Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Němcovi ustáli velkou manželskou krizi a život v maloměstských Domažlicích je spojuje. Píše se rok 1847. Josef se stal příkladným uznávaným finančním komisařem a Božena (A. Geislerová) obávanou „zpravodajkou“ z českého venkova do Havlíčkových novin. Oba manželé žijí politikou a nadějí, že císař konečně uzná práva Čechů. Mají stejné cíle, jsou silný pár. Dokud do jejich životů a snů nezasáhne revoluce a nerozmetá je na kusy. (Česká televize)

(více)

Recenze (67)

Eleanor05 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Čím dál horší. Přeobsadit výraznou Kameníkovou za nevýraznou a unylou Geislerovou, byl opravdu špatný nápad. Ta tam je živelnost a rozervanost Němcové, zbyl jen unavený pohled a monotónní hlas herečky, která v posledních deset let hraje všechno stejně. Jako řekněte mi třeba rozdíl mezi Boženou Němcovou Ani Geislerové a její maminkou v Občanském průkazu? Bez ohledu na herečku ovšem i zchudnul děj, byla to hodinu a půl dlouhá nuda bez konfliktů a zápletky (jediná událost se stala v úplném závěru). 1*. ()

Mlle 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Třetí díl je vrstevnatější, konečně dojde i na závan dobového pozadí, kterým ale v seriálu obecně nikdo neplýtvá – jako by tvůrci chtěli poměrem vhledu do soukromého a veřejného života Němcové zdůraznit, že tohle opravdu není popis 19. století, ale guláš naší představy o něm, do kterého jako pejsek s kočičkou přidáváme, co se nám zrovna líbí. Kouzlem nechtěného se tu namísto obhajoby rodí poměrně tvrdá obžaloba emancipace. Jaký je vlastně skutečný vztah autorek k feminismu? Už ve druhém díle vše nasvědčovalo tomu, že vidí rovnítko mezi emancipací a typem ženské povahy, kterou zrovna, mírně řečeno, není za co chválit. Feminismus tu vyznívá jako sen ženy, která se ráda nechá vydržovat, bez mrknutí oka utrácí cizí peníze a za ně je pak milostivě ochotna přemítat nad filozofickými, politickými a společenskými ideály doby. To se to píše! Jen snad aby po ní někdo nechtěl skutečnou práci, a to dokonce i tehdy, když by příjmem z ní uchránila vlastní děti před hladem. Takto to bylo myšleno? ;) Nic proti, v tomto se, pokud jde o Němcovou, drží filmové dílo reality víc, než se mnohým bude líbit, ale vyzdvihovat právě tento povahový rys jako oslavu ženské emancipace je krajně absurdní. Obsazení hlavní role zkušenější Geislerovou probarvilo třetí díl pejstřejšími tóny, její postava je rozměrnější, bohatší a uvěřitelnější. Tvůrcům se sice nepodařilo uchvátit pro seriál mentalitu reálného 19. století, ale podařilo se jim k divákovi přenést živé pocity zmaru, nejistoty i zoufalství, se kterými si v rodině Němcových tykali častěji než s Rottovými ;) V performanci excelentního Hájka ožívá Němec jako živoucí osoba žadonící na dřeň o pochopení, spousta dalších výborných herců, architektů, producentů a řemeslníků si zaslouží ocenění za tuto bezesporu ambiciózní práci. Žel, v amorfním rozmaru autorek Němcová stále uniká sama sobě. Ale to unikala i ve vlastním životě… ()

Reklama

chrispe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Doteď si pamatuji, jak jsme se učili o Českém národním obrození a mě to vůbec nebavilo, prostě zástup divných jmen nějakých staříků, kteří se dohadovali, zda se bude kapesníku říkat čistonosoplena. O to víc mě to (byť velmi velmi náznakově a zkratkovitě) zaujalo tady. Josef a Božena jsou zde velkou čát děje od sebe. Nemají si moc co vyčítat, podvádějí se navzájem, píšou si dopisy, které chodí pozdě i kdyby neměli zpoždění a když už se vidí, dají pořádně zabrat posteli. Život Josefa v Uhrách je drsný, ale on je drsný chlapík, takže to asi bere sportovně. Život Boženy v Praze je... no možná tady poprvé jsem si řekla, že je vážně blbá. Ne proto, co zvedá ze židle velkou část sledujících - totiž že si užívala s milenci - ale kvůli scéně s cukrem, ve které byla ukázaná velká nešetrnost v domácnosti a sobeckost. Protože Božena nebyla blbá, to víme všichni, sama si toho byla dost dobře vědoma. A to že bylo šetření a uvědomění si hodnoty věcí nad její síly... to bych chápala v těch sedmnácti, kdy měla nově domácnost, učila se, teprve přicházely děti, ale teď? Co se týče proměny hlavní představitelky. Já asi nemám Ani Geislerové co vyčíst, scéna smrti Hynka... koulely se mi z očí slzy jako hrachy. Ale stejně tu záměnu moc nechápu. A zvlášť s tím flashbackem do minulosti s Antonií Reissovou to pro mě mělo i dost komický rozměr. První dva díly mě bavily víc. Ale myslím si, že to bylo i tím, že tady se do toho malýho prostoru muselo vtěsnat TOLIK věcí, až to na mě najednou působí strašně povrchně. ()

Lapacka 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Autorky tohoto dílka se tak nějak "lehce" nestrefily do žánru. Televizní miniserie vysílaná v hlavním TV čase by přece jen měla mít jiné kvality, než potrhlá feerie určená pro pár snobů. Hlavní herečka v tomto díle připomíná návštěvu z 21. století kdesi "v pravěku". Jestli to má opravdu být o životě spisovatelky B. Němcové, pak nechápu, že v tomto dílku nejsou nijak zmíněny její inspirační zdroje, prostředí, persony od kterých sbírala materiál pro své texty. Z hlediska české kultury by právě to bylo zajímavé. Způsob, jak to autorky - neúspěšné pseudoartistky - pojaly, se nehodí pro Českou televisi, neboť jde zcela proti české kulturní tradici. Je anti-český. Lidé a diváci by měli psát do své, svými prostředky sponsorované České televise stížnosti a kritiky, jnak to nevidím. /pozn. ferie: výpravná dějová hra s fantastickými ději a postavami, cirkusové představení s dějem a překvapivými prvky. ()

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mně to vážně připomíná Jára Cimrman, ležící spící, akorát že místo otrávené Valerie Kaplanová je tu kyselá, otrávená Geislerová s věčně naštvaným výrazem, který je jednou ze dvou jejích "hereckých" poloh, které předvádí v každém filmu. Moment, teď když nad tím přemýšlím, ona žádný jiný druhý "herecký" výraz nemá - pořád vypadá, jako když ji někdo zdržuje u party v baru, kterou ona nemusí platit. Co číšníků ve Varech na Annu s "láskou" vzpomíná! Nicméně - její pojetí Boženy jako nakyslého citronu se slimákovským efektem fakt neberu. Pravda, šu.kaček ubylo, snad dokonce jen dvě, ale pořád mi to připomíná film podle údaj pouze na Wikipedii, z nichž si navíc autorky vybraly jen to, co chtěly, a ještě to předělaly po svém, aby se to hodilo do jejich emancipovaného světa. Jestli ale má emancipace vypadat tak, že se ženská nestará o prachy a teplo rodinného krbu, všechny prachy hloupě rozfofruje a jinak manželovi furt zahýbá, tak si myslím, že taková emancipace moc lidí neosloví. --- Btw, v době Boženy Němcové se Otčenáš nemodlil ani německy, ani česky, mankote, ale latinsky! ()

Galerie (25)

Zajímavosti (1)

  • Když v čase 17:20 policejní úředník zakládá spis na Josefa Němce (Jan Hájek) a zapisuje jeho jméno a povolání na kartu, napíše tam německé slovo „komisař“ pouze s jedním „s“. Správně se ale píše „Kommissar“. (Pimburger)

Reklama

Reklama