Reklama

Reklama

Film Avatar: The Way of Water nabízí filmový zážitek na zcela nové úrovni. James Cameron vrátí diváky zpět do nádherného světa Pandory ve velkolepém a strhujícím dobrodružství plném akce. Ve filmu Avatar: The Way of Water se po více jak deseti letech znovu setkáváme s Jakem Sullym, Neytiri a jejich dětmi, kteří stále bojují za to, aby se udrželi v bezpečí a naživu. (Falcon)

(více)

Videa (14)

Trailer 12

Recenze (1 324)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Co to šlo, tak jsem odolával. V jeden nestřežený moment jsem ale podlehl a druhý díl Avatara si pustil. To, že jsem ho dal na třikrát pro svojí délku, snad ani netřeba zmiňovat. Ve výsledku ale přesně dle předpokladu. Ano, je to překrásné. Vizuálně někde úplně jinde, než všechno ostatní, co ve filmovém průmyslu vzniká a v nadcházejících letech vznikne. Jenže zde vizuál jednoznačně devalvuje vše ostatní. Herecké výkony takřka neexistují, protože v podstatě koukáte na animovanou záležitost. Ta zároveň nikde jinde, než v kině nevynikne. Po příběhové stránce to pak první hodinu těžce otravuje, aby nám následně James ukázal nový národ na Pandoře a celé to chytlo alespoň tradiční zájem o typický příběhový blockbuster. Kdyby délka nebyla tak smrtící, tak na druhý díl vzpomínám radši. Popravdě ale James dalšími podobnými příběhy ze světa Pandory diváky ve výsledku spíš otráví. No, uvidíme. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Vlastne jsme dostali to samy, co minule, coz je po nakejch 13 letech vlastne smutny, ale uprimne, ani jsem nic jinyho necekal. Film je sice silene dlouhej, ale krome prostredni casti u morskyho kmene svizne odsejpa a prvni a posledni tretina je vlastne nepretrzita akce. Pribehove to je proste kopie jednicky, dej neprinasi absolutne nic novyho a vlastne se za celej film ten pribeh ani nikam moc neposune, Cameron si tu nakousne par motivu do pristiho dilu, ale to je tak vsechno. Navic vecny opakovani motivu, kdy tatka kaze synum, at se chovaj slusne a ty stale dokola neposlouchaj, zacne bejt po case trochu otravny. Hudba je fajn, ale nijak zvlast nestrhne. Co se tyce hercu, uprimne receno, asi by tu ani nemuseli bejt, Cameron by si vystacil s digitalem. No a tim se dostavam k hlavnimu lakadlu. Vizual je opet zase naprosto vybrousenej k dokonalosti, trikove nic lepsiho neuvidite, kino s 3D je tady naprosta nutnost, HFR vypada taky perfektne, misty ani nesledujete film, ale dokument o podmorskym zivote, proste naprosta pecka a je vlastne skoda, ze Cameron takovym vizualem plejtva na takhle nezajimavej scenar. Celkove proste to samy, co minule, pokud vas bavil prvni dil, bude i tenhle, ale ze bych film musel videt podruhy a natoz jen v televizi, to asi ne a fakt doufam, ze v dalsim dilu bude Cameron ladit nejen triky. Slabsich 5*. ()

Reklama

JFL 

všechny recenze uživatele

V čem spočívá recept na úspěch Cameronových filmů? Podobně jako v případě vrcholných projektů Pixaru či u všech počinů Hajaa Mijazakiho v tom netkví žádné tajemství, a naopak je to až banálně prosté, byť nikoli jednoduché, ani samozřejmé. Cameron vytváří fantaskní světy s ambicí maximální imerze diváků v nich, přičemž toho dosahuje díky absolutním nárokům a nulovým kompromisům. Zásadní devizu Camerona coby mistrovského režiséra pak představuje jeho přehled v technologických možnostech média a jejich vizionářské posouvání. Málo se ale zdůrazňuje, že Cameron oné imerzi podřizuje nejen nároky na realizaci speciálních efektů, ale především formální rukopis. Nevytváří moneyshoty, neblbne s kamerou či střihem, nepředvádí se okázalými dlouhými jízdami, ani jakkoli jinak nenechává film exhibovat před diváky. Když sáhne ke zpomalenému záběru, je to v zájmu práce s dynamikou a gradací celé sekvence, nikoli s cílem udělat cool obrázek. Což neznamená, že by si nekladl realizační výzvy. Jeho filmy obsahují množství náročných záběrů a vlastně každý jeho projekt má podobu velikášského tažení s cílem vydobýt nová území pro kinematografii coby médium iluzí. Ale opět s tím, že veškeré snažení zůstává podřízeno pohlcení publika. Tato maxima též garantuje, že vyprávění nebude zaneřáděno čímkoli, co by prolamovalo čtvrtou stěnu - ať už se jedná o odkazy pomrkávající na fanoušky nebo postavičky a artefakty, které slouží jen jako vlezlá reklama na přidružený merch. Cameron na rozdíl od "Star Wars" či marveláren nepřináší korporátně vykalkulované sítě příběhů, které by se vnucovaly fandomové fetišizaci. On prostě vytváří fikční světy, které diváky vábí svou fantastičností i přísliby svých prostředí a postav. Sám říká, že jeho scenáristický proces vychází ze dvou směrů. Na jednom jsou postavy a jejich vztahy. Na druhé straně stojí konkrétní scény a prostředí, které by Cameron chtěl vidět. Psaní scénáře pak představuje vymýšlení motivací a peripetií, které tyto dva pilíře kauzálně a logicky propojí. Pak je tu samozřejmě ještě samotná Cameronova fantazie, která ony konkrétní světy utváří. Ale to je vše, nic víc za jeho úspěchem není (no dobře, kromě účinného PR, které se ale zase opírá o Cameronem vytvořený potenciál). Nabízí se pak dále uvažovat o tom, co říká o stavu blockbusterů i celém Hollywoodu, když výše popsané nepředstavuje normu, nýbrž oslavovanou anomálii. ______  Ve světle výše řečeného pak jedinou slabinu Cameronových filmů představují jeho scénáře. Nebo možná jen pohled diváků, kteří se jimi nenechají totálně okouzlit. Někomu tak na druhém "Avatarovi" nemusí sednout posuny ve vyprávění oproti prvnímu dílu. Někoho naopak bude popuzovat přílišná podobnost a opakování motivů obou filmů. Někdo bude řešit zdánlivé nelogičnosti (byť se jedná o prohřešky vůči názorům příslušných diváků, a ne vůči pravidlům zdejší fikce). Jiní lidé zase přes hradbu svého cynismu nepustí new age eko étos, naivní mýtyčnost, postkoloniální romantismus nebo prostě jen typicky cameronovské melodrama. Mně osobně zarmoutil především několikrát vyvolaný dojem již viděného. Jedna věc je, že Cameron opět jako mezi oběma díly "Terminátora" na příběh lásky z jedničky navazuje příběh rodiny na útěku a dospívání. Vyprávění o rodičovské lásce, která se mění v úzkostlivou zaslepenost, a nutnosti dát dospívajícím volnost bez ohledu na to, jaké chyby při tom udělají, protože jen skrze ně mohou růst, naštěstí zůstává univerzální a nosné natolik, aby nepůsobilo jako derivace. Navíc je na něm sympatické, že irituje rodiče v publiku a velmi oslovuje mladé či dospívající diváky. Ale vedle toho se v konkrétních momentech filmu nevyhnutelně vkrade na mysl vzpomínka na klíčové sekvence "Titaniku" i "Propasti". Na druhou stranu ale lze myšlenky na to, že se tu Cameron jen sám vykrádá, rychle zahnat vzpomínkou na George Millera, který také v "Šílených Maxech" variuje určité motivy. Stejně tak Cameron používá podobné situace prostě proto, že je má rád, zná jejich dramatický potenciál a baví ho je nově realizovat. ______ Ostatně osobní zápal i otisk do díla představuje další zásadní atribut režisérovy tvorby. Cameron se nejčitelněji do svých filmů projektuje často vyzdvihovanou fascinací silnými ženami či přímo matkami bojovnicemi i fascinací podmořským světem. S ohledem na tuto druhou oblast možná druhý "Avatar" představuje jeho nejniternější projekt po "Propasti". Hned v několika liniích zde vyjadřuje touhu splynout s oním cizím světem, který je tak blízko, vyloženě na dosah, ale limity lidského těla zároveň neustále dávají pocítit jeho cizost a nedosažitelnost. () (méně) (více)

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se z pracovní povinnosti vydala slavnostně v teplákách (a aniž bych to věděla, tak pokydané) mikině na Avatara. První polovina byla asi takto: 1. Musím si jít zase zaplavat! 2. Nechám si udělat dredy. 3. Pořídím si plastové rybičky do vany. A vanu. 4. Konečně si nechám udělat tu tetovačku na ruku. Ale pak přišla druhá polovina: 5. What the hell, jdu na záchod. 6. Už by si mohli pořád přestat držet nůž pod krkem a nějak to uzavřít. Zív. 7. Zív. 8. Zííív. 9. Zííííív. 10. Cameron by udělal líp, kdyby podobně jako produkce War Sailor, která měla radši peníze na film dát Zelenskému na zbraně, daroval všechen budget na záchranu korálových útesů, ohrožených mořských druhů a čištění oceánů. End of story. ()

T2 

všechny recenze uživatele

║Rozpočet $350miliónov║ Tržby USA $684,075,767 ║ Tržby Celosvetovo $2,320,250,281▐  Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ James Cameron sa zas predvádza. Hlavne po technickej stránke to dáva s prehľadom ako nikto a ponúka aj na premrštenej minutáži veľmi pôsobivé dobrodružstvo.  Zábery podmorského sveta sú fascinujúce a očaria natoľko, že prebijú aj nie moc nápaditý dej. Druhý Avatar ponúka taký rôznorodí výber toho najlepšieho z Cameronovej filmografie. Takže okrem Pandorského sveta si zaspomíname vo veľa ohľadoch, teda v scénkach na jeho filmy ako je Priepasť, Titanic, Votrelci, či dokonca Terminátora (roztrieštenie lebky Quaritcha). Kamera a vizuálne poňatie je opäť dominantou, na danej dĺžke to odsýpa nadmieru dobre a nudné úseky nájdete asi len ťažko. Hlavné postavy Jake Sully a Neytiri sa postupne dostali v priebehu tohto príbehu na vedľajšiu koľaj a do popredia sa dostáva ich potomstvo, omladina okolo ktorej sa odohráva penzum príbehu. Je to prirodzene pochopiteľný ťah pre oživenie a príchod ďalších dielov. Možno mohol byť lepší kalkul pre nalákanie mladšieho publika do kín ale to by musela byť prijateľnejšia minutáž. Troška mi tam bili do očí Maurské pokriky u vodného kmeňa, či jeho zmiznutie (doslova vyparenie) zo záverečného boja, doprovodná hudba, témy je z väčšiny prebratá z prvého filmu, takže o originalitu moc nezakopneme... ale to už je vec názoru. Cameron týmto filmom zvýrazňuje neprimeranú dominanciu ľudstva nad prírodou, jej bezhlavé komerčné využívanie, čo sa môže časom markantne vypomstiť. Takže po tomto počine môžete len viac znenávidieť kapitalistický svet a o to viac si zamilovať prírodu. Nuž pár výtiek sa tu teda nájde ale nič čo by film nejak razantne potápalo. Ja som si to užil plnými dúškami, prvého Avatara mi to samozrejme neprekonalo, však to ani moc šancu nemalo, to sa proste nedá. Pokiaľ to Cameronovi bude šlapať naďalej aspoň takto, určite sa rád vrátim na Pandoru aj pri ďalších pokračovaniach. /videl v kine 3D verziu na predpremiére: 100%/ ()

Galerie (83)

Zajímavosti (41)

  • Ve filmu několikrát zazní slovenský lidový hudební nástroj fujara. Můžeme ji slyšet například během scény, v níž plukovník Quaritch (Stephen Lang) v těle avatara sleduje své původní lidské tělo, které prvním díle zastřelila šípem Neytiri (Zoe Saldana). (Manu1488)

Související novinky

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

Cameron má plány i pro šestý a sedmý díl Avatara

07.02.2024

Nedají si říct a nedají. Jamese Camerona můžeme označit za nejúspěšnějšího filmového režiséra všech dob, minimálně co se týče tržeb. V pětici nejvýdělečnějších snímků historie má totiž hned trojici… (více)

Krásné svátky a PF 2024

Krásné svátky a PF 2024

24.12.2023

Nebýt přesunu druhé Duny na jaro 2024, byl by uplynulý filmový rok výjimečný. I přesto ale byl skvělý, plný filmových překvapení. Tím největším byl “selfmade fenomén” sociálních sítí Barbenheimer,… (více)

Kazmův film zboural návštěvnost českých kin

Kazmův film zboural návštěvnost českých kin

21.08.2023

Snímek českého moderátora, baviče a influencera Kamila Bartošky alias Kazmy ONEMANSHOW: The Movie se stal nejúspěšnějším českým filmem v divácké návštěvnosti během premiérového víkendu při uvedení do… (více)

Seriály HBO možná zamíří na Netflix

Seriály HBO možná zamíří na Netflix

26.06.2023

Trh streamovacích služeb je v současnosti postavený na exkluzivitě - Disney+ diváky přitahuje Mandalorianem a Avatarem, Netflix Stranger Things nebo Wednesday, HBO Max Bojem o moc a The Last of Us.… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno