Díra

• Španělsko El hoyo (více)

Vězni v horních patrech se najedí lépe než ti dole, na které zůstanou jen zbytky. Jeden muž se snaží prosadit změnu, aby všichni měli dostatek. (Netflix)

Recenze (610)

TheEvilTwin

Myšlenka vertikálního vězení je jedna z nejoriginálnějších, které jsem za poslední dobu víděl, a když se k ní přidá podmanivý vizuál, všudypřítomná znepokojující hudba, španělský dabing a pěkně drsné, syrové a místy nečekaně brutální (kanibalismus, vytrhané střeva..) scény, je vyhráno. Pěkná dystopická alegorie na společnost, kdy snaha jednoho "dobrého" člověka v prostředí vrahů a násilníků o změnu systému (v tomto případě rozdělení jídla mezi jednotlivá patra) může mít smysluplný výsledek. Za originalitu, poutavost a přesvědčivé herecké výkony si snímek zaslouží čtvrtou hvězdičku, ale co je největší mínus The Platform je nedotažený a nevysvětlený konec (vlastně nevysvětlená celá pointa filmu), který se snaží dívákovi ukázat filmové "poselství", ale pořád si nedokážu spojit, co tím chce tvůrce ve finále říct... ()

Malarkey

Měl jsem pocit, jak kdyby se horor Kostka vyexpil do nové dimenze a tou je španělská pecka Díra. Napjatej jsem byl jak struna od kytary Bruce Dickinsona a užíval si tu minimalistickou atmosféru, kde jste žádnou z minuty nemohli vynechat, protože každá v tom uceleném ději měla absolutní smysl. Jen škoda, že závěr to trošku sejmul. Tam by se s tím asi dalo pohrát líp. ()

lamps

Kterak zajímavý námět v podstatě sám utáhne celovečerní film. Opravdu věřím tomu, že na tuhle vězeňskou vizi se bude hodně dlouho vzpomínat, protože její odpornost a nehumánnost dosahuje hloubky, kterou žádná díra na Zemi nevystihuje, a ten pocit bezmoci a hnusu z toho místy fakt odkapává. Ale to je vlastně všechno, neboť Díra je navzdory ambicím hrozně primitivním filmem, u kterého se nesmí přemýšlet, ačkoli to tvůrci po divákovi dost násilně vyžadují. A nejde jen o debilně vkládané snové či haluz scény, snažící se ozvláštnit celkem jasné poselství, ono je to hloupé už jen z hlediska fungování fikčního světa (jak se přesouvali, jak byli kontrolováni, jak mohli vytápět či ochladit jednu část relativně otevřeného prostoru tak bleskově atd.). Má to hodně sugestivních momentů a samotná ústřední myšlenka a z ní vycházející potenciál společenské kritiky a zkoumání lidské psychiky jsou chvályhodné, ale tolik dějových mezer a přešlapů nemají ani randění a alkoholismus za časů korony. Slabé 3* i za to, že to nějak zvládá držet pozornost a uteče to. ()

AppleCore

O hlouposti, chamtivosti, sobeckosti, nenasytnosti. O lidech! Mistrně zrežírovaný násilný psycho, který si bere tu něco z Kostky, tu něco z High Rise a tu něco ze Snowpiercera, nikdy ale nepůsobí jako kopie. Naopak si ze svých vzorů bere to nejlepší a skládá to v jeden originální strhující celek, bez hluchých míst a zbytečností! ()

Necrotongue

Film přinesl za evidentně málo peněz docela hodně muziky. Co nemohl scénář nabídnout po dějové stránce, to více než dohnal výbornými dialogy. Na tak komorní záležitost jsem se až překvapivě dobře bavil, když to srovnám s téměř nekonečným utrpením u Nabarveného ptáčete... Milovník Dona Quijota, se pustí do boje s větrnými mlýny, aniž by mu došla marnost jeho snažení, to jsou paradoxy. Jinak ten švédský stůl byl úžasný, tak nějak to asi vypadá v nějakém hotelu u moře, když dorazí zájezd nenažraných hovádek, a to ani nepotřebují třistatřiatřicet podlaží. Ten silně nablblý závěr jsem musel chvíli vydýchávat. ()

Zajímavosti (11)

• Filmaři postavili dvě stejná patra, která si následně předělávali podle vlastních potřeb. (Yoshimitsu)
  • Když jsou postavy na platformě, tak ta se pohybuje dolů pomaleji, než předtím. (LUKICKK)