Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Karel MarešHrají:
Jan Vostrčil, Josef Šebánek, Ladislav Adam, Vratislav Čermák, František Debelka, Václav Novotný, František Paska, František Reinstein, Josef Řehořek (více)Obsahy(1)
Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (727)
Když jsem ten film viděl po letech znovu, takřka mě udivilo, jak moc nesmiřitelný je a s jakou až krutostí alegoricky útočí na národní povahu (o hasiče zde samozřejmě vůbec nešlo - postupně vykrádaná tombola je jen metaforickým obrazem reálného socialismu). Osobně mi trpkost toho filmu nově přišla takřka nesnesitelná (hlavně v samotném závěru v sekvenci s požárem chalupy dědy Havelky), ale racionálně jeho nelítostnost samozřejmě chápu. To, jak zde Forman pracuje s trapností a humorem (volba královny krásy), mě zcela fascinuje (Jan Žalman o tom mluví v knize Umlčený film těmito slovy: "Hloupost spolkových funkcionářů, řevnivost a protekční tahanice maloměstských panímám a naproti tomu pramalé půvaby mladých kandidátek, to všechno promění "zlatý hřeb večera" v komedii, v níž se touha venkovských tatíků po atrakcích mondénního světa zvrhne v jízlivou karikaturu lidské malosti"), ale přijde mi v podstatě zbytečné ten film nově jakkoli chválit a vyzdvihovat jeho kvality, když to už dávno udělali jiní, a tak mi nezbývá než jen vyjádřit potěšení z toho, že ten film do své nabídky zařadil Netflix, a tak by se mohl dostat k novým divákům, kteří ho dosud neviděli. ()
Soudruzi a soudružky, jakožto člen sboru dobrovolných hasičů z Prdolhoty nad Vratkou mohu říci, že tak ponurý a depresivní film jsem dlouho neviděl. Jakoby na jednom bále vypustil Forman do placu několik skrytých kamer a vše sesumíroval do 70 minut. Nezasmál jsem se ani jednou, ale klepu se strachy, jestli náhodou nedostanu letos úkol hlídat na bále tombolu. ()
Film, který má neskutečně mnoho krásným momentů. Od Beatles v dechovkovém provedení, přes dědu, kterého šoupnou blíž k ohni, aby mu nebyla zima, celá volba královny krásy, komunikace mezi hasiči... Vlastně bych se měla královsky bavit. A v tom někde je prostě skrytý nějaký háček. Všechno to vnímám, ale nebavím se. ()
Nějak se nad tím filmem nerozplývám. Některé situace působí až moc absurdně a asi absurdní být měly (především volba královny krásy), potom přijde rozkradená tombola, a ačkoliv mně tohle třeba pobavilo, tak stejně při zpětném ohlédnutí to opět působilo až tak nějak násilně a nic moc vtipného na tom neshledávám. Vůbec řada situací zde byla vklíněna až moc násilně. Herci neherci byli ovšem brilantní a právě jejich výkony dodávaly filmu na autentičnosti. Vzhledem k tomu, že se 90% filmu odehrává v kulturním sále hasičů, je shořelý barák jednoho z místních obyvatel dost odtažitá záležitost, tuhle scénu bych úplně vynechal. Některé gagy opravdu stály za to, ale jako celek tuhle komedii nehodnotím závratně vysoko. Mně tento film nepřijde ani trochu kontroverzní, vzhledem k jeho "trezorovosti", a nemám ho tolik v oblibě jako jiné české filmy. ()
Hoří, má panenko považujem za vyvrcholenie Formanovej domácej tvorby. Nielen preto, že na ňom spolupracoval s Papouškom, Passerom a Ondříčkom a účinkovala v ňom celá plejáda Formanovských nehercov, ale aj preto, že v ňom vyvrcholila komediálna trpkosť a karikovanie ľudských nedostatkov, ktoré bolo pokračovaním línie započatej Černým Petrom a pokračujúcej Láskami jedné plavovlásky a ktoré miestami prechádzalo až do absurdného ladenia.. Pritom film ani zďaleka nepovažujem za protičeský alebo protihasičský, ako mu bolo vyčítané. Je karikatúrou a ako taký nutne musí zveličovať, aby videli aj tí, ktorí by si za bežných okolností nič nevšimli. Z rovnakého dôvodu odmietam aj výčitky na údajne "prehrávajúcich" nehercov. Na Hoří, má panenko skrátka nedám dopustiť a kedykoľvek si rád zopakujem dobrý pocit z jeho zhliadnutia. ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (42)
- Miloš Forman dostal ponuku režírovať film Prelet nad kukučím hniezdom po tom, čo producent Michael Douglas videl tento film a jeho práca na neho urobila dojem. (Raccoon.city)
- Text k písni „Hoří!“, jejíž refrén dal jméno filmu, napsal Fanda Mrázek, ale zde je skladba uvedena pouze v orchestrální podobě. Mimopražská premiéra se uskutečnila ve Vrchlabí v říjnu 1967. (ČSFD)
- Scénář byl psán v hotelu Labuť ve Vrchlabí v Krkonoších. Později se natáčelo právě ve Vrchlabí a okolí. (Maark)
Reklama