Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nad kolébkou novorozeného Urbana stojí tři sudičky: dva dobří duchové osudu mluví o bohatství a lásce, zlá sudička o chudobě a nekonečných strastech. Čí sudba bude silnější? Z Urbana se brzy stává sirotek, kterého se ujme lakotný mistr hodinář a vezme ho do učení. Když Urban dospěje, zamilují se do sebe s hodinářovou dcerou Laurou a svatba je na spadnutí. Mistr proto pošle svého učně do světa s úkolem hledat bájné hodinky, které umí varovat před smrtí. Nikdo neví, jestli hodinky vůbec existují, ale pokud je Urban nepřinese, Laura se jeho ženou nikdy nestane. Hodinářův učeň se tedy vydává na dalekou cestu plnou překážek a úkolů, které musí překonávat statečností, hodinářským umem a dobrým srdcem. Láska k milované Lauře ho žene vpřed, zatímco v patách má své tři sudičky, dvě pomáhají a jedna škodí. (Bontonfilm)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (335)

boshke 

všechny recenze uživatele

Trochu mne tu matou poměrně časté, oxymorónní komentáře ve stylu "konečně pohádka bez pitvoření + skvělá Plodková". To mi připadá na úrovni "Oceňuji absenci černých herců + Morgan Freeman byl nejlepší"; právě ta mne celou stopáž nejvíc (svým pitvořením) nervovala. Hezký pokus o neokoukané obsazení ústřední dvojice, ale ani Balcar, ani Droppová mne příliš neoslnili. Za mne jediné pozitivum je kouzelné duo Plesl + Neužil. "Příběh" děs běs... 20% ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Od Jitky Rudolfové se mi už kdysi líbil její celovečerní debut Zoufalci (v němž si btw. rovněž zahráli Plesl s Neužilem - pozdější pohádkoví sudičkáři z Hodinářova učně), takže když jsem narazil na tento její poslední film, moc jsem neváhal a dal tomu šanci - a musím říct, že mě to hodně překvapilo - třeba těmi zvláštními jmény většiny postav (Urban, Lichoradka, Rodovít, Rodovoj, Morana), postavou zvířecího muže, úžasnými kostýmy a celkovým výtvarným pojetím, jakož i samotným dějem, který mi přijde v kontextu současných českých pohádek jako relativně atypický a nečekaný, byť se mu některá otravná žánrová klišé nevyhnula (jako např. odpor Laury k domluvenému sňatku a její následné chřadnutí). Celkově to na mě sice působilo dojmem, že to nemohla Rudolfová vymyslet sama a že je to odněkud vykradené - měl jsem v průběhu filmu celou dobu pocit, že jsem něco takového už někde viděl - ale na tom v té současné scenáristické bídě stejně moc nesejde, a hlavní asi je, jestli se to líbí dětskému divákovi, což by mě skutečně zajímalo, protože o tom mám jisté pochybnosti. Btw. moc mi tam nesednul ten Michal Balcar, pro jeho roli mi přišel příliš starý, a naopak mě tam zcela překvapivě nadchnul Miroslav Krobot, kterého jinak moc nemusím, a postava Lichoradky v hereckém ztvárnění Plodkové mi přišla neuvěřitelně strašidelná, jako ztělesněná noční můra, tou její zrychleností, podivným kostýmem, zkaženými zuby a zlou povahou. Celkově si myslím, že ten film asi brzo zapomenu, ale osobně se mi celkem líbil, a rozhodně mě nijak neurážel nebo neiritoval, což o jiných moderních pohádkách už obvykle říct nemůžu. ()

Reklama

rakovnik 

všechny recenze uživatele

Mé hodnocení je určitě ovlivněno tím, že film jsem zhlédl na velkém plátně kinematografu bratří Čadíků na zámku v Jimlíně. Prostředí pohádce přálo. Příběh byl celkem milý a zamilovaná dvojice neokoukaná, ale sympatická. Na druhou stranu největší pozornost na sebe strhával výborný lakomec (sic!) Preisse a zajímavá Plodková. Ostatní postavy neměly takové charisma, byť "sudičkové" byli i vtipní. Nelíbilo se mi ale, jak výrazně aktivně vstupovali do děje. Závěr s pokladem byl fajn. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

O rok starší Čertí brko je sice ještě lepší, ale i tohle je výjimečně podařená nová pohádka. Perfektně obsazená i zahraná, překvapivá, k zbláznění zábavná (Miroslav Krobot, víc psát nemusím) i napínavá, s krásnou výpravou (vždycky děkuji, když se tvůrci rozhodnou zbavit obvyklého "alternativního středověku" a vsadí na jinou dobu, tentokrát na konec 19. století) a díky Jitce Rudolfové naplněná působivými scénami všeho druhu. ()

Gemini 

všechny recenze uživatele

Upřímně bych Hodinářova Učně rád pojednal nějak optimisticky, ale místy nemístná adorace jeho kvalit v duchu "konečně netuctová, hezky vypravená a výtečně obsazená, pitvoření prostá pohádka, která se může stát klasikou", mi to dost ztěžuje. Rozumějte, všechno je to pravda, až na ten potenciál přetrvat... respektive pokud by se skutečně měl stát součástí zlatého fondu československých pohádek, no tak to potěš koště, co s námi ten úpadek minulých desetiletí udělal, že se spokojíme s takovýmhle výsledkem. Ale konkrétněji - je vidět, že paní Rudolfová není "pohádková rutinérka", a Učni to jednoznačně prospívá. Je hezky uceleně uchopené a vedené téma nadpřirozeného vedení kroků smrtelníků, akorát tak nějak vůbec není řešeno, jak dalece to tedy funguje, nebo jestli vše závisí na tom, která strana (dobro - zlo) se aktivněji stará o konkrétního člobrdu. A podobně povrchně či zkratkovitě se odehrává dobrá polovina filmu - ta, ve které se po nastavení výchozí situace začne odvíjet hrdinova pouť za jeho questem;) Zakletý hostinec s časovou smyčkou - wow, proč ne, ale kdo to tam začaroval, a proč nikomu až do Urbanova příchodu jeho sudičky (nebo sudičáci) neprozradili, co s tím dělat? Celá hlavní zápletka s hodinami varujícími před smrtí se taky vyřeší úplně náhodným setkáním (sudičáci vůbec hodiny neřeší, to jen Lichoradka). Na druhou stranu téma plynutí času se ve filmu znázorňuje dost promyšleně - jak dějem, tak zvuky/hudbou, tak prací s kamerou (Lichoradčiny groteskní přískoky apod.). Kostýmy a masky jsou nádherné (Morana/Živa), kulisy, příroda, všechno parádní. Že by šla líp vymodelovat kukačka a "motýle"? Ano, ale neuráželo mě to. Herecké výkony jsou tu bez debat nádherné - jen zase bohužel udeřila ta posedlost předabováváním slovenských herců, přesněji v tomto případě hereček:P I "titulní píseň" je příjemně netuctová, není to žádný melodický "popík", ve všech těchhle ohledech jdou akcie Učně nahoru. Ale to podání příběhu, to prostě nepřekousnu. Vezměte si S Čerty Nejsou Žerty (ano, myslím hlavně kvůli stejně chamtivému Viktoru Preissovi;) - u toho upřímně nechápu komentáře, jak je jeho postava vlastně nejednoznačná, a že by jí šlo fandit... Moliérův Harpagon je ve výsledku proti Hodináři učiněný lidumil), jak tam všechno ladilo, zapadalo a navazovalo... TO je klasika. Hodinářův Učeň je příklad správné cesty, ale že bych ho potřeboval vidět každé Vánoce, to ani omylem. Ale aby nedošlo k mýlce - postavil bych ho dost vysoko nad všechna ta Pekla S Princeznami, Školy Princů, Kouzelníky Žita atd. atd. A když jsem dal 70% i Janákovým Dvanácti Měsíčkům (s výhradami tam uvedenými), budu tady muset nadělit rovnou osmdesátku. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (17)

  • Královské město, kam přijel cirkus, bylo v prostorách zámku v Lednici. Svatební obřad se natáčel v kostele Neposkvrněného početí Panny Marie v Horní Řasnici, okres Liberec. (Duoscop)
  • „Zjistila jsem, že napsat klasickou pohádku je mnohem těžší, než jsem si myslela. Snažila jsem se ji natočit tak, aby byla pro rodiče a jejich děti,“ uvedla režisérka a scenáristka filmu Jitka Rudolfová. (SONY_)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno