ze skladeb je tomu důkazem. ()
Channing Tatum, kdysi tanečník hip hopu (film Let’s Dance), nyní drsný Říman. Jamie Bell, kdysi baleťák (film Billy Elliot), nyní otrok se srdíčkem na pravém místě. Musí vám být jasné, že tady se žádné plejády geniálních hereckých výkonů nedočkáte, ani brilantní myšlenky či inteligentních dialogů. Má to ale švih, je to vtipné (i když to vtipné být nemá, ale to až jindy) a souboje v sobě skrývají dokonce i nějaké to napětí. Takže palce nahoru! ()
Jako historický film tohle dopředu rezignovalo. Jako pořádná řežba (Centurion) nemá nárok. Jako meditativní cesta (Valhala Rissing) o prozření je to směšné. Jako chlapácký film o putování dvou mladíků za orlicí totálně selhává. A ten brakový závěr a hloupoučká pointa je ještě o třídu slabší než Král Artuš. ()
Galerie (108)
Zajímavosti (20)
- Channing Tatum si během natáčení v skotských horách ve snaze trochu se ohřát poranil intimní místo. (Sufferer)
- Ve 42 minutě odjíždí Aqula a Esca na výpravu za zeď a oba mají hnědé koně. Jenže po jedné noci za zdí ( okolo 47 minuty ) už má Esca koně bílého a Aqula koně černého. (Terva)
- Tógy, jaké mají ve filmu na sobě někteří Římané, se ve skutečnosti v této době pro běžné nošení nepoužívaly. Herci je původně skutečně neměli. Při zkušebním promítání prvních natočených scén se ale ukázalo, že bez nich diváci měli problém rozlišit, kdo má být Říman a kdo Brit. (marmota-b)
Reklama