Reklama

Reklama

Božena

(seriál)
TV spot 3
Česko, 2021, 5 h 51 min (Minutáž: 82–94 min)

Hrají:

Aňa Geislerová, Jan Hájek, Anna Kameníková, Kryštof Hádek, Martin Myšička, Václav Matějovský, Viktor Zavadil, Ondřej Kavan, Lucie Žáčková, Vladimír Javorský (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Kdo je první, má to nejtěžší. Zvlášť je-li ženou v polovině 19. století. Skutečný příběh první české spisovatelky ve čtyřech televizních filmech. Sedmnáctiletá Bára je odbojná, dychtivá a svobodomyslná dívka. Raději čte, než peče. Navíc přitahuje zájem mužů. Rodiče už ji nezvládají, a tak se hledá ženich, který by si ji vzal i bez věna. Nejlepší partií je o patnáct let starší úředník pod penzí Josef Němec. Mladičká nespoutaná dívka mu uhranula. Josef nenaslouchá ani varování přítele. Bára se sňatku brání, ale proti vůli rodičů nemá šanci. Dvě protichůdné povahy vykračují do společného života. Píše se rok 1837… (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 3

Recenze (191)

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tak už se těším, až nás Česká televize obšťastní seriálem o megalomanském, paranoidním a halucinacemi trpícím Bedřichu Smetanovi, o malíři Josefu Mánesovi trpícím trudnomyslností, psychickými problémy a syfilidou, pár notorických ožralů jako třeba Hašek by se v českých dějinách taky našlo. Na každého se něco dá najít, protože nikdo, ani umělci, nejsme svatí. Problém je v tom, jestli jsou tvůrci patlalové a soustředí se jen na tu bulvární stránku, která jim přinese sledovanost (čímž se neliší od článků v Blesku, jimž se seriál Božena podobá nejpřesněji), nebo jestli jim jejich invence dovolí představit osobnost umělce v celé šíři, se všemi klady i zápory, aby si divák sám mohl udělat názor. Tady se to nepovedlo. Medvědí službu si udělala ČT tím, že chvíli před Boženou běží Sňatky z rozumu, kde se to naopak povedlo, postavy nejsou jednorozměrné (zvlášť ta, kterou hraje Vala), a navíc se to obešlo bez bulvárních scén. ()

alisa.upir 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

První polovina minisérie vyloženě nudí, scénář by potřeboval hodně upravit (např. postava Evy Josífkové, ta je vyloženě nepovedená). Ale jinak aspoň dobře vystižené to, že umělcův život musí být plný rozporuplných pocitů, jinak se nedá z čeho tvořit. Aneb jak se oběť domácího násilí první českou spisovatelkou stala. ()

Reklama

Agatha 

všechny recenze uživatele

Pokusím se to tentokrát shrnout stručněji, než jak by si tato minisérie zasloužila. Obdivuji obsáhlé a podrobné recenze a zajímavé postřehy některých uživatelů. Když nás naše učitelky čěštiny na základce a později i na střední seznamovaly s dílem Boženy Němcové, vycítil jsem z jejich vykladu lehký tón nevraživosti či snad nechuti k autorce samé. Přezdívka "Božka" mě tenkrát neskutečně vytáčela. Možná právě proto jsem si tenkrát jako zarytý odpůrce povinné literatury s chutí přečetl Babičku a V zámku a podzámčí. Myslím, že o kvalitách jejího díla není třeba pochybovat. Například audioverzi Babičky načtenou Libuškou Šafránkovou bych označil za národní poklad. Ovšem o životě slavné autorky nám toho kantoři moc nepověděli. Asi věděli proč :-) Nebyl to život ani lehký, ani dlouhý, ale pravděpodobně velmi intenzivní. Tvůrcům se to podařilo celkem uvěřitelně zpodobnit a určitě si tento projekt zaslouží spíše uznání než kritiku. Technická stránka věci je moc povedená: lokace, výprava, kostými, kamera, hudba.... Nechci zapomenout ani na masky. Jeden z uživatelů chválil maskéry za ztvárnění umírání Boženy Němcové. Musím se připojit - nejen že to Ańa skvěle zahrála, ale i díky maskérům to působilo neobyčejně autenticky a mrazivě. Herecky se to také povedlo. Obě hlavní herečky byly snaživé, Jan Hájek výtečný, vedlejší role většinou dobře obsazené i zahrané. Vadilo mi jen několik věcí. Především naprosto zbytečné, rušivé a časté erotické scény. Jak píši i ostatní diváci - mnohdy by stačilo jen naznačit. Takto je například projekce pro žáky základních škol vyloučená. A to je škoda. A jak tady čtu, tak i rodičům doma nezbylo nic jiného než hnát děti školou povinné od televize. Prostě tam toho bylo moc. Ale budiž. Doba byla tenkrát k ženám nepříliš ohleduplná ve všech směrech. Dále jsem postrádal větší zaměření na autorčino dílo. Mluvilo se o pohádkách, Babičce, Panu učitelovi a nejmenovaných povídkách. A kde byl ten zbytek? A poslední výtka směřuje k použití téměř moderního českého jazyka. Samozřejmé chápu, že češtinu 19. století plnou archaismů by nikdo poslouchat nechtěl, ale i pouhé přiblížení se by stačilo k lepšímu zapadnutí do jinak skvěle vystavěnému obrazu doby. Na dnešní televizní nabídku i poptávku je to ovšem nevšední dílo a tvůrcům se dozajista podařilo příblížit nejednoznačnou osobnost Boženy Němcové. Za nějakou dobu se rád podívám na reprízu. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Je dobré, že film snad vyvolá zájem o téma. Lidé třeba budou chtít vědět víc. Přístup k látce mi vůbec nevadil, ale Anna Kameníková je natolik dobrá Božena, že si v druhé polovině uvědomíte, jak moc to nezvládá Aňa. A tak je druhá půle vlastně dobrá jen tehdy, když je na scéně Hájek. Snad jen rodinný rozvrat Geislerová zvládá brilantně. Stojí za vidění určitě pro třetí a pátý díl. 60% ()

marhoul 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

S takto vyobrazenou BN bych se obrátila na prof. Höschla. Počin má vyvolat diskuzi, je zajímavý v mnoha směrech, nejprve zhodnotím seriál a následně přihodím grafomanský elaborát stran dojmu z osobnosti Boženy Němcové. K seriálu: nepustíme ho menšímu dítěti, jinak v klidu, taky souložím. Spousta lidí odvedlo kvalitní práci, Jan Hájek byl senzační Němec od A-Z, moc se mi v roli Němce líbil, Anna Kameníková výborná, přes dívčí vizuál, takto nějak si představuji éterickou mladou Němcovou. Anna Geislerová sympatií do žil Němcové příliš nenatankovala. Je vhodná na vyčítavě mlčící Olgu Havlovou, za kterou Anně přeji Lva. V Boženě jí chyběl na krku tranďák a Cimrman mohl ožít jedna báseň. (ANO taky nevolím, aby bylo zřejmé, že ne každá kritika A.G. je spojena s aktuálně tolik populárním, však mnohdy mylným, názorem.), představitel Nebeského- skvělý, Lukáš Melník a Jan Budař rovnež, Dana Morávková- famózní! Rettigová v podání Veroniky Freimanové-perfektní, té mělo být víc! Zbytek castingu byl také zajímavě zvolen, oceňuji obsazení méně známých herců, hudbu, kterou si neumí na svých smartTv část národa nastavit, aby hrála jak má, kameru, kostýmy, kulisy, výpravu. Je dobře, že seriál vznikl, otevřel debatu, diváky zaujal, takže i přes výhrady chválím a doufám, že případná erudovaná psychiatrická rozvaha možná vnese do života Boženy další kontext, v jehož světle by ze své šlamastyky vyšla poněkud lidštěji. Být na hlavu není ostuda. Být líná jako veš a ještě k tomu vyčůraná? …ale co.., Steve Jobs byl taky sviňa a stále jej bezmezně uctívá kdejaký zaslepený naiva.. ;) K vyobrazené Boženě: Co to bylo? Bipolární porucha? Rakovina duše? Primitivnější chlap v sukni? Syfilis v pokročilém stadiu či snad gen šlechtický, vhozený do prachu tehdejší reality? Povaha nepustila, tak se do háje poslal pud sebezáchovy i pud mateřský, odešli za ruku společně s úrovní a demonstrativně se nedělalo nic smysluplného, dokud se nepošlo? Holky a kluci feministky progresivně vnímají manýry BN jako ušlechtile férové, jenže Němcové muži imponovali, učila se od nich, byla bez nich nerada, čili na tom jejich vize padá, ale gratuluji. Těch ženušek, co se vybralo na takřka posvátné tažení vstříc nové sexuální revoluci v měsíci prvním roku páně 2021 na českém fb nikdy tolik nebylo. Bravo! Tak nechť i vaši mužové zvesela obskočí, co se jim zamane a vy si své názory hrdě udržte i v hodině pravdy, drahé Amazonky spravedlivého pokroku! Pánům tvorstva opěvující BN nymfomanské chování, vinšuji stejně. Zatněte zuby otcové jednoho až čtyř dětí, fanděte drahé, když slehne s každým, který ji upoutá víc, než vaše znavená figurka či mysl, neboť partnerství je natolik přízemní záležitostí, že nemá smyslu se jím zaobírat. Ani tím, že se fešanda vybodne na vaše společné děti jako toulavá kočka záhy po porodu a místo jejich krmení a láskyplného vychovávání, se bude nadšeně mrouskat s prvním zleva, nejlépe na vašem loži, protože ona to tak ráda, přičemž kariéra se jí dělat nechce. Chce se jí jen tak být a jako taková chce být děsně milovaná a svobodná! Buďte nad věcí, respektujte její vyzrálé psyché! Ráda se mrknu, kterak psychologické poradny, rozvodoví právníci i opatrovnické soudy balí krám. Chování Němcové mi drhne už na samotné motivaci. Co čekala? Poměry znala, bez práce nejsou koláče. Jenže vždycky se našel nějaký trouba, co jí dal prachy, že ano? Čertíkům z krabičky předesílám, že nejde o odsuzování. Naopak by se mnohé dalo vysvětlit. Totiž takto se běžně prezentují drogově závislí, matky alkoholičky, ale hlavně duševně nemocní. Problém přežít ze dne na den, štěstí ani smysl nenacházejí v ničem, krátkodobě maximálně v provokaci, urvou si, co chtějí, nehledí vlevo-vpravo. Absence sebereflexe i svědomí, proloženo útoky na vše, co se hýbe a tak okolí dříve nebo později adekvátně zareaguje, jejich odříznutím. Seriálová BN byla stejná. Nelze vše zamést pod nešťastné manželství, poměry, nemoderní zabedněnost lidí, perzekuce. Kromě práv existují i povinnosti. Božka nebyla žádná Františka Plamínková. Její tvorba neovlivnila reálně k lepšímu životy žen její doby, ani generaci nadcházející, socialistický odér vnesli kolem jejího díla až Fučík a spol. Měla čtenáře pohádek a povídek, soukromými názory zaujala jednotlivce a svým polehčím elánem osvěžila obroditele, ti ale řešili problémy vlastenecké, nikoli postavení ženy. Byla inteligentní, okouzlující, minula se dobou, dokázala upoutat, pobavit i krásně napsat, ale jen pokud se jí chtělo. Nepředřela se, za dost problémů si mohla sama, ovšem tahali ji z nich jiní. Přehlížela situaci přátel, ale byla to vlastenka. V soukromé rovině zavařila kde komu, ženským fikla chlapy výměnou za obnošené šaty, nevracela dluhy, do cizích rodin posílala vyhladovělé děti na jídlo, až se ucho utrhlo. I ti laskaví neradi házejí prachy do díry, která se revanšuje všelijak. Po osobní zkušenosti nemá zástup vyškolených zájem hlásit se k osobě nespolehlivé, sobecké, zanedbané, líné, čili ta nakonec zmírá hlady a nemocemi, prakticky osamocena, jen s ideály o Cochcárně a bambulou Němcem v zádech. Na pohřeb se hromadně sice zašlo, ale tím to haslo. Dceru nepřijala nikdy, syna opěvovala, když se coby odrostlejší projevil jako talentovaný. Z toho koukaly mince. Když zemřel, začal být dokonce milován. Jako jediný. Přičemž jako malinký také strádal matčinou netečností a hladem. Promiskuitní, jasně, její věc. „Jedna paní povídala“, že se snad „družila“ i za odměnu, ale i kdyby k penězům přišla jinak (netuším sice jak), zcela iracionálně je rozdala a doma se opět podával vánek flambovaný na vyšší filosofické myšlence o svobodě jednotlivce. Pokud je nepěkná fáma založena na pravdě, psychická porucha se nabízí. Víme, že děti nechtěla. Jednou je ale měla, do rodičovské zodpovědnosti nedorostla. Planeta Boženino představ nebyla z jiné doby, nýbrž z jiné galaxie. Depresívní, konfliktní, imrvere v opozici, nehla prstem, za dvacet let namastila kvanta dopisů, v těch se hnípala sama v sobě, pohádky napsala nádherné, její práce je výjimečná, Babička- budiž, ačkoli sama si z rad Babičky vzala akorát, že má zůstat zlobivou holčičkou na věky věků, o čem silně pochybuji, jelikož bába razila moudra třeba o skoku, plotu, hospodyni a peří. Možná by si to levičáčtí opěváčci mohli konečně přečíst. Zajímavá je i informace, že formát Babičky vlastně obšlehla (viz Pěstounka od Mošnera), ale ok, vnímejme to jako inspiraci. Jestli by té nešťastnici, místo mlácení prázdné feministické slámy, spíše nepomohlo nazývat věci pravými jmény, tedy pochválit medicínský pokrok formou pomyslného nasypání antidepresiv mixnutých antikoncepcí do jejího koryta a především jí, jako vyšinuté matce, odebrat potomstvo. Chvíli by vymetala večírky, pochlastávala a válela se s každým, kdo by byl ochoten snášet povýšenecké vrtochy, jejich zlaťáky by se rozkutálely, než by nad hašišovou šlukovkou rozebrali V zámku a podzámčí, no a hlady a zimou by na ulici pošla možná ještě dřív. …nebo by skončila jako bláznivá Viktorka, ve které se shlédla a věřila, že pro lásku je třeba přijít o rozum a následně i o život. () (méně) (více)

Galerie (127)

Zajímavosti (16)

  • Pro seriál muselo být zhotoveno velké množství dobového nábytku. Seriál se natáčel celkem ve 119 různých prostředích. (ČSFD)
  • Anna Kameníková si kvůli natáčení musela barvit vlasy, nosit příčesky i umělé vlasy. To všechno způsobilo to, že její vlasy byly dost poškozené, a proto se rozhodla ostříhat se nakrátko. (SONY_)

Reklama

Reklama