Režie:
Wojciech SmarzowskiKamera:
Tomasz MadejskiHudba:
Mikołaj TrzaskaHrají:
Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Jacek Braciak, Janusz Gajos, Joanna Kulig, Adrian Zaremba, Ignacy Klim, Michał Gadomski, Katarzyna Chlebny (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Církev a víra, jak blízko a daleko mají k sobě... Tři kněží, tři pohledy na polskou katolickou církev, na její „poklesky“ jako pedofilie, korupce, chamtivost, přetvářka a s tím spojená problematika celibátu, alkoholismu, touhy po penězích, moci a funkcích. Režisér Wojciech Smarzowski vstupuje na fary, do kanceláří vysokých církevních hodnostářů, doprovází do zákristií ministranty a faráře, vrací se do církevních útulků minulých let a nahlíží do duší kléru i farníků. Jako by desatero neexistovalo... V polských kinech film zaznamenal rekordní návštěvnost, film vidělo více než pět milionů diváků. V roce 2018 získal řadu národních cen. Úspěšně byl uveden i v zahraniční distribuci a na mezinárodních festivalech. Film se z velké části natáčel v České republice, především scény v kostelích, kam byl filmařům vstup na polském území „zapovězen“. Renomovaný režisér Wojciech Smarzowski ve svých filmech otvírá nejpalčivější rány polské společnosti. Nechodí kolem, nezměkčuje, pojmenovává věci napřímo, i když bolestivě. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (174)
Film ode mě nižší počet hvězdiček prostě dostat nemohl, tohle pro mě byla, i přes neveselý děj, čirá radost, takže jsem si pochrochtával blahem, což se výborně doplňovalo s pokvíkáváním pana arcibiskupa. Klér jsem si okamžitě zařadil mezi své oblíbené snímky ze světa organizovaného zločinu, protože i ty nejobávanější mafiánské organizace si ve srovnání s katolickou církví musí připadat jako partičky amatérů. Jen pořád nemám jasno, jestli jsou horší ti kněží, nebo rodiče, kteří je zásobují stále novým materiálem. Výborná záležitost. ()
Klér se s katolickou církví v Polsku nemazlí a dává si záležet, aby na katolicismus navázané společenské síly byly v maximální míře vykreslené jako bezohledné, sobecké, manipulativní a kořistnické. Do té míry, že to část publika může vnímat jako tendenční a nespravedlivé. Všechny popisované jevy se sice v církvi vyskytují, ale ne v takové míře a úhledně seřazené vedle sebe. Chybí tady idealisté a reformisté, absentuje plastičtější a věrohodnější obraz této prastaré instituce. Smarzowskiho snímek je totiž hanopis, film s nepopiratelným ideovým a politickým záměrem otřást silným postavením a vlivem církve u našich sousedů. Té církve, která běžně zasahuje do politických procesů a odvolává se přitom na vyšší, nekritizovatelnou, autoritu. Naše historie je odlišná, s demontáží vlivu církve na věci veřejné začal už Havlíček Borovský, národní obrození se neslo ve vzývání husitství a reformace. Erozi katolické moci ovlivnila sázka katolických elit na Habsburky, k jejich popularitě nepřispěl ani podíl slovenských klerofašistů na pádu První republiky a dílo zkázy dokonalo příchod "vědeckého" komunismu a nástup konzumní společnosti 2. poloviny 20. století. Jako Češi tedy můžeme podle svého přesvědčení považovat Klér buď za potvrzení svého negativního pohledu na náboženství a jeho zástupce na zemi nebo za nespravedlivý pamflet. Nemůžu říct, že by se mi tentokrát Smarzowski zadřel pod kůži, tak jako se to stalo v případě Volyně, ale řemeslo je to nadprůměrné, o tom nemůže být pochyb. Celkový dojem: 70 %. ()
Předpokládám, že Smarzowského brzy upálí. Minimálně katolická církev a její příznivci o to budou zřejmě usilovat. Kritický film se svižným střihem, výbornými hereckými výkony, sympatickou hudbou a hodně dobrou kamerou. To je Kler. Předpokládala jsem, že obraz poslední večeře páně bude vrcholem, nikoliv, Smarzowski jde dál a nechá na shromáždění pohlédnout boží oko. ()
Nametem jeden z nejzajimavejsich filmu co jsem zaznamenal za posledni dobu. Kdyz k tomu prictu, ze se jedna o pocin nasich severnich sousedu..., o to vice me Kler udivuje. Divak ma moznost pres trojici knezi sledovat neduhy v polske cirkvi. Nazor na skutecnost si musi udelat kazdy sam. Z filmoveho hlediska se ale jedna o velmi dobre natocene dilo, ktere chce provokovat. Kvalitni herecke vykony, dobra rezie i kamera. Za me jen tesne pod hranici plneho poctu hvezd. ()
Polský Spotlight, s jiným konceptem a dramaturgií, ale stejnou intenzitou. Snímek tak okázale antiklerikální, že ze své jednostranosti v podstatě udělal ctnost - má být takovým mementem mori, zvlášť ve svém symbolickém závěru, propagandistickým plakátem s tomu uzpůsobenými výrazovými prostředky, který má rozbouřit veřejné mínění a rozrazit neudržitelný status quo římsko-katolické církve a jejího krytí pedofilních skandálů, jakož i mnoha dalších hříchů - ovšem i obecněji celého korupčně-klientelistickému systému a prorůstání církve, byznysu a politiky. Režisér Smarzowski se tomuto tématu nevěnuje poprvé, prohnilost policie už kupříkladu tepal ve svých velmi povedených Dopravácích. Současná polská kinematografie je světelné roky před tou českou, ten rozdíl v kvalitě, ale i odvaze, je až propastný. A je neuvěřitelné, že takovýhle film mohl být v současném Polsku natočen a dostal se do polské distribuce, se svobodou slova to tam zjevně ještě nebude až tak špatné! (Pokud se režiséru Smarzowskimu nestane u příštího filmu to, co se v Rusku stalo třeba Andreji Zvjagincovovi po natočení snímku Leviathan) ()
Galerie (18)
Zajímavosti (9)
- Na LFŠ 2019 režisér Smarzowski prohlásil, že považuje polskou katolickou církev za organizaci mafiánského typu. (klukluka)
- Během prvních sedmi týdnů uvádění filmu v polských kinech ho zhlédlo rekordních pět miliónů a sto tisíc diváků. (JoranProvenzano)
- „Kdybychom čekali na povolení natáčet v polských církevních budovách, tak na něj čekáme dodnes. Proto jsme natáčeli v České republice. Povolení jsme dostali do 14 dnů,“ prohlásil režisér Smarzowski na LFŠ 2019 v Uherském Hradišti. (klukluka)
Reklama