Recenze (3)

rivah

Starý laoský mnich objeví ducha v oběti uliční nehody, který ho může přemístit o padesát let zpátky do okamžiku bolestivé smrti jeho matky....Pomalý temný film. ()

Willy Kufalt

FILMOVÝ SCI-FI MARATON 2023 – země č. 45: LAOS: Film, který jsem dnes viděl, oplýval rozhodně netuctovým podáním fantaskního námětu a rovněž netuctovou exotickou atmosférou. K čemu to však, když mě tahle Dlouhá cesta až na pár scén nedokázala strhnout a zároveň jsem v ní (snad pro to údajné střídání časových rovin) ani nevnímal jasný děj, kterému bych v rámci celku porozuměl. Už po skončení bych příliš nedokázal převyprávět, o čem to vlastně bylo. Proti artovým filmům nic nemám, ale i ze snímku s hodně pomalým tempem a neobvyklou formou očekávám, že si z něj cosi odnesu. Začátek mě při tom zaujal, když režisérka ozvláštňovala zdánlivě realistické drama z Laosu pomocí sci-fi prvku jakési digitální časomíry na ruce. Pak se stala jakási nehoda, jakési zjevování se ducha mrtvé dívky směrem k dívce ještě živé, jakási policie, později dost strhující napadení možná nejsympatičtější postavy... jenže to jsou zajímavé střípky obklopeny spoustou pasáží, které mě naopak nebraly, v nichž jsem napětí nevnímal a ve finále žádné poselství ke mě nedorazilo. Smířit se s částečným neporozuměním dokážu u Davida Lynche, který umí dokonale strhnout diváka jeho lapením do bludného mysteriózního kruhu a většinou přes všechno zmatení dojede i do smysluplného konce. Tady jaksi nic. Dvě hvězdičky za vše poutavé a netuctové, co by mi vlastně nepřekáželo vidět v divácky trochu vstřícnějším filmu. [50%] ()

Filmmaniak

Mysteriózní artová duchařská historka prodchnutá magickým realismem a Návrat do budoucnosti v laoské verzi pro náročné a přemýšlivé diváky v jednom. Na jednu stranu drama o smrti, neschopnosti opustit své milované a nutnosti dopřát mrtvým důstojný pohřeb, na stranu druhou nadpřirozená sci-fi o cestování v čase (hodně umělecká), časových smyčkách, paradoxech a ovlivňování přítomnosti skrze zásahy do minulosti. Dvě příběhové linie – jedna věnovaná malému chlapci, jemuž se zjevuje duch zesnulé dívky, a druhá zabývající se týmž hrdinou o padesát let později – jsou pozoruhodně propojené a vyprávěné inovativním způsobem, do nějž je potřeba trochu investovat (časté dějové elipsy jsou mírně matoucí, i tak se ale v příběhu vyznat dá). Pevně uchopená režie, inteligentně zpracovaný děj s nepředvídatelným vývojem, nejednoznačné postavy s postupně se měnícími motivacemi a film, který nic nedá divákům zadarmo a odměňuje je pozvolně, avšak jistě. ()