Režie:
Ondřej HavelkaKamera:
Diviš MarekHudba:
Petr WajsarHrají:
Karel Dobrý, Simona Zmrzlá, Jan Kolařík, Jiří Lábus, Jiří Maryško, David Novotný, Norbert Lichý, Vladimír Polívka, Jakub Kohl, Dan Dittrich, Vojtěch Hrabák (více)Obsahy(1)
Romantický a zároveň ironický příběh hastrmana alias barona de Caus (Karel Dobrý), jehož láska k venkovské dívce Katynce (Simona Zmrzlá) naplňuje netušeným štěstím i stravující vášní. Baron se vrací se svým sluhou (Jiří Lábus) z cest po světě, aby obnovil rybníky na svém panství. Jakožto moderní a osvícený člověk se životu místních vymyká. Středem jeho zájmu se stane nespoutaná a výjimečná rychtářova (David Novotný) dcera Katynka revoltující proti autoritám vášnivým uctíváním přírody a pohanských rituálů. Inteligentní a krásnou dívkou jsou okouzleni všichni, i učitel Voves (Jiří Maryško) a farář Fidelius (Jan Kolařík). Čím více se Katynka hastrmanovi přibližuje, tím více v něm rostou pochybnosti, zda jako člověk ve zvířeti a zvíře v člověku tentokrát obstojí. (Cinemart)
(více)Videa (1)
Recenze (422)
Jakmile vidím název, tak si vzpomenu na klasickou písničku Ronnyho Martona, Hastrmane, tatrmane, melou…Přitom film Hastrman není úplně taková legrace. Naopak, je velice pěkně zfilmovanou baladou o vodníkovi, který hledá štěstí v lidském světě a s tím se odvíjí celý příběh. Režisér Havelka pojal svůj první film opravdu ve velkém. Herecky bomba. Karel Dobrý byl coby hastrman fantastický a stejně tak se mi moc líbil i Jirka Lábus. Hudebně také není co dodat, pan Havelka s hudbou umí pracovat a tady to rozhodně nepodcenil. Naopak. Někdo by možná mohl kritizovat sem tam abstraktnost některých scén, ale mně to do toho fantasticky laděného prostředí prostě sedělo. Stejně tak se mi i líbilo české prostředí, ve kterém si šikovný kameraman dokázal najít doslova zalíbení. Ihned jsem pátral a zkoumal, kde se film natáčel. Jo, Hastrman nebyl špatný kousek. Trošku nekonzervativní, ale o to zajímavější. ()
Vpravdě romantický příběh s nádechem balady je zapuštěn do čarokrásné české přírody. Po vizuální stránce pastva pro oči. Temný příběh logicky směřuje k temnému konci, jelikož pozemská a nezemská láska nemají na růžích ustláno. Pohanské rituály, chladné vody, šelest rákosu, svádění přes zeď a pravda zjevená uprostřed oslepujících blesků a burácení hromů. Román doposud neznám, ale film mě fascinoval. Tak dobrý už jsem léta neviděl, ale chápu, že osloví spíše menšinové diváky. Karel Dobrý jako by sem zavítal skutečně z jiného světa, Simona Zmrzlá nepříjemná a nesympatická, a přesto s podivně magickou jiskrou, co dokáže zažehnout plamen. „Zmrzlý maso nemůže obživnout." „Co by nemohlo, koukněte na mě, stačil čaj s rumem." ()
Knihu jsem nečetl, ale vem to nešť. Kniha je kniha, film je film a každý z nich musí fungovat jako samostatná jednotka. Ondřej Havelka je vskutku renesanční osobnost, avšak v oblasti filmové režie je takřka začátečník. Díky tomu má film své nesporné plusy a mínusy. Bezesporu se mu podařilo vytvořit parádní atmosféru, která jakoby vypadla z Erbenovy Kytice, výtvarná stránka je parádní a kdykoli se začne zpívat, hrát či tančit, zážitek je maximální. Herecké obsazení je rovněž bezchybné - Karel Dobrý je ďábel, Simona Zmrzlá nádherná a Jan Kolařík zahrál rovněž perfektně. S vyprávění příběhu už je to mnohem horší. Baronovo tajemství se divákovi odhalí příliš brzo, postupem času toho příběh nabízí míň a míň a konec, potažmo závěrečných 20 minut působí jak z jiného filmu. Možná jsem čekal víc, ale navzdory nedostatkům jde o zajímavý thriller a rovněž v rámci současné české kinematografie patří k tomu výrazně lepšímu. 60%. ()
Po všech těch českých odpadech poslední doby se nemůžu na tuhle upřímnou snahu o kvalitu zlobit. Nezvládnutost od ujasnění konceptu po technické provedení (je hezké, že chcete kamerou okázale kroužit nad mohutnou českou krajinou, ale když nedokážete obraz pořádně zaostřit a jasově vyvážit, radši bych se držel při zemi) to ale sráží. A jakkoliv jsem se při vedení herců snažil nesmát a přistoupit na jakousi záměrnou stylizaci, nedařilo se to a nadsamec Karel Dobrý s výrazem pedofilního úchyla, ačkoliv se nejspíš mířilo na něco mezi panem Greyem a Edvardem Cullenem, mě bavil takřka komediálně. 35 % ()
Tak už i česká kinematografie má svůj typický divnofilm. Nepříliš umělecky vyvážený příběh hastrmana obšourníka, který si myslí na vilnou Katynku, opravdu strhne grandiózní odvahou natočit něco pramálo konzumního, příslušně mokrosuchého a na české prostředí i mírně kontroverzního. Co nestihl Vorlíček, v tom už Ondřej Havelka tolik nepokračuje. Vydává se totiž vlastní cestou a jeho navození iluze vyzrálé režie je dokonalé a snadno se tomu dá podlehnout. Ovšem je zde jeden podstatný zádrhel - i bez znalosti literární předlohy Miloše Urbana je více než znát, že musela být značně komplikovaná, tudíž na filmové plátno obtížně převeditelná. Dejme tomu, že v Karlovi Dobrém se našel ideální představitel mužíka, pro něhož je vodní živel nezbytně životadárným. Ale co o jeho postavě tak dohromady víme? Fajn, vydává se za barona, patrně je nesmrtelný, proč a hlavně kvůli čemu se ale frekventovaně stěhuje z místa na místo, jak je nám v jedné z replik naznačeno, to zůstane víceméně utajeno, i to, jak ho má vlastně divák vnímat, není příliš jasné. Kladně či záporně? Režisér si ještě vypomáhal vnitřními monology, zdůrazňujícími psychologické pochody ústředního kavalíra. Technickou výtku bych měl i ke scénám, v nichž se potápí. Od hastrmana bych čekal hbitější pohyb pod vodou a určitě se neodboural ani dojem, že herec pod hladinou urputně nezadržuje dech. To objekt jeho touhy byl podstatně smyslnější. Simona Zmrzlá rozmrzne i pyj v ledu, takže o její klín zápolí málem půlka vesnice, a v žádném případě se při styku s ní nedoporučuje mít nenabroušenou sekeru, aby se předešlo nedostatku polen, sloužících k výrobě sex panen (však uvidíte). K tomu se vsadilo na rozdělení vyprávění do kapitol, takže prožijeme různá roční období a tradice s nimi spjaté, přičemž se divák stane svědkem pohanských rituálů. Přišlo mně to příliš nepříjemně strojově přesné, načež každý počátek kapitoly provázela úděsná zpívánka doprovázená poetickým přeletem kamery nad luhy a háji. Havelka nepřišel s filmem, který by svoji atraktivnost dával na odiv. Je to vyloženě dílo velmi specifické, nesoucí v sobě nejeden různorodý žánrový prvek, čekající na své objevení. Zrežírované je příslušně kvalitně, herecká garda je vyhovující, i tak působila ale poněkud druhořadě, celkově se hlavně nedařilo vzbudit můj zájem o hastrmanské vodní hrátky natolik, aniž bych zdárně ignoroval fakt, že Vorlíčkova stařičká vodnická konkurence byla přece jen zábavnější a invenčnější v mnoha ohledech. 5/10 ()
Galerie (49)
Photo © První veřejnoprávní
Zajímavosti (21)
- Karel Dobrý přijde ve filmu o malíček. Ale pouze trikem, ve skutečnosti ho opravdu nemá. (snikrs)
- Z finančních důvodů produkce štábu v průběhu natáčení sebrala hned 8 natáčecích dnů. (klukluka)
- Všechny písničky zpívané ženským hlasem nazpívala představitelka hlavní ženské role, Simona Zmrzlá. (bearmeedek)
Reklama