Při pátrání po nezvěstné matce dokáže neohrožená Enola Holmesová přechytračit i svého staršího bratra Sherlocka a pomoct mladému lordovi na útěku. (Netflix)

Recenze (404)

zdepapepa

Sólo pro Millie Bobby Brown. Aby taky ne, když, společně s Louisem Partridgem, má jako jedna z mála postav nějakou větší hloubku. Nejvíc je to asi vidět na jejích sourozencích - do určité míry to nevadí, jak Sherlock, tak Mycroft jsou postavy zavedené, takže rozvíjení jejich osobností není až tolik potřeba. Jednorozměrnost postav jako byl Mycroft nebo paní vychovatelka ve smyslu 'patriarchy good, women's rights bad' nebo, jednodušeji, 'obey' se však rychle ohrála. Zvlášť, když nic moc jiného režie z těchto postav nenabídla. Vypadá to však na základ, na kterých se v budoucnu bude stavět nějaký ten character arc. Konec-nekonec, kdy se v mých očích skoro nic nevyřešilo, by svědčil o tom, že nás ještě něco takového čeká - soudě dle počtu knih si ale na něco jako Gypsy Goodbye ještě chvíli počkáme (pakliže se dočkáme). V současné době Enolu Holmes lze hodnotit pouze jako stand-alone film (proč nebyl použit podtitul knihy mi asi navždy zůstane záhadou) - ten se povedl, potěšil mě styl vyprávění, setting, pár skutečně vtipných momentů a přítomnost hádanek jako vytržených z nějaké adventury (škoda, že v tomto médiu nelze divákovi nechat čas na luštění). Plus a zároveň mínus je vztah Enoly a Tewksburyho - bohatě bych se spokojil (možná i dokonce uvítal), kdyby zůstali jen kamarádi. ()

Shakers

V dobe feministickej prichádza na scénu ďalšia silná ženská hrdinka, Enola Holmes. Nie, že by mi ženské hrdinky vadili, to vôbec nie, pretože Sigourney Weaver z votrelcov, Linda Hamilton s Terminátora alebo Angelina s Tomb Raider, to sú všetko dobre ženské postavy, kde ma film s nimi bavil, ale toto je robene moc nasilu. Enola by nemusela byť zla, pretože Millie Boby Brown je super v hlavnej úlohe, je vidno že si to užila, že ju to bavilo a dokonca si to aj sama produkovala. No čo ma nebavilo je príbeh, ktorý je nudný. Sherlock nula bodov, akcia a ani vtip nemá ten šmrnc, tempo pomalé. Ak by som bol 16 ročná mlada frnda, tak by som si tuto tínedžersku záležitosť užil podstatne viac. Aspoň peknú dobovú vypráva som dostal s fajn hudbou a dobrým castingom, ale veľa veci ostalo nevyužitých. Škoda. Čakal som viac s názvom Holmes ako len obyčajný produkt pre dnešné nenáročne publikum. 50% - 2* ()

misterz

Ale prečo nie? Pri tomto filme veľmi záleží v akej nálade ho pozeráte. Ak máte práve chuť na niečo oddychové, tak určite tento snímok nie je zlou voľbou. Miestami síce až príliš detinské a pateticky naivné, no možno niekomu sa bude páčiť práve to. A k tomu slušní herci, len škoda, že H.B. Carter tam bolo tak málo. Mňa film zastihol v priaznivej nálade, takže na slabší nadpriemer to stačí. 70/100 ()

Tosim

Tak nevím, zda jsem jako Lima (čeho je moc, toho je holt příliš, to platí jak o ženském hnutí, tak třeba o filatelii), nebo už mám dost toho, když někdo točí parafrázi na parafrázi parafráze. Co vám ten Holmes udělal, že "o něm" zase něco točíte? :o) Tome Hardy, Cavill si Holmese přivlastnit nemůže, protože tenhle film NENÍ o Holmesovi. Co přijde příště? Snímek o paní Colombové? Nebo seriál o manželovi Jessiky Fletcherové? Enola je rychlokvaška od Netflixu, která sice docela dobře vypadá a zaujme patnáctileté holky (ověřeno na dcerách mé přítelkyně), ale v dějinách filmu, i kdyby to bylo "jen těch z VOD", žádnou stopu nezanechá. O originalitě si totiž může nechat jen zdát, tím je všechny velké příběhy potřeba začít. ()

HellFire

Tenhle přístup vylévání myšlenkových pochodů přímo na kameru mě úplně vytrhával z děje, protože jsem měl pocit, že se nedívám na Enolu Holmesovou jako postavu ve filmu, ale na Millie Bobby Brown jako herečku, která mluví do kamery (jinak je to neskutečně sympatická holka). Nemluvě o tom, že pro scénáristu je to až nechutně lenivý způsob, jak vysvětlit události ve filmu, místo toho, abychom jich byli svědky. Show, don't tell! Výsledkem je nezajímavá hrdinka, které všechno vychází a ke které si nevytvořím žádné pouto. Až tady jsem si uvědomil, jak svědomitý a vytížený je vlastně Henry Cavill. Nejdříve ztvárnil Supermana, pak Zaklínače a teď Sherlocka Holmese. Ten chlapec musí mít setsakra dobrého agenta! Jinak klasický film plný filmových klišé, k mému údivu dokonce feministický. Netflix se vrhá do zrádných vod. ()

Zajímavosti (11)

• Film je založen na knize „Případ pohřešovaného markýze“ od spisovatelky Nancy Springer. Ta napsala celkově 7 knih v celé sérii o Enole Holmesové a v češtině vyšly první dva díly. (lenochod6)
  • V knihách Arthura Conana Doyla, který postavu Sherlocka Holmese a jeho příběhy vytvořil, se neobjevuje žádná zmínka o jeho mladší sestře Enole. (NiWi)
  • Chvíli po vydání plakátu k filmu si fanoušci nemohli nevšimnout jedné významné chyby. V pravé části, vedle Big Benu, je zobrazena budova zvaná Portcullis House, která byla uvedena do provozu v roce 1992, přičemž film se odehrává v 19. století. Na přebalu k soundtracku filmu již tato budova byla tvůrci odstraněna. (Muffino)