Režie:
Alejandro González IñárrituKamera:
Emmanuel LubezkiHrají:
Leonardo DiCaprio, Tom Hardy, Domhnall Gleeson, Will Poulter, Forrest Goodluck, Duane Howard, Arthur Redcloud, Melaw Nakehk'o, Grace Dove, Lukas Haas (více)VOD (8)
Obsahy(2)
Americký západ, Jižní Dakota, 1823. Místo a čas s hodně relativní hodnotou lidského života. Zkušený lovec a trapper Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) je se svým synem na výpravě s lovci kožešin. Uprostřed hlubokých lesů vzdorují nečekaným útokům indiánů a musí na své pouti překonávat nemilosrdnou, zatím nezmapovanou krajinu plnou nástrah. Glassovi se stává osudným střet s rozzuřenou samicí medvěda grizzlyho. Medvědí útok sice přežije, ale je těžce zraněný a lovecká výprava se musí rozdělit. Zatímco většina lovců pokračuje v cestě, s Glassem a jeho synem zůstanou jen dva muži, John Fitzgerald (Tom Hardy) a Jim Bridger (Will Poulter). Ti více méně jen čekají, až zemře, aby jej pak pohřbili a mohli pokračovat v cestě. Ale zraněný lovec stále neumírá, a tak se Fitzgerald rozhodne čekání na nevyhnutelné zkrátit. Při pokusu o nedobrovolnou eutanázii ho však přistihne Glassův syn, kterého Fitzgerald zabije. Ještě živého Glasse pak zahrabe v hrobě a spolu s Bridgerem zmizí. Jenže Hugh má hodně tuhý kořínek. V naprosto zuboženém stavu vyleze z vlastního hrobu, zoufale se potácí čarokrásnou, ale zcela lhostejnou krajinou. Při životě jej drží především nenávist a touha po odplatě. Musí překonat brutální zimu a hlad, divoké řeky, bojovné indiánské kmeny a dokonat svou pomstu. (Cinemart)
(více)Videa (20)
Recenze (2 355)
Nič extra. Omnoho lepších dobrodružných survivalov tu už bolo kvantum a nepotrebovali ani takú premrštenú stopáž, ani také „hviezdne“ osadenstvo. Navyše Iňoritník servíruje silene artovo prehnaný audio-vizuál, kde potrebuje ukázať ako krásne vie natočiť nebíčko, stromčeky, kopčeky, ohníček, atd.; čo by bolo ok, keby to bolo iba doplnkom v určitej miere a nie ako primárna a repetitívna časť poloprázdneho celku. Pre nadšencov preceňovaných kúskov z rangu iritujúcej sošky zlatého prdelníka to možno bude žúžo, ale mňa to príliš neoslovilo. Najlepší tu bol medveď, najhorší Will Poulter. Nedocenený Carnahanov "The Grey" je IMFO neporovnateľne lepšou voľbou. ()
Obdivuhodný zálesácky survival thriller. Tých malebných záberov na zamrznuté hory, lesy a prérie je možno priveľa, ale to je asi tak všetko, čo tomu vytknúť. Perfektný DiCaprio, ešte perfektnejší Hardy, famózna réžia, famózna kamera. Niekoľko scén brutálna intenzita (ešte viac než medveď asi záverečný súboj). Pre mňa viac než príbeh o ľudskej nezdolnosti je to asi presvedčivé zobrazenie sveta a času, keď ešte mala príroda nad človekom navrch, keď ešte musel o prežitie fakt bojovať. To, že o prežitie zjavne bojoval aj štáb, len znásobuje zážitok. Veľký dobrodružný film s mierne mystickým nádychom, do artu by som tomu nenadával. ()
Pro mě mírné zklamání. Technicky jsem nečekal nic jiného než nejvyšší kvalitu a to potvrdilo se. V tomhle ohledu impozantní dílo od Lubezkiho přes vizuální efekty (medvěd) až po mix zvuku. Je zajímavé, jak sekvence jako třeba první útok indiánů nebo medvěd, jsou dneska skoro samozřejmostí a před pár lety by jejich natočení nikdo nevěřil (aneb co všechno Cuaron změnil díky Childer of men). Bohužel pro mě od Iñárrity čekám už asi moc, protože se mě film prakticky emočně nedotkl. Celá ta bolestivá cesta za pomstou je až moc umělá a zrychlená (jak dlouho vlastně trvalo Glassovo zmrtvývstání?) a čekal jsem, že na mě film nechá stopy jako asi jako medvěd na Glassovi... marně. Když odmyslím drsné scény, tak jsem vlastně ten film neprožíval, jak bych měl (když si vzpomenu na 21 gramů, Babel, Amores Perros... tak je mi smutno). Třeba takový herecký souboj Dicapria s Hardym pro mě osobně vyhrává Hardy, protože DiCaprio i přes všechno to utrpení v mých očích je "málo mrtvý" (nemůžu si pomoct, to je osobní, ale jeho oči, ty jeho oči, prostě ty oči vědí, že neumírají... má je čisté, bez utrpení, které tam potřebuju - Klaus Kinski hadr). Technicky 5*, emočně 3*... PS: Iñárritu prostě není Malick, i když se o to chvílemi snaží... ()
Podobně jako mluvíme o „hitchcockovských“ atributech některých thrillerů nebo „lynchovsky“ divných filmech, budeme možná brzy vztahovat jméno mexického režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua na snímky, kolem nichž je uměle vytvářen mediální rozruch. Stejně jako u předloňského Birdmana, ani v případě Revenanta přitom doprovodný humbuk zdaleka neodpovídá tomu, jakou pozornost by si titul zasloužil na základě svých filmových kvalit. Dream team Iñárritu, Lubezki, Dicaprio mohl díky svým schopnostem natočit jeden z nejsugestivnějších dobrodružných filmů posledních let. Bohužel jim béčkově přímočarou zápletku nestačilo „naboostovat“ fludní kamerou, která předvádí ještě úchvatnější psí kusy, než jsme mohli vidět v Soy Cuba (pro mne etalon při hodnocení filmů s propracovanými dlouhými záběry). Příběh muže sežvýkaného medvědicí, který se po vzoru Odyssea vrací „domů“, je prokládán mystickými snovými (halucinačními) sekvencemi, dialogy o Bohovi převtěleném do veverky a projevy zkázonosnosti neregulovaného kapitalismu. Iñárritu, vyžívající se vždy v utrpení svých postav, by přitom byl ideálním režisérem pro syrový western tradičního ražení, v němž násilí slouží jako hlavní prostředek komunikace, udává dění do chodu, podmiňuje dějové zvraty a řeší problémy. Bohužel, jak naznačeno výše, se rozhodl sdělovat významy i jinak než spektakulárním násilím. Například slovy. Užití násilí coby ústředního vyprávěcího elementu je omlouváno jeho vsazením do vratkého rámce rodinného melodramatu, okouzleného indiánskou mystikou. Jsem přesvědčen, že Revenant by byl tonálně i rytmicky vyrovnanějším filmem, kdyby tak urputně nepředstíral filozofickou hloubku a ohromný duchovní přesah. Spirituálno se v něm totiž oproti Tarkovskému nebo Malickovi omezuje pouze na prázdná slova a nepůvodní symboliku. Formální stránka nijak povznášející není. Cyklické pojetí času, vlastní domorodému americkému obyvatelstvu, například vedle motivu spirály vyryté na čutoře zpřítomňuje akorát repetitivnost hrdinova utrpení. Jinak má film důsledně klasickou výstavbu s přesně načasovanými zvraty, svědomitým zužitkováním všech motivů a uspokojivým koncem, který nenechává žádnou podstatnou otázku nezodpovězenou. Je v pořádku, že jednorozměrné postavy slouží jako nástroje ke sdělování informací a popostrkování vyprávění potřebným směrem, ale nepřijde mi moc v pořádku, pokud neslouží k ničemu dalšímu navzdory snaze filmu přesvědčit nás skrze ně o vlastní důmyslnosti a zaujetí pro věc (v tomto případě zájmy původních obyvatel Ameriky, viz dokument o natáčení A World Unseen, v podstatě velmi naivní anti-kapitalistická a ekologická agitka). Nejvýstižnější metaforou filmu, který pragmatismus navenek kritizuje, ale zároveň je svým nakládáním s postavami a tématy vrcholně pragmatický, pro mne zůstane gif, na němž se představitel hlavní role coby zaživa pohřbený, potrhaný a polámaný Hugh Glass z posledních sil drápe za vysněným Oscarem. 65% Zajímavé komentáře: Marigold, Madsbender, Radek99, Arbiter, ScarPoul, maddy, eye candy, SeanLSD, Triple H, Honzua, Avathar, wallax () (méně) (více)
Syrové a surové s geniálně natočenou úvodní bitkou. Příroda a kamera úchvatná. DiCaprio to zahrál parádně a konečně vzal něco proti roli uhlazeného elegána. Líbilo se mi, že ač se v té divoké přírodě stalo cokoliv, stejně už musel dotyčný nést následky civilizace (prodávání proviantu na sekeru, oběšení atd.), která semele každého. Měl jsem rád indiána, co DiCapriovi pomohl a styděl jsem se, když postavy vykřesaly ohýnek téměř z ničeho, nebo ve vánici a já potřebuju půl litru podpalovače, abych roztopil gril. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (63)
- Film sa nakrúcal na novovyvinutú veľkoformátovú kameru Arri Alexa 65. Kameraman Emmanuel Lubezki využil radu širokouhlých objektívov, od 12 mm po 21 mm, aby dosiahol veľkú hĺbku ostrosti. Flexibilita tohto systému umožňovala takmer neobmedzený pohyb kamery, od extrémne detailných záberov po panorámy v synchronizácii s filmovou akciou, snami a emóciami. (classic)
- Leonardo DiCaprio (Hugh Glass) na počest tvůrců uvedl, že navzdory extrémnímu utrpení, kterým jeho postava ve filmu prochází, a fyzickým obtížím při natáčení v terénu, se během natáčení nikdy doopravdy nezranil. (Dr Lizal)
- Jean-François Richet bol tiež zvažovaný na post režiséra. (MikaelSVK)
Reklama