Režie:
Bohdan SlámaScénář:
Bohdan SlámaKamera:
Diviš MarekHrají:
Zuzana Kronerová, Pavel Nový, Daniel Vízek, Václav Neužil ml., Marek Daniel, Tatiana Dyková, Petra Špalková, Alena Mihulová, Tadeáš Kalcovský, Luboš Veselý (více)Obsahy(1)
Po setkání s otužilcem Broňou (Pavel Nový) začíná ovdovělá Hana (Zuzana Kronerová) pozvolna měnit svůj stereotypní život, který se doposud točil výhradně kolem jejích synů (Marek Daniel, Václav Neužil), snach (Petra Špalková, Tatiana Vilhelmová) a vnoučat. Zatímco šedesátnice Hana prožívá love story, tradiční víkendové obědy v rodinné vile ztrácejí na idyličnosti a postupně vyplouvá na povrch, že každý z hrdinů má nějaké tajemství. Haniným nečekaným spojencem se stává vnuk Ivánek, který si zamiloval nejen svérázného Broňu, ale i jeho slepici Adélu a otužileckou komunitu na břehu Vltavy. Příběh rozkrývající nelehké vztahy mezi třemi generacemi přináší naději, že život lze vzít do vlastních rukou v jakémkoli věku. (Falcon)
(více)Videa (3)
Recenze (499)
Civilní film o matce, kterou její rodina bezostyšně vysává. Naštěstí narazí na někoho, kdo jí otevře oči a dá jí šanci na opět důstojný život. Ač Pavla Novotného nemusím, tady se mi líbil. Jeho žárlivá slepice Adéla byla výborná. A Zuzana Kronerová mě naprosto odzbrojila svou civilností, odvahou jít plavat do ledové vody a vůbec vším. A palec nahoru za ten závěr, který se drží nohama na zemi. ()
Teorie tygra Vol. 2 v jakémsi pokusu o hlubokomyslnější pojetí. Výsledek je ale dost podobný. Vše v jedné osobě krásně reprezentuje postava Vilhelmové. Ta totiž zřejmě jen přešla z jednoho placu na druhý a zůstala v jedné a té samé roli. Jestli jí v podobném pojetí upjaté a věčně nasrané manželky uvidím ještě jednou, snad si raději už vydloubnu oči. Ostatně jediná postava, která ve filmu nějak normálně funguje je postava Hany (stejně tak herectví Kronerové je asi jediné, které snese nějaké měřítko). Všechny vedlejší postavy, myslím tím hlavně její rodinu, jsou jen charakterově plochá banda dementů. Synové jsou sobečtí kreténi, ale Haně (a zřejmě ani tvůrcům) po celou dobu filmu jaksi nedošlo, že jaký si to uděláš, takový to máš. Charaktery jejích synů jsou tak z velké části právě jejím dílem. A nijak líp z toho nevyplouvá ani postava Broni, který sice kecá do výchovy cizího dítěte, ale ve skutečnosti je ještě větším blbcem on sám. Sláma se tak po celou dobu filmu pohybuje v naprostých extrémech a tím pádem bere příběhu jakoukoliv kapku realismu. Proto, abyste žil svobodný život bez nadvlády lidí okolo sebe, nemusíte hned mít při obědě na stole živou slepici. Korunu tomu nasadila ještě technická stránka. Podle mě je Bába z ledu minimálně velice průměrně, ale snad bych řekl, že i podprůměrně nasnímaný film. Neumětelské a mnohdy nehezké kompozice, neustálé nepříjemné pohupování kamery v prostoru, někdy až amatérské záběrování scén. 4/10 ()
Bohdan Sláma je podľa mňa veľmi dobrý scenárista a režisér. Má skvelé nápady a sú dobre v jeho filmoch zapracované. Ukázalo sa mi to už v roku 2005, keď prišlo jeho Štěstí. A "Bába Z Ledu" je opäť veľmi Slámovský film. Má to ten istý feeling, kde sa príjemné skombinuje so smutným a vznike z toho taká zvláštna dramédia, ktorá však pôsobí veľmi uveriteľne. A vie si aj vybrať správnych hercov do týchto rolí. Zuzana Kronerová a Pavel Nový tu fungujú spolu bravúrne a len oni dvaja spolu sú zárukou toho, že si tento film človek užije. A mám pocit, že obaja tomu dávajú všetko, čo len môžu. A ich postavy skutočne na mňa pôsobia príjemne. Skvelý je podľa mňa aj malý chalan, ktorý hrá Ivana mladšieho. Chválim. Osobne mám pocit, že všetci herci podali dobré výkony. No jedno tu spomeniem a to je Tatiana Vilhelmová. Mám túto dámu veľmi rád, no osobne musím povedať, že jej postava ma tu absolútne iritovala. Viem, že to zahrala skvele a viem si takú osobu predstaviť, no mám pocit, že z toho mala plynúť komédia filmu. Mňa osobne v každej scénke svojimi reakciami len otravovala. A to ma úprimne mrzí. Plus občas tu padnú vety, kde som skutočne prevracal očami a mal pocit, že sa film otáča smerom, ktorým to moc nechcem. Ale inak nemám pocit, že by ma film v niečom iritoval. Som rád, že som ho videl a myslím si, že podobne ako "Štěstí" si ho musím niekedy pozrieť znovu. Možno ma to potom bude baviť viac. Každopádne než ešte ukončím komentár chválim ešte sliepku Adélu a rovnako ešte poviem, že komédia väčšinou v tomto filme funguje. V scénkach, kde som sa mal smiať, som sa skutočne väčšinou rehotal. Či už scénka s olejom alebo bielymi šatami. Myslím si, že ten film stojí za pozornosť. A určite sa k nemu ešte niekedy vrátim. Uvidíme, či potom nezmením svoje súčasné hodnotenie. Hodnotenie: B ()
Sláma si libuje ve vztahových sociálních dramatech a nejinak je tomu i v tomto filmu. Nový a Kronerová tu podali parádní herecké výkony a zejména u Nového jsem rád, že na podzim jeho hereckého života dostal takovou pěknou roli. Sám příběh je celkem jednoduchý. Vdova využívána svými dvěma syny a jejich rodinami (však si je ale tak sama také vychovala) se náhodně zamiluje. Nový partner je pro rodinu šokem, protože najednou je tu někdo další, komu se matka věnuje a přizpůsobuje. Není to jen ale sám vetřelec v jejich rodném domě (často navíc se svou partou otužilců), je to zejména změna letitých návyků jejich matky, která s novým partnerem poznává, že žít se dá i jinak, než postupně chřadnout ve starém domě u nekonečného vaření společných rodinných obědů a večeří. Oba bratři s rodinami totiž na nich až sobecky lpí. Bróňa má však pozitivní vliv nejen na Hanu, ale i na jejího vnuka Ivánka, který je ve škole šikanován. Když už se zdá, že by Hana na sklonku života v náručí Bróni mohla najít onen pověstný klidný přístav, zjistí, že její partner z nějakého nepochopitelného důvodu tají svoji minulost a rozhodne se ono tajemství odhalit.... - Já pořádně nevím jaké z tohoto filmu mít pocity. Na jednu stranu zde všichni hráli parádně. Synové byli krapet co se týče rolí schematičtější, ale jak Neužil tak Daniel jsou vynikající a stejně tak Vilhelmová, které role vyšinutých manželek sice jdou výborně (hned mne napadla Teorie tygra), ale chtělo by už změnu! Neznat Slámovu tvorbu, asi bych v celém filmu hledal kalkul. Brnkání na art-festivalovou strunu, políčená železa na nějakého toho lva. Sláma má rád ulítlé lidi a ulítlé komunity a tento film z jeho tvorby nijak nevybočuje. Je natočen řemeslně zručně, scény z mrazivých vod Labe spolehlivě rozcvakají zuby i do larisy zachumlaného diváka, který si i tak dojde pro hrnek teplého čaje. Smekám před paní Krónerovou i Novým. Co bych vypustil jsou ony intimní momenty zamilovaného páru. Nic proti sexu před sedmdesátkou když je chuť, ale proč se na to koukat... ehm.. Já tu hřejivost a lásku z filmu cítil i bez explicitních scén, tak proč? Krom toho bych vytkl nulové napětí. Ačkoliv prakticky celá rodina Hany je dost šáhlá a o vypjaté momenty není nouze, na mne z toho celého padl jen jakýsi smutek... nevím jestli to byl záměr. vnitřně mi ale cosi říká, že na 4 hvězdy by to nemělo i kdyby ústřední pár svými tempy rozrážel slabý led na hladině... Tři vejce. * * * ()
Pojetí lidského domova v mnoha jejích podobách. Je v tom samozřejmě dosti životních pravd. Tedy jakých se odehrává denně hodně. Dějová linie se nijak nepodbízí lacinou líbivostí. V každém případě se jedná o film, které psal život. Způsob, jakým je Bába z ledu natočená, jak už výše bylo řečeno, je přinejmenším podle mě to lepší ze současné české tvorby. ()
Galerie (23)
Zajímavosti (21)
- Režisér Bohdan Sláma netušil, že Pavel Nový je otužilec, který se chodí koupat do studené vody již 30 let. (M.B)
- Natáčelo se také v Plzni, v komparzu byli závodní otužilci z celé republiky, použita jejich autentická křestní jména, teplota vody také autentická (3,5 st). Luboš Veselý, Pavel Nový i Zuzka Kronerova plavali v ledové vodě spolu s otužilci. (tomeek70)
- Od začátku nebylo jasné, zda Zuzana Kronerová postavu Hany vezme. Natáčení bylo vzhledem k častému plavání v ledové vodě pro starší ženu rizikové, a tak hlavní protagonistka dlouho váhala. To, zda roli může ve svém věku zvládnout, konzultovala s lékaři. (Delock)
Reklama