Byla smrt manželky vysokého místního funkcionáře obyčejná nehoda, nebo vražda? A jakou roli v případu hraje Filipův úhlavní nepřítel Klement Kratěna? Odhalení poměrů mezi normalizační společenskou smetánkou je překvapivé i komické zároveň. (Česká televize)

Recenze (50)

Jara.Cimrman.jr

"Vyšetřete to tak, jak to Strana a Šejbové potřebujou." Takže zadání zní srozumitelně a je naprosto jasné, že by ho dokázal splnit jedině soudruh npor. Klement Kratěna. Jenže Marvan s Plachým to plní po svém a je to ohromná zábava. Zejména Plachý se rozsoudruhoval do vysokých obrátek, jeho buzerace vrátných nemá chybu a zjišťování pobytu soudruha syna mě dostalo do kolen. Marvan je tradičně o dost slabší, drzý a stranickému úkolu evidentně nerozumí. Taky dobře, protože tady na fakturu válí soudruzi z OPBH a když má lakýrník vysvětlovat, jakou to musel řešit havárii, tak je to hodně k popukání. Stejně jako nestranní straníci, vrahové zahradníci a bohatí funkcionáři, kteří pracují na tom, abychom se všichni měli stejně. A komu ten nářez nestačí, tak tomu k tanci a poslechu zahraje Peter Nagy, Miro Žbirka a samozřejmě geniální Sloky Luboše Nováčka. ()

Mlle

Po dvou špatných dílech zase jeden excelentní. Herci i produkce jsou stále obdivuhodní, úroveň textů, nápadů i dějové linky ale díl od dílu značně kolísá. Při svižném rozplétání zápletky jsem se mnohokrát od srdce zasmála, pěknými fórky scénář jen srší. Jedinou vadou na realističnosti příběhu je inteligence, která kouká z očí hercům ztvárňujícím primitivní vekslácké gaunery – takový ten typický, nepřítomný výraz nechápajícího buvola nejspíš ale žádné kontaktní čočky na světě nesvedou ;) Takže soudruhu synu, co bude příště? Už chybí jen soudruh duch svatý... ()

mh.mail

60% — Je vidět, že se nám seriál pomalu blíží do cílové rovinky. Mezi Marvanem a Klementem se Šejbičem vypukla válka. Charaktery se tříbí, postavy se nám vybarvují. Kdo si zatím udržuje nečitelnost, je Martin Plachý. Nicméně určité náznaky tu jsou a v tomto díle se ke konci objevil jeden poměrně zásadní. Možná slyším trávu růst, možná vidím duchy, ale něčeho jsem si všimnul, nechci to tady konkretizovat, mohl by to být spoiler, ale taky nemusel. To, že zbývají už jenom dva díly, znamená, že pro rok 1982 máme už jenom jeden, maximálně jeden a půl dílu, ve zbytku se taky musí uzavřít Marvanův příběh v současnosti. Jsem opravdu zvědavý, jak to všechno do sebe zaklapne a já uslyším ve své hlavě zřetelné „CVAK“. Protože jestli to jenom vyšumí, bude to velké zklamání. ()

Marigold

Nejsilnější moment seriálu, tedy díly 6 a 7, spojuje jak částečná změna žánru (špionážní detektivka, která se opírá o stranické pojetí spravedlnosti a oligarchické struktury uvnitř socialistického zřízení), tak větší vypravěčská ukázněnost a úsečnost dialogů. Jsou tu sice logické kopance, ale atmosféra a rytmus příjemně vrní. ()

Radko

Takto s odstupom mi to až také fasa nepríde. Niežeby som sa pri sledovaní nudil, len teraz po nejakom čase celý príbeh tak akosi vybledol do komunálnej detektívky, kde stranícky a podnikový kápo bol chránený pätolízačským fízlom, zatiaľčo iní sa snažia dostať sa k pravde aj napriek výrazným boľševickým blokom. Takže len lepší priemer. ()

• Marvan (Václav Neužil) používá zapalovač slangově pojmenovaný „rakušák“. Historie značky Zippo, vyrábějící tento zapalovač, začíná ve 30. letech v Pennsylvánii. Ale jelikož se pro Evropu vyráběly zapalovače v Rakousku, tak si ho lidé pojmenovali takto. (sator)
  • V tomto díle zazní latinský termín „Rigor mortiz“. Tento termín vyjadřuje tzv. mrtvolné změny nebo-li posmrtnou ztuhlost. (Winster)
  • Filmová hospoda Buzuluk, ve které se odehrává výslech řemeslníků, se nachází na adrese Žukovova 69/29 v Ústí nad Labem. (sator)