Režie:
Karel KachyňaKamera:
Josef IllíkHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Martin Štěpánek, Petr Štěpánek, Otakar Brousek st., Jana Hlaváčová, Slávka Budínová, Milena Dvorská, Jana Švandová, Petr Kostka, Carmen Mayerová (více)Obsahy(1)
Biografický film na motivy knihy André Mauroise o pestrých životních osudech legendárního i rozporuplného francouzského spisovatele Alexandra Dumase staršího natočil podle scénáře Jaroslava Dietla v roce 1971 režisér Karel Kachyňa. Co říci o největším vypravěči ve francouzské historii? Alexander Dumas starší je šarmantním, ale chudým mladým mužem, který ve dvacátých letech devatenáctého století přichází do Paříže a dá se do královských služeb. Je přijat jako písař, a od chvíle, kdy vezme pero poprvé do ruky, je jeho osud zpečetěn… Ústřední postavu spisovatele ztvárnil přesvědčivým výkonem Martin Štěpánek, jenž vystřídal několik hereckých poloh – od mladého a ambiciózního Dumase, začínajícího písaře, přes literáta na vrcholu sil, oddávajícího se bujarým večírkům a krásným ženám, až po unaveného a vetchého starce na sklonku života. Zajímavostí snímku je také fakt, že v roli Dumasova syna stanul o rok mladší bratr Martina Štěpánka – Petr Štěpánek... Kniha André Mauroise byla zpracována již v roce 1970 jako třídílná televizní série v režii Jaroslava Dudka s názvem Alexander Duma starší s Vladimírem Menšíkem v hlavní roli. (Česká televize)
(více)Recenze (38)
Martin Štěpánek mě přesvědčil dvakrát, v majoru Zemanovi a zde. Tady byl dokonce chvílemi i podobný tátovi. Bratři pěkně rozehráli soužití otce a syna. Ve velmi roztomilé roli se mihnul Jiří Císler. Značný problém jsem měla s intermezzi, děj v těchto vložkách zcela ochabl, kombinace animace s pantomimou mne neoslovila. ()
Tak pro mě zatím nej role Martina Štěpánka s výbornou atmosférou staré Francie. Až komediální upřímnost, bohémský život a svobodná mysl upřená jen a jen k psaní. Jeho oddanost divadelním hrám nezná mezí, ani prvorozený není tak důležitý, jako premiéra. Počáteční neúspěch není žádnou překážkou, vůle psát je silnější, nebojácnost spolu s odhodlaností slaví úspěchy, bohémský život je ještě bohémštější. Nic ovšem netrvá věčně, zvlášť, když se na scéně objeví hříchy minulosti. Vynikající režie, fantazijní realita, přehled krásných žen, Liškovy melodie i silné chorály, to vše v komediálně dramatickém pojetí. ()
O Alexandru Dumasovi jsem toho nikdy moc nevěděl, kromě klasickýho: spisovatel z romantismu, specializoval se na dorbodružné romány oplývající širokým záběrem společnosti a byl hodně oblíbený. Tento film mi ale ukázal, jak skvělým fabulátorem byl Dumas a jak skvělým fabulátorem byl i Jaroslav Dietl. Jedna scéna z filmu mi ulpěla dodnes a budu si ji pamatovat ještě hodně dlouho, ne-li napořád. Když Dumase soudí, že ukradl jednomu svému spoluspisovateli jeho román, Balzac (Petr Kostka) vystoupí na jeho obranu, přestože se jako lidé rádi moc nemají. A říká: Psát s Dumasem znamená psát jako Dumas. A to řekl prosím člověk, který nechal své romány přepisovat, aby nikdo v budoucnosti nemohl podle jeho písma poznat, jak těžké pro něj bylo usmolit kloudnou větu. Konečná epizoda, kdy se Dumas snaží, jako už mnohokrát dříve v deliriu bavit pařížskou společnost svým vyprávěním, ale plete se a oni si z něj nakonec dělají legraci a tupí jej, je taky nezapomenutelná a krásně ukazuje, jak je úspěch pomíjivej a sláva vrtkavá. ()
Priznám sa, že spočiatku som mal rozpačitý dojem z takéhoto roztopašného pohľadu na historickú osobnosť. Nemám rád skresľovanie životov osobností, ale v tomto prípade som všetko odpustil, keďže film je priamo aj o takejto úchylke dramatických tvorcov. Celý život je podaný vtipne a v rýchlom tempe s bleskovými fórmi, že kým jeden odznie, už nasleduje ďalší. Trochu ma nudili nemé pasáže s ukážkami tvorby, ale aj tie boli podané s výbornou hudbou. Nebyť tých častí, bol by film príjemne kratší, a dostal by poctivé štyri hviezdy. A bol to Victor Hugo, ktorý predniesol pred súdom nezabudnuteľnú poklonu spôsobu tvorby Dumasa. –––– Podívej se. Tady mi přinesli peměti jakéhosi pana d'Artagnana. Kdysi mušketýra u královského dvora. My z něho a jeho druhů uděláme lidi, kteří dělali dějiny na dvoře Ludvíkově. A když to uděláme dobře, tak už nikto nebude znát Ludvíka jinak, než jak jsme ho vymysleli my. –––– Psát s Dumasem znamená psát jako Dumas, a nijak jinak. –––– Váš otec zničil svou pílí sám sebe. ()
Pro mne zatím nejlepší Štěpánkova role. Musím přiznat, že tento film na mne dýchl silně sentimentálně - svým ještě šedesátkovým vizuálem i obrazovým vyprávěním, vyzněním některých scén, zvláště pak té poslední ("Němci táhnou na Paříž!" - "Tiše! Nebo vstane a půjde s nimi bojovat!"). Taky tradiční silná Liškova hudba. To vše pro mě jednoznačně přebíjí mnohé zkratkovitosti a vynechávky v ději (třeba synův přerod z odpůrce v obdivovatele), na které, předpokládám, bylo více prostoru v o něco starší trojdílné adaptaci. ()
Galerie (1)
Photo © CS Film
Zajímavosti (1)
- Bratři Martin Štěpánek a Petr Štěpánek hrají ve filmu otce a syna. Ve skutečnosti je mezi nimi věkový rozdíl necelé dva roky. (bomber7)
Reklama