Reklama

Reklama

Šípková Růženka

(festivalový název)
  • Austrálie Sleeping Beauty
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

V psychologickém australském filmu režisérky Julie Leigh se seznamujeme s Lucy (Emily Browning), tajemnou dívkou a mladou univerzitní studentkou, kterou pronásledují neustále životní problémy. Její život nabere jiný směr poté, co se přihlásí na inzerát tajemné agentury, která svým zákazníkům poskytuje erotický servis. Lucy se noří do světa spánku a jako novodobá Šípková Růženka slouží jako prapodivný spící společník klientům agentury. (ČSFD)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (126)

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Velké zklamání, přece jenom - od filmu vybraného do hlavní soutěže v Cannes čeká člověk něco kvalitnějšího. Je to naprosto unylý film bez života, bez nápadů a bez jakéhokoliv vývoje děje nebo napětí. Kameraman se snaží, ale marně, protože se pořád opakuje několik stejných záběrů, které diváka rychle omrzí. Že jsou postavy nebo postel přesně ve středu záběru? No a co jako? Kompozici obrazu si režisérka představuje asi příliš jednoduše. Julia Leigh moc filmařského talentu nepobrala, o to horší je to vizitka pro nejslavnější filmový festival. ()

sulimo 

všechny recenze uživatele

Parádně natočený film o ničem. Film, který se tak strašně snaží být artový a obrazově šokující (což zas tak moc teda neni), že se z té své snahy zapomněl vůbec dít. Pro mě to byla až neuvěřitelně povrchní a plochá podívaná postrádající jakýkoli element, který by diváka někam dějově posunul, obohatil. Tohle se snad raději mělo stát pornem, jelikož oním nulový příběhem tomuto druhu filmu spíše odpovídá a vzhledem k tomu, že jediným tahounem a důvodem, proč se na to chlípné postarší generace budou dívat a hvězdami zde plancat je právě ona nahota, která, kdyby se více "rozvinula", udělala by mnohé, třeba zajímavější film:-). Takhle to je jen krásně natočená nuda. ()

Reklama

Krissty 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zajímavé... Popravdě ale ani moc nevím, co si o tom mám myslet. V podstatě mě ten film bavil a do příběhu jsem se neskutečně zažrala. Hltala jsem každé slovo, každý čin hlavní hrdinky, prostě všechno. Celé to mělo takovou tajemnou atmosféru a já si pořád jen kladla otázky a těšila jsem se, že na konci aspoň na některé dostanu odpověď. A nedostala... A to je pro mě to zásadní minus, kvůli kterému musím hodnotit takto nízkým hodnocením, i když jsem až do poslední chvíle čekala, že dám víc. Film skončil tak nějak bez pointy a než jsem si to uvědomila, bylo po titulcích. A vlastně to tím pádem nemělo ani žádnou myšlenku. Jen jsem se poučila o tom, jak si můžu jednou vydělat na školu a jak se baví staří páni. No, aspoň ta atmosféra a tajemství, to mělo něco do sebe... ()

Radiq 

všechny recenze uživatele

Ten kontrast mezí krásou a nevinností Emily Browning a tou provokativní promiskuitou a šokující odhalující erotikou, to asi očividně hodně lidí neskouslo. Naopak mě to přišlo docela zajímavý. Beru jako velkou odvahu, že do toho Emily šla a nechala se od těch úchylnejch gerontů olizovat, ochmatávat a bůhví co ještě. Fuj. Akorát ten konec byl trochu divnej - myslel jsem, že bude čekat všechno, protože mezi náma, ono se dá čekat všechno, když vás zavřou spící do pokoje za takovej balík. Já v tomhle filmu ale nevidím jen ty úchylnosti, divnosti a sexuálnosti, ale určitou uměleckou hodnotu. Ta spočívá v mnoha věcech a myslim, že každej si je v tom musí najít sám. A nebo ne a pak tomu dát nízké hodnocení... ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Na spící krásce je zajímavé především to, že je spící – totiž pořád, nejenom při kšeftech. Ta dívka spí. Nemá žádný vztah k svému tělu, k svému nitru ani k okolnímu světu. Není ani prázdná ani plná, není dávající ani beroucí. Není hluboká a není ani povrchní. Je spící. Nezávazně solidární sympatičnost je ještě tak „nejžhavější“ cit, který může chovat k jinému člověku. Pokud by někdo čtoucí tyto řádky nevěděl, o jaký film jde, mohl by se domnívat, že se jedná o nějakou psychologizující sociální baladu ze života prostitutky. Není tomu tak. Je chybou vnímat postavu Lucy jako „prostituující studentku a kam až to vede“. Spící kráska je pohádková figura, archetypální objekt. Jaký div, že je sama vždy už předem v rezignaci na svou subjektivitu? Jako subjekt se teprve má (možná) probudit, film ji ukazuje coby předmět zájmu, nositelku jistého žádaného určení – mladické krásy. Ne náhodou odpovídá vzhledem typově dysneyovskému zvířátku, panence sotva čtrnáctileté, jejíž pochva je pod ochranou mocné víly (zde kuplířky) – jakkoli jde o dospělou studentku, u níž autorka co nejdůrazněji ukazuje, že veškerý takový protektorát je apriorní marnost („moje vagína není chrám“). Dál spoilery. Spící scény se staříky jsou celkem tři (vyjma tu finální) – a každý z těch tří staříků přistupuje k bezvědomému kolouškovi po svém, každý z nich ale nějak typicky: první se k ní přivine, druhý „vymrdám tě, děvko“, třetí ji používá k tomu, aby ji jako chrabrý jonák nosil v náručí. Všem třem je nejen lékem na stáří, ale i věčnou náhražkou a ovšemže pro něco, na co už je beztak pozdě. Ne, není tady nic perverzního, nic šokantního, spíše se v provokativní konstelaci ukazují typické mužské sexuální postoje. (A právě přímočaře antiintimní nakládání hrdinky s tím, co bývá eufemisticky označováno jako "intimní život", ukazuje druhou stránku zásadní iluzornosti celé transakce.) Skomírající nemohoucnost přestárlých mužů, hojících se iluzorní erotikou, je však až druhé dějství. V tom prvním je vidíme jako bohatou smetánku, vládnoucí třídu, která si může koupit cokoli, kdežto ostatní se musejí prodávat. Jejich protějškem je mladý přítel/kamarád Lucy – mladý, nemocný, snad drogově závislý, nic nechtějící, nepracující – neprodávající se. Nicméně skomírající, chorobný. A spící kráska? Střídá brigády, v nichž je levnou manuální silou, bydlí v podnájmu s protivnými společníky. Poté, co to vezme za správný konec, nastěhuje se do exkluzivního izolovaného bytu vysoko nad městem. Ale není to ten starosvětský luxus jejích klientů – ten je společenský. No zkrátka – pěkně roztříděné to autorka má, lze nad tím dumat do různých stran. Vlastní předností jejího filmu je právě průzračnost, úplná separovanost jednotlivých složek sdělného komplexu. Za hlubší rozbor mi ale tento film nestojí. Vizuálně vytříbený, ponoukající k zamyšlení o našem světě, tématicky promyšlený, odvážný, s originálním jádrem – vcelku film nikoli nezajímavý. Přesto film plochý, umělecky tuctový, k jednomu zhlédnutí dobrý. Film, jemuž podráží nohy mdlost jeho originality, poslušnost, s jakou dostává konvenčnímu požadavku „být nekonvenční“. Chce něco naznačit, v čemž si vede skvěle (co do obsahu i formy) – ale nad to nic. Navíc se některé momenty, zvláště v závěru, zdají být ne právě šťastně řešené. Na druhé straně je to především závěr, který nastoluje otázku, jak je to tedy dnes s námi, k čemuž je záhodno pojmout Lucy a jejího mladého přítele jako dvousložkovou jednotu, a k tomu ještě přibrat tu high society jako starobní klub. Doporučená četba: Scaevola, asLoeReed. Pokud jde o libidózní vztah starého muže k věčně mladému ženství, tak z jiné strany (totiž zevnitř) viz Švankmajerův Přežít svůj život. () (méně) (více)

Galerie (45)

Zajímavosti (2)

  • Film byl v roce 2011 vybrán do hlavní soutěže na filmovém festivalu v Cannes. (acsmp)

Související novinky

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

Zemřel herec Hugh Keays-Byrne

02.12.2020

Ve věku 73 let včera opustil filmový svět australský herec Hugh Keays-Byrne. Informaci zveřejnil jeho zástupce a později ji na svém facebookovém profilu potvrdil i dlouholetý přítel a spolupracovník,… (více)

Reklama

Reklama