Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Řidič starého náklaďáku Charvát (M. Perepeczko) se před půlrokem vrátil z vězení, kde byl za napadení. Kolegové jeho minulost znají, ale před svou bytnou Jarošovou (J. Obermaierová) a jejím desetiletým synkem Míšou vystupuje Charvát jako bezúhonný a spolehlivý člověk. Jedné víkendové noci muž sveze dvě studentky (J. Nagyová a D. Patrasová), kterým ujel poslední vlak. Neovládne své potlačované touhy a na odlehlém místě jednu z dívek znásilní a obě dvě zavraždí. Jejich těl se zbaví na velké skládce. Jenže mrtvoly druhý den objeví starý lesník, a tak se hned rozběhne pátrání. Vyšetřovatel Kameník (Z. Buchvaldek) se zpočátku nemá čeho chytit, tím spíš že korunní svědek záhy zemře na infarkt. Přesto se však díky pečlivé kriminalistické práci podaří dát dohromady několik stop, které ukazují správným směrem… (Česká televize)

(více)

Recenze (227)

cariada 

všechny recenze uživatele

Nadčasová kriminálka. Na kterou jsem se nemohl jako dítě dívat nebot to bylo s hvězdičkou. Ale přesto jsme aspon tenkrát pár okamžiků viděl (ted už samozřejmě film dobře znám) a co mě zaujalo Arabela a Xénie. Závěrečná scéna s honičkou a zneškodnění vraha před očima malého chlapce je poměrně silný moment. ()

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Na jednu stranu film ohromí syrovostí a svíravou reálností určitých (zejména znásilňovacích) scén, na druhou stranu je pokažen pár věcmi. Mám-li se v mísit do diskuze na zdejších stránkách, zda byl Buchvaldek dobrý herec či dřevo, kloním se spíš k druhé možnosti. Ve snímku působil jako mírně oživlá mrtvola, která načuřená, že ji nenechali v klidu hnít na hřbitově, mechanicky a s neměnnou intonací odříkává naučený text za minimálních pohybů. Tím velmi připomíná legendární herecký výkon Švorcové v Ženě za pultem. Navíc s ním nebylo cosi v pořádku... žena se mu přijde svěřit s traumatizujícím zážitkem, že byla znásilněna, a on místo aby to ocenil její odvahu, vyčiní jí, že nepřišla dřív, neustále se při rozhovoru s ní lehce přiblbe usmívá a oči mu sklouzávají do jejího výstřihu. Neuvěřitelné. Nebo ty vtípky, kdy po převzetí případu dává příkazy kolegovi, aby v kartotéce vyhledal podezřelé muže, on se zeptá, pravda trochu hloupě: jenom muže? A Buchvaldek: Ženy bych v tomto případě vyloučil! Myslím, že Brabcova zdánlivě neotřesitelná pozice nejhoršího českého vyšetřovatele dostala pořádných pár štulců! Taky mi přišlo poněkud laciné, jak na začátku zabrání železničář doběhnout budoucím stopařkám vlak za výkřiku: holky bláznivý, zachránil jsem vám život! No a vrcholem byla scéna, policajti mají obklíčený barák, kde se skrývá podezřelý, což poznají jednoduše podle zaparkované ávie a podle toho, jak si Obermajerová může oči vykroutit, aby Buchvaldkovi naznačila, že ten vrah stojí vedle ní. A přesto nechají Tomáše Holého po plastické operaci klidně vejít dovnitř, né že by mu řekli, ať tam nechodí. Ba ne, možná ta úplně poslední scéna byla ta nejméně uvěřitelná... Nebo ne, možná to takhle fakt chodilo. Příslušníci VB holt měli názor, kluků v ČSSR běhá spousta, ale takováhle příležitost zastřílet si se vyskytuje jen párkrát za život. ()

Reklama

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Kriminálka se slušnou atmosférou, spádem, skvěle obsazeným a výborně zahraným vrahem, slušným hudebním motivem a samozřejmě s již příslovečnými scénami brutálního znásilnění a dvou dost explicitních vražd. Co naopak film trochu sráží je moc na hák brané vyšetřování, které chtělo víc času, na druhou stranu má díky tomu film velký spád. Na hraně tří a čtyř hvězd, ale mírně nadhodnotím, tak 72 %. ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Film jsem poprvé kompletně zhlédl asi jako poslední člověk na světě, protože ho jinak považuji za poměrně velmi známý - a to především díky jeho relativně četným televizním reprízám. Osobně mě ale bohužel moc neoslovil a vlastně se i divím tomu, zda je potřeba tento film film stále znovu uvádět v telce, když jde o zástupce žánru, který se tak radikálně proměnil (fráze "na svou dobu...", která má film jakýmsi zvláštním způsobem bránit vůči hodnocení očima dnešního diváka, se zde v komentářích objevuje až podezřele často). V roce 2018 už nutně ten film podle mě musí působit velmi krotce - ve srovnání se současnou krimiprodukcí je zde v podstatě minimum krve, násilí, a vlastně i jakéhokoli napětí, když pachatel je od začátku znám (podobně jako např. v další detektivce z podobné doby, Příliš velká šance) (a hlavní vyšetřovatel, v podání totálně nezajímavého Buchvaldka, postrádá jakékoli charisma a ve filmu působí dojmem dokonale zaměnitelného socialistického fízla, jakými se filmy z té doby jen hemžily - osobně jsem sice ocenil, že náznaků skryté normalizační propagandy je zde minimum, ale přesto se člověk neubrání dojmu, že celkové vyznění snímku - v němž hrdinní příslušníci Veřejné bezpečnosti dopadnou obávaného vraha - je dokonale poplatné době svého vzniku). Pokud mohu ještě dále soudit o obsazení, Marek Perepeczko je herecky zcela excelentní, a rovněž se mi zde velmi líbila mladá Dagmar Patrasová (její pohádková sestra Jana Nagyová mi zde přišla spíše nevýrazná, dílem kvůli jejímu děsivému účesu a dílem proto, že byla předabovaná). Ještě se mi tam líbil Karel Heřmánek, byť jeho herecký prostor zde není příliš velký. Celkově jsem měl z toho filmu dojem, že má něco do sebe (založení děje na skutečných událostech dodává příběhu na vážnosti; hudba Karla Svobody je velmi dobrá; hraje tam spousta dobrých herců a Jana Nagyová tam ukáže prsa), ale ve výsledku se nemůžu zbavit dojmu, že kdybych to i nadále neznal, zas tak o moc bych nepřišel. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Na normalizační ,,krimi'' tvorbu oněch let je Smrt stopařek více než nadprůměrné drama. V době kdy jsem jej viděl poprvé mne šokovaly Arabela a Xénie (Jana Nagyová a Dáda Patrasová) v tak trochu jiné, nepohádkové roli :-). Věřím tomu, že tohle muselo být v době, kdy stopování bylo tak běžné jako mít dnes mobilní telefon pro řadu stopařek a možná i stopařů odstrašující! Závěrečná honička je zpracována napínavě a sniperská akce v té době zkrátka neměla obdoby. Velmi slušný průměr! * * * ()

Galerie (14)

Zajímavosti (22)

  • Skutočný vrah Miroslav Somora nebol, ako ukazuje film, slobodný. Bol trikrát ženatý a s poslednou manželkou mal dve deti. (Raccoon.city)
  • Vůz, kterým jezdil Charvát (Marek Perepeczko), je nákladní automobil značky Roman R 8.135 F. Stejným jezdil skutečný vrah Miroslav Somora. (Kirman)
  • Celý film byl natočený v reálných exteriérech, a to s ruční kamerou, kterou obsluhoval Josef Vaniš. (JARDAHONDA)

Reklama

Reklama