Režie:
Ron HowardScénář:
Peter MorganKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
Hans ZimmerHrají:
Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Pierfrancesco Favino, David Calder, Natalie Dormer, Stephen Mangan, Christian McKay (více)Obsahy(2)
Závratná rychlost, adrenalin proudící v žilách, krásné dívky a nezkrotná touha po vítězství. Závody Formule 1 jsou místem, kde jediná chyba může znamenat smrt. Na těchto okruzích spolu soupeří dva odvěcí rivalové. James Hunt je neřízená střela, neodolatelný playboy a brilantní řidič. Niki Lauda je dokonalý profesionál, vždy precizní a disciplinovaný. Film Rivalové vypráví skutečný příběh dvou pilotů, kteří jsou soky nejen na okruzích, ale také ve skutečném životě. Přestože jsou soupeři, jsou také jeden pro druhého inspirací. Přes jejich rozdílnost je v životě pojí zvláštní přátelství. Ale rivalita je žene ke stále riskantnějším výkonům. Titul mistra světa může získat jen jeden... (Bioscop)
(více)Videa (36)
Recenze (2 347)
Po technickej stránke (preteky, retro výprava a kostýmy...) Rivalom ťažko niečo vytknúť, no je to strašne nudné. Ron Howard režíruje až nepríjemne sterilne. Najvýraznejším plusom Rivalov je už silný príbeh zvláštneho (ne?)priateľstva medzi dvoma legendárnymi pretekármi. Herci sú priemerní, ale ich postavy (a vzťah medzi nimi) sú natoľko jedinečné, že ani dosť nemožný Chris Hemsworth to nedokáže pokaziť. ()
Vynikající životopisné drama. Samotný příběh je jako dělaný pro celovečerák a Ron Howard se toho zhostil na výbornou. Vše vypadá naprosto autenticky a člověk by věřil, že se jedná o snímek, co stál třeba 100mil USD. Jenže omyl. Film stál nějakých 38mil a tvůrcům se skvěle podařilo zkombinovat skutečné záběry s těmi natáčenými. Děj krásně odsýpá a film nenudí! Těžko říci proč. Ačkoli Howard není tak úplně zárukou výborného filmu sám o sobě a nějaká fiaska za sebou má, Rush se mu povedl natočit tak chytlavě v každém záběru, že si vysloužil můj obdiv. Hemsworth je sice jako vždy skvělý, ovšem Daniel Brühl měl podle mě těžší úlohu a klobouk dolů před jeho výkonem. Nyní se ještě zmíním k tomu Zimmerovi. Ten sice složil méně opulentní soundtrack mimo ty velké blockbustery, ovšem hlavní motiv je naprosto skvělý a neskutečně se mi tam hodil, což taky není úplně obvyklé ani u něj.....100%...[16.10.2013_Cinestar_Černý most] ()
Je mi srdečně u zadele, jak moc ten film odpovídá tehdejší realitě, protože je SKVĚLÝ! A byl by skvělý, i kdyby byl vycucaný od A do Z, protože příběh dvou rivalů z kolotoče F1 má vše, co dělá film filmem. Snímek monitorující doby, kdy jsem F1 začínal ještě jako kluk opatrně sledovat mě opravdově nadchnul. Parádní herecké výkony (oba hlavní hrdinové jsou vykresleni úžadně realisticky!), atmosféra nasáklá benzínem a spálenými gumami, dravé závody coby loterie se životy jezdců... Jsem fakt nadšený, dost možná i proto, že zrovna od roku 1976 se F1 stala na nějakých 5-6 sezón mým sportem č.1, až pak začala opatrně ustupovat fotbalu, hokeji, basketu atd... Dnes je mi trochu smutno, jak obrovskou část náboje oproti tehdejšku postrádají dnešní závody této série. Takže díky Rivalům i za tohle připomenutí! ()
Je pouze náhodou, že Ron Howard předvedl nejsuverénnější výkon své kariéry nikoli v Hollywoodu (který by jistě nepřipustil tolik bradavek a kostí trčících z pochroumaných závodníků), nýbrž v nezávislé produkci několika menších studií? Rivalové nejsou bezchybní. Prozření obou hrdinů vytušíte s předstihem mnoha okruhů, ženské postavy jsou pasivní a pro okrasu, některé „hluboké“ dialogy jen vyplňují ticho a snaze o dvě stejně hodnotné charakterové studie škodí, že si Morgan dal výrazně víc práce se zlidštěním monstra („hororové“ záběry zmrzačené tváře jsou na hraně vkusnosti) než se zmoudřením playboye. Přesto právě zdvojení vypravěčů a vytěžování napětí z jejich v zásadě přátelské rivality (skutečný záporák chybí) představuje hlavní tahák jinak veskrze dobrého, ale nikoli výjimečného filmu. Dvě výrazné postavy jsou zárukou dostatku dramatického materiálu po celé dvě hodiny a na konci budete mít s velkou pravděpodobností ještě chuť na přídavek. Morgan nabízí dostatek informací o organizaci závodů v 70. letech, aby byl v obraze i člověk formulemi netknutý a zároveň si dává velký pozor, aby nenaštval ani fanoušky Hunta, ani fanoušky Laudy. Oproti podobně strukturované Plačící pěsti, jejíž finále budí mnohonásobně ambivalentnější pocity (neboť jde o život), u mne opatrné lavírování Rivalů způsobilo lhostejnost, kdo vyhraje, a tedy celkové ochabnutí zájmu o dění na plátně během závěrečném aktu. Skutečnosti, že každý nakonec svým způsobem vyhraje, Rivalové zřejmě vděčí za kromobyčejnou popularitu. Klíčovým faktorem bude ale nepochybně také řemeslná preciznost, díky níž vnímáte závodní sekvence, vytuněné parádně ohuleným zvukem a fetišistickými detaily různých strojových součástek, všemi smysly. Stejně imerzivní jako konzolové závodní hry to ještě není, mnoho však už nechybí. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, xxmartinxx, Aelita, da.silva ()
Nepamatuju si to. Rok 1976 se stal deset let před tím než jsem se narodil. Díky Howardovi to nevadí, protože s přehledem dokáže zprostředkovat to nejlepší z doby, kdy závody ještě nebyli čistým kalkulem (geniální závěrečný rozhovor do toho problému hodně rýpe) a kdy lidi jako Hunt byli hrdinové - rytíři. Perfektně vyvážený scénář, který má co říct, oddaná režie, precizní a zároveň je vidět, že jde o srdeční záležitost. Hemsworth nikdy nehrál tak dobře (nebo nehrál a je takový?) a Brühl se v Laudu přímo transformoval. RUSH je snímek, který navrací víru v závodění, ve filmy o závodění a dobře vyprávěné příběhy ze života jako takové. Dialogy jsou vybroušené, vizuální stránka něco mezi moderním pojetím a věrným zachycením let sedmdesátých, napětí se dá krájet a za ty dvě hodiny se nemáte v kině šanci nudit. Čekám minimálně tři Oskarové nominace. Letos zatím nejlepší film. Zimmer tématicky sází na jistotu. P.S: Holkám se to bude líbit taky, i přes to že neholdují závodění, kterého je tu všehovšudy čtvrt hodiny. Štěstí je nepřítel. ()
Galerie (69)
Photo © Jaap Buitendijk
Zajímavosti (80)
- Lauda měl po příchodu k BRM statut nájemního pilota. Daleko větší péči a podporu měli Jean-Pierre Beltoise a Clay Regazzoni. Lauda do úprav nového vozu mohl začít mluvit snad až po GP Monaka 1973, po níž s ním Stanley uzavřel právoplatnou smlouvu továrního jezdce, ale určitě ne před zahájením sezóny. (Robbi)
- Režisér Ron Howard dle svých slov nikdy velký fanda F1 nebyl. Jednou jej pozval na závod do Monaka kamarád a velký fanoušek George Lucas. (šerminator)
- James Hunt (Chris Hemsworth) v Crystal Palace nemohl jet za tým lorda Hesketha, protože ten v té době ještě neexistoval. Hunt se do něj dostal až na konci roku 1972, zatímco závod F3 v Crystal Palace ve filmu se jel o dva roky dříve. Hunt tehdy jel za Molyslip Lotus Racing. (Robbi)
Reklama