Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je rok 1842. Němcovi se právě přistěhovali do Prahy, kde se Josef snaží etablovat jako finanční úředník. Báře je dvacet dva let, je matkou čtyř dětí a po posledním těžkém porodu už nemůže rodit. Před mladou ženou toužící po společnosti se rázem otevře nový svět. Osudným je pro ni český ples na Žofíně. Josef ji přivede do společnosti české kulturní elity. Bára svou bezprostředností získává nové přátele a její srdce se nečekaně rozhoří. (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

,,Tvař se jak chceš. O všem tady rozhoduju já." Přiznávám, že druhý díl mě až tak nestrhl, nicméně pořád ve mně vzbouřil tolik emocí, až běda. :D Scéna, kdy žena prosí doktora,aby ji pomohl, protože po těžkém porodu nechce znovu otěhotnět, bojí se o život a on jí dobrácky řekne, že promluví s manželem. Protože rozhoduje on. Uf. Jasně že by bylo lehčí, kdyby Barbora byla žena, která by měla spíš blíž ke světici než k cizoložnici. Kdyby prostě psala poezii, pohádky a knihy o tom, jak se žije... třeba na Domažlicku. Tu šílenou potřebu lásky jsem pochopila až ve chvíli, kdy Nebeský odcházel. Anna Kameníková to zahrála tak skvěle, že se ve mně úplně všechno svíralo. Kdybyste konečně našli někoho, s kým jste protože chcete, líbáte ho, milujete se s ním ne proto, že on a společnost to od vás očekávají, ale protože zkrátka VY chcete, vzdali byste se toho snadno? Tohle prostě není jen o Boženě. Zajímavá je určitě i Josefova linka, jeho život, problémy... ale zkrátka ty Barbořiny ve mně rezonují daleko víc. No... a teď jsme všichni tuze zvědaví na Aňu Geislerovou. ()

werush 

všechny recenze uživatele

Přidávám se k táboru znechucenému počtem zobrazených pohlavních styků a taky si budu Němcovou pamatovat jako vyrovnanou, moudrou, nesobeckou asexuální bytost jak jsem si ji v dětství vysnila a na tenhle seriál zapomenu jen co ho dokoukám a přečtu si všechny komentáře, protože teď nemám až tak moc příležitostí se skvěle pobavit nějakým sofistikovanějším způsobem. ()

Reklama

mrtvej pes 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Konečně literatura, konečně širší politicko-kulturní dění, které Boženu formují z ještě nedodělané ženy vnucené do téměř už "odžitého" života poslušné manželky a matky do někoho, kdo vnímá svět kolem sebe, nejen svůj vnitřní (potlačený, byť svéhlavý) svět. Do někoho, kdo se okolním světem nechá probouzet za hranice svého původního, dětsky vzpurného myšlení. Jak už tu někdo zmínil, začátek dílu je opravdu slibný. Znamená posun, má podstatu, představuje další důležité ženské postavy. Ale pak se nám to zase slévá do červené knihovny toho nejnižšího rázu. A nic proti červené knihovně, sama do ní ráda zabrousím; jen to opravdu není ten jediný způsob, jak točit o ženách. Je "ženský" úhel vždy jen... o mužích? Copak cena ženy není v tom, co svede, místo toho koho svede? Snaha mísit obojí, Boženu ženu a Boženu spisovatelku a osobnost, je sice skvělý námět, jenže když se nemísí rovnoměrně a romance neustále převažuje, nedivím se zdejším vlažným ohlasům. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Před rozborem druhého dílu seriálu Božena by možná bylo dobré připomenout fakt, že tento seriál není ani zdaleka prvním zpracováním životních příběhů Boženy Němcové. Osobně jsem předtím žádnou adaptaci neviděl, nemůžu tudíž ani logicky srovnávat. Faktem ale zůstává, že se píše 21. století a přístup k zpracovávání životopisů se od té doby zásadně změnil. Jenomže právě u zpracovávání životopisů jsou důležité některé následující faktory- Životopis musí říct o dané osobě co nejvíce podtržených informací, musí se zaměřovat na nejdůležitější aspekty života a zbytečně se nenimrat ve zbytečnostech a v díle musí být shrnuta významnost té dané osoby. Jak moc tohle všechno zvládla Božena je věc subjektivního rážení, i u nás ovšem může vzniknout vydařený životopis. Na začátku letošního roku mělo na ČT2 premiéru famózní dokudrama Jako letní sníh o životě Jana Amose Komenského. Toto dokudrama zvládlo několik důležitých aspektů- V rámci života učitele národů shrnul ty nejvýznamnější a nejzásadnější momenty, zaměřoval se na nejdůležitější aspekty života a shrnul, čím byl Jan Amos Komenský tak významný. Nevadilo tak, že měl tento televizní film nízký rozpočet, protože tvůrcům za kamerou ve vedení režiséra Lubomíra Hlavsy, scenáristy Martina Fahrnera a kameramana Pavla Koppa natočil nejenom funkční edukativní záležitost, ale zároveň i edukativní film, který obstojí jako kvalitní filmový zážitek i bez zapnutí mozku a snahy o domýšlení si různých vypravěčských aspektů. Píšu o tom právě i proto, abychom si to srovnali s Boženou. Tento seriál má podobně jako Božena edukativní potenciál. Především v druhé epizodě se ale projeví to, že ty zásadní informace jdou tak trochu bokem (vyvrcholení Českého národního obrození je hozeno v podstatě na druhou kolej a fakt, že Němcová stála na počátku realismu taktéž) a seriál i přes své v některých ohledech dostatečné kvality nebude fungovat jako funkční audiovizuální dílo samo o sobě. 2. epizoda Boženy začíná v roce 1842, v době kdy rodina Němcových žije v Praze. Němcová tak dostala více příležitostí navázat kontakty s nejrůznějšími spisovateli a básníky. Božena se dostala do kontaktu s elitou tehdejší české literatury a seznámila se tak s Josefem Kajetánem Tylem, Františkem Ladislavem Čelakovským nebo Karlem Jaromírem Erbenem. A zde je právě problém v tom ohledu, že seriál na vztahy mezi Němcovou a těmito spisovatelky zase tak velký důraz nebere. Ano, dá se spekulovat nad tím, že řešení milostné aférky, která se v seriálu opravdu stane stěžejním tématem je pro potencionální cílovku dost možná i zajímavější než řešení počátku realismu a vyvrcholení Národního obrození. V tomto ohledu je ale velmi snadné dostat se do konfliktu ohledně toho jaký směr je lepší. Právě ono brání důrazu na milostnou aférku s Václavem Nebeským, ale dost možná vrhá na Boženu trochu jiný pohled, než jaký byl pravděpodobně záměr tvůrců. Božena Němcová je brána jako důležitá česká žena. Milující matka, žena, která se snažila o emancipaci, která hraničila s feminismem a především vyspělá žena i v mladém věku. Jenomže v druhém epizodu to celé selhává. Anna Kameníková je v roli šikovná, jejím podáním ale Božena bohužel v druhé epizodě působí jako puberťačku, která je jen tak mimochodem trochu sečtělejší než většina tehdejších žen. Božena ve druhé epizodě seriálu přichází z divákova pohledu o pozici milující matky (tu si napraví až v následující epizodě) a celkově ve vztahu Boženy a Josefa Němcových je snadno dojít k závěru, že se oba navzájem skvěle doplňují. Druhá epizoda bohužel na Němcovou skutečně ten nejlepší obraz nehází. Když jsme u toho důrazu..... Opravdu bylo potřeba, aby se v druhé epizodě objevilo zhruba tolik sexuálních scén? Uvažoval jsem nad tím, že k reálnému vyobrazení vášně dostatečně stačí jediná sexuální scéna. Ale proč jich musí být v celé epizodě tolik? A tady nejde o to, že se člověk diví, že Němcová měla sex. Jde o to, že seriál se tomuhle zbytečně nemusel věnovat, což ostatně platí o celém románku Němcové a Nebeského. Nejvýraznější postavou druhé epizody je dost možná Petr Fastr v podání Marka Daniela. Daniel se jako vždy do role naplno ponořil a tohohle známého revolucionáře ztvárnil naprosto famózně. Ostatně nadále platí, že je seriál plný výtečných herců, kteří jsou ale následně nevyužiti. Platí to i o Kryštofu Hádkovi jako nakladateli Jaroslavu Pospíšilovi nebo Martinu Myšičkovi jako lékaři Václavu Staňkovi. Začíná mě vlastně mrzet, že celý seriál nevznikl o celém tomto období, který by se jednotlivým postavám věnoval detailněji a Němcové život zase uklidil trochu do dáli. Po druhé epizodě jsem totiž definitivně shledal, že mé dosud shledané znalosti o Němcové kdovíjak rozšířené nebyli a především jsem i pár dní po zhlédnutí byl vyloženě nešťastný, kterým směrem se seriál vydal. Druhá epizoda totiž nenaservírovala životopis Boženy Němcové, který je opepřený jejím tehdejším okolím. Místo toho druhá epizoda chvílemi skutečně působí jako epizoda pubertálního studenta, který dostal za úkol napsat scénář o životě Boženy Němcové. A ve finále omezil veškeré aspekty tehdejší doby na minimum a bral důraz na milostnou aférku s Nebeským. Což já osobně beru jako chybu. Finále druhé epizody, které láká na to, že se ve třetí epizodě definitivně Božena Němcová objeví s tváří Anny Geislerové definitivně vyvrhla na povrch jednu zásadní otázku- Proč je vlastně Božena Němcová (s výjimkou dětských rolí) jediná postava, která je ve seriálu ztvárněna dvěma herečkami? Žádná jiná postava totiž podobu nemění. Dalo by se to pochopit, jestliže by šlo o symboliku v tom ohledu, že se z Boženy Němcové stala nová žena. Jenomže 3. epizoda víceméně ukazuje, že se Božena v podstatě nezměnila a tohle rozhodnutí mi tak upřímně skutečně hlava nebere. A odůvodnění typu ´´ Kameníková by byla na starší Němcovou byla příliš mladá, Geislerová zase na mladou Němcovou příliš stará´´ beru jako hloupost. Už právě když se člověk podívá na ty všechny ostatní postavy. Zatím co druhá polovina prvního epizody Boženy servírovala víceméně nejméně zajímavou pasáž života Němcové, celá druhá epizoda si vzala na starost jednu významnou část, která je ale odklizena na příliš vzdálenou kolej. Druhá epizoda Boženy přitom nepřišla o vysokou technickou stránku ani povedené herecké výkony. Definitivně mě ale přesvědčila v tom, že si tvůrci s finálním provedením možná nevěděli rady. Z toho mě ovšem následně alespoň částečně poté dostala třetí epizoda................... () (méně) (více)

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Znatelně lepší než první díl. Ke zlepšení určitě přispělo zapojení dobových autorů, které většina známe ze školní docházky. Konečně je tu tak více cítit atmosféra dané doby. Člověk se také dozví i nové fakta, aspoň pro mě je novinka třeba Erbenova koktání. Chválím opakující se klavírní motiv. Na škodu tak jsou akorát řekl bych na tu dobu nereálné sexuální scény, nějak si nedovedu představit, že si Božena užívá s milencem opřená o zeď někde na ulici. ()

Galerie (21)

Reklama

Reklama