Policie musí vyšetřit krádež v obchodním domě a vraždu mladého řidiče. Jako důležitá indicie jim poslouží fotografie ženy se sponou z bílé slonoviny... (TV Prima)

Recenze (56)

Marthos

Všední detektivka, nezajímavá, bez šťávy a elegance. Mac Frič se zoufale pokoušel vrátit k milované práci, k filmové režii, všemi způsoby, mnohdy za cenu větších či menších kompromisů. V tomto případě přišla veškerá snaha vniveč, ale vina neleží ani tak na Fričovi, jako spíš na scénáristech, kteří sesmolili veskrze průměrný příběh z obchodního domu. Právě tak neatraktivní je také herecké obsazení, v němž můžeme ovšem zaregistrovat alespoň též sesazeného Oldřicha Nového v poněkud průhledné záporné figurce člověka byvšího. Mnoho ten film ovšem nenabízí. ()

tomtomtoma

Film Bílá spona je lidově naprogramovanou kriminálkou. Martin Frič se sice pokouší o nadhled, ale ta svobodomyslnost je svázána předem daným pravidlem. Nesoustředí se na akt zločinu, byť rozprostírá mysteriózní napětí, místo toho dostává přednost pochybná socialisticky niterná nespokojenost. Nakonec všichni pachatelé organizované trestné činnosti mají pro své skutky ideologicky vhodné třídní podmínky. A přestože lze najít i zajímavé artefakty doby, je na filmu nejlepší hudební doprovod a také struktura obrazu. Hlavní postavou kriminálního filmu je Jiří Janda (zajímavý Jan Pohan), poručík Veřejné Bezpečnosti. Nespokojenost s vnitřním nenaplněním se projevuje pracovní frustrací a nedůvěřivým dohledem nad životem mladšího bratra. Hledání osobního štěstí je střípkem k vyřešení zločinů. Vzorovým hrdinou je Chládek (příjemný Čestmír Řanda st.), kapitán Veřejné Bezpečnosti a trpělivý Jandův vedoucí kriminálky. Před projevy mocenské síly dává přesnost laskavosti. Výraznou postavou je Pavel Janda (příjemný Václav Tomšovský), mladší bratr policejního poručíka. Mládí touží po plnohodnotném zapojení do života, i v jeho krásách, ale nejdříve musí překonat bratrovu vnitřní krizi v tom jeho trpkém pocitu nedocenění. Hlavní ženskou postavou je Marie Horáková (zajímavá Jarmila Smejkalová), koketní vedoucí jednoho oddělení obchodního domu Astra. Poručíkova osamělost zde zavětřila naději. Z dalších rolí: vyrovnanější a soustředěnější Jandův kolega a poručík Veřejné Bezpečnosti Karel Burda (Milan Holubář), starostlivě smírčí matka bratrů Jandová (Pavla Maršálková), mladá prodavačka v Astře a Pavlova první milenka Vlasta Ziková (Blažena Kramešová), sebevědomý ředitel obchodního domu Astra Stejskal (Bohumil Švarc st.), nešťastník osudu, řidič Jan Nekola (Radoslav Brzobohatý), zvědavá domovnice Bláhová (Ilona Kubásková), či bývalý manžel, bývalý starožitník a vykuk Jan Horák (Oldřich Nový). Bílá spona je filmem zkušeného režiséra a docela zdařile se sváří, a zdá se, že dokáže mnoho z atmosférického prostředí nabídnout. Ale skutečnost je plytká, byť po formální stránce jde o slušnou filmařinu se socialisticky uvědomělým duchem. ()

GIK

Zamotaná krimi. Upovídaní esenbáci. Zmatené dialogy. Správný komunista musí hlásat, že Bůh neexistuje. Proč si teda stále v roce 60 berou do úst Boží jméno? Když pro ně Bůh neexistuje! Švarc – braní Božího jména nadarmo: „pro K.P.“ Bába za oknem: „pro K.P.“ Jiná bába u výslechu bere opět Boží jméno nadarmo: „J.J.K.“ Já vím proč, ale kde tady běžný konzument bere logiku?? 17:51 – Pohan – merkel sign; 41:05 – nenápadná skrytá ruka – Řanda; 1:10:35 – podání ruky Pohan – Leraus. ()

Orlau32

No jo, asi tato detektivka byla na objednávku, neboť se muselo ukázat, jak strašně "škodila" naší republice bývalá šlechta. To, že jsme jim my vzali obrovský majetek, to se jaksi ponechalo stranou. Ale že si někdo chtěl vzít zpět, co mu kdysi patřilo, tak to byl průser. Neříkám, že to je správné : krádež zůstává krádeží a to na obou stranách zainteresovaných. ()

Akumulátor

Nudná kriminálka s prkennými herci. Krásně zachycená realita socialistického obchodu, kdy u prázdného pultu je jedinou úlohou prodavačky neustále odpálkovávat zákazníky: "Máte už ty kožené kabelky?". "Ne, Přijďte se zeptat příští týden!". "Přišly vám už ty tašky z NDR?". "Ne, zkuste to za týden".... ()

• Film bol natáčaný v Prahe a Radotíne. (dyfur)