Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Podle předlohy Josefa Škvoreckého vznikla značně odlehčená detektivní šaráda o záhadně zmizelém vědeckém pracovníkovi. Hlavní hrdina (Lubomír Lipský umírněně volí komediální nadsázku) ovšem pátrá nejen po něm, ale také po vzácné středověké knize, věnované magickým kouzlům. Budova bývalého kláštera, v níž se skrývá i vzácná knihovna, se tak stává prostředím, které prostupuje tajemno... Filmu však hlavně chybí uměřenost a přehledné rozvíjení jednotlivých motivů, na jejichž místo se prosazuje málo přehledná tříšť navzájem izolovaných nápadů. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (50)

Gavin87 

všechny recenze uživatele

Podle mě jedna z nejpovedenějších komedií 60.let. Celý film je sice až nápadně podobný jedné povídce z dřívějšího triptychu Zločin v dívčí škole, ale autoři zde děj a postavy rozvinuli, čímž vytvořili samostatně fungující, nosný příběh. Nejvíce oceňuji bizarnost některých postav. Především pak postavu pana ředitele, který fakt, že neumí číst, kryl tím, že nechával knihy řadit podle velikosti. Dále pak postavu paní primářky, která naprosto kouzelně v jedné scéně skákala panáka. Určitě tento film nepatří do nějakého TOP filmů té doby, ale je originální a humorný. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Volné pokračování detektivních povídek Josefa Škvoreckého s Lubomírem Lipským v hlavní roli. První film viz - http://www.csfd.cz/film/6675-zlocin-v-divci-skole/. V tomto filmu je Lipský zatažen do vědeckého historického ústavu, kde se ztratil Žaltář - stará kniha z dávných dob. Následně se ztratí i profesor Zajíc, který rozluštil její písmo. No a je tu spousta dalších záhad, spousta lákadel a nevyjasněných tajemství. Film je hodně zvláštní, poetický, zmatený a přitom krásně zábavný. Lipský je opravdu odzbrojující a je jediným důvodem proč se na tuto bláznivinu dívat. ()

Reklama

Peabody 

všechny recenze uživatele

Podle mne je to nastavovaná kaše, pan Škvorecký o tom pochopitelně píše v pamětech jinak, ale není to ono. Knihy pana Škvoreckého mám hrozně rád, ale jakmile se sám motal do jejich zfilmování a snažil se o humour, nedopadlo to - z mého hlediska - dobře. Mně i Farářův konec a Zločin v šantánu - což jsou jeho dva druhé scénáře, toto je třetí a poslední- přijdou nevalné. Po zpracování jednoho motivu v povídkovém filmu, kde ale motiv zpracoval jiří Menzel - Zločin v dívčí škole - a kde je Kill Kitten Klan v původní a pěkné podobě, kde se na humor moc netlačí a metráž je krátká, takže je to docela slušné, přichází natažení na celovečerák, přitlačilo se, aby to bylo legrační a výsledek je pro mne slabý. S Novou vlnou už to nemá nic společného, ostatně pan Škvorecký taky moc ne, jeho poetika je jinde (ale v knihách je výborná, jak říkám) a scénáře mu myslím moc nešly. . ()

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"To by znamenalo, že tu došlo k nadpřirozenému jevu a to my, jako lidé myslící přísně vědecky, nemůžeme připustit." Tak o co tu vlastně jde? O to patrně vůbec nejde. Prostě se ztratila knížka a profesor, což vede por. Borůvku k tomu, aby vykulil oči a začal předstírat vyšetřování. To mu moc nejde, ale o to tu opravdu nejde. Za mě jde o spoustu povedenejch postaviček. Začal bych praktikantkami, vyzvedl bych zejména Herodesovou, ale abych se vyhnul obvinění ze sexismu, tak o nich raději pomlčím. Mě tedy bavil skvělej kustod s magickejma formulkama, primářka skákající panáka, vystresovanej prof. Tejliběnovský nebo třeba omdlívající kukačka v hodinách. Na druhou stranu jsem hrubě nespokojen s tím, že nebyl dán dostatečnej prostor Dr. Liberovi, aby mi řádně osvětlil svou teorii o revolučním hnutí burlaků v Kazachstánu. Tam cítím potřebu rozšířit svý obzory. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Janžurová přece není Schoberová, pane Rychman. Škoda, že se zde spoléhá na apriorní srandovnost populárních komiků (výtka se netýká Trégla, který je využit dokonale („Vy vošklivej zhovadilče!“), démonicky pološíleného Kemra a ani bubliny Lipského). Škoda, že tento sympaticky podvratný film pořádně neví, čím chce být, Borůvku odsunuje do pozadí a místo aby důsledně sledoval předestřené motivy (černé dívky, knihovnická reforma, ideologická vědeckost kontra magie, politická i erotická satira - od slova "satyr"), rozpouští se v ledabylé taškařici křečovitě se snažící o „krejzy“, aniž by umožňoval vstoupit dovnitř. Úvod je báječný, ale už při prvním vstupu Růžičkové na scénu se film začíná drobit, závěr je... no řekněme směšný. Přesto mám z tohoto kousku celkem lepší dojem než z konzistentnější a promyšlenější Menzelovy poslední části předešlé borůvkovské trilogie, ba i než z elegantnějšího Fantoma Morisvillu. To mimo jiné díky přehršli motivů a hlášek, které zde zazněly na poslední chvíli (např. (re)habilitace doktora Libery). Pekelné obludy stojící nad hromadami knih čekajících na srovnání dle centimetrů hovoří za vše. Babička, Mein Kampf, Vinnetou, Snář. Ema má maso u mámy. O potenciálu (žel málo využitém) této opravdu bláznivé komedie si lze udělat obrázek z přejných komentářů od darkrobyk a Gavin87. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (4)

  • V různých zdrojích je jako předloha uváděna Škvoreckého povídka Zločin v knihovně rukopisů, jde ale pouze o nepublikovanou synopsi. (NinadeL)
  • Když vrátný (Vladimír Menšík) vstupuje do tajné chodby za bustou ženy a vidíme tuto akci z jeho pohledu, tak jde vidět, že se nejedná o jeho stín, ale o stín kameramana s kamerou v ruce s hlídačskou čepicí na hlavě. (Jurkodak1)
  • Roli detektiva Borůvky napsal Josef Škvorecký Lubomíru Lipskému přímo na tělo. (rakovnik)

Reklama

Reklama