Režie:
Martin ScorseseKamera:
Michael BallhausHudba:
Howard ShoreHrají:
Leonardo DiCaprio, Daniel Day-Lewis, Cameron Diaz, Jim Broadbent, John C. Reilly, Henry Thomas, Liam Neeson, Brendan Gleeson, Gary Lewis, Stephen Graham (více)Obsahy(1)
Příběh se odehrává v New Yorku v letech 1846 až 1863. Irští přistěhovalci a původní britští a holandští osadníci se formují do pouličních gangů, aby převzali kontrolu nad organizací života a obchodu v jeho ulicích. Film se soustřeďuje na dva nejdůležitější gangy. Dead Rabbits („Mrtvé králíky“) a Native Americans („Rodilé Američany“). Ústřední postavou je mladý Ir Amsterdam Vallon (Leonardo DiCaprio), který chce pomstít smrt svého otce (Liam Neeson), bývalého vůdce gangu Dead Rabbits. Mužem zodpovědným za jeho vraždu je Bill přezdívaný Řezník (Daniel Day Lewis), hlava konkurenčního gangu Native Americans. Roku 1860 je Vallon propuštěn z vězení a postupně nahradí svého otce v roli vůdce gangu. Jeho hlavní myšlenky ale patří pomstě. Plán mu však zkomplikuje vztah ke krásné ale nevyzpytatelné kapsářce Jenny Everdane (Cameron Diaz)... (Intersonic)
(více)Videa (2)
Recenze (768)
Jeden skvělý (Day-Lewis) a další dobré (DiCaprio, Reilly, Gleeson) herecké výkony se potýkají s mizerným scénářem, Scorseseho unylou režií a nehorázně přestřelenou stopáží. Boj gangů proti gangům se tak zhruba po hodině mění v boj diváka proti nudě... A nuda nakonec zvítězí. Působivé scény by člověk napočítal na prstech jedné ruky a film je dost zvláštní v tom, že chce chvíli působit jako komorní drama a chvíli jako rozmáchlý epos, jenže ani jedno z toho se mu pořádně nedaří. Dost mě zarazila také hudba. Nemyslím tu od Howarda Shora, ale tu moderní, která hraje v úvodní bitvě a na jejímž použití jsem zřejmě něco nepochopil. O závěrečném cajdáku od U2 ani nemluvím.__P.S. Liam Neeson tady hrál snad jen pět minut, ale stejně na mě po Danielu Day-Lewisovi zapůsobil nejvíce. ()
V Ňafjorku bývalo vážně drsno. Sada krutých gangů s názvy jako mrtví králíčci nebo bratrstvo bimbáskovo placky se s urputností židům, irům nebo špagetkám vlastní popasovala se sociální nejistotou devatenáctého století. Když se vývin americké identity zadrhl, bylo nutné do oblasti, kde všichni kradou, prostituují se či dělají úplné hovno (fakt netuším kdo tam vytvářel jakékoliv hodnoty, které by pak šlo uloupit) frknout jednoho záštiplného mamlase, aby to rozstříhnul. Ten si prošel klasickým pentagramem romantického hrdiny - v mládí odvrhnut, někde se kdeco naučil, vrací se na tajňačku, najde si kurvičku, sám mezi všemi vítězí a pokoří nepřátelský svět. Ale jinak - bylo to barevný. ()
Je vidět, že Scorsese se na tenhle film připravoval hodně dlouho. Příběh je to vynikající a po výpravné stránce to nemá chybu. Opravdu jsem měl pocit, že jsem se kouknul snad do každýho kouta tehdejšího New Yorku a vůbec to nebyl hezký pohled. Krví se tu nešetří (úvodní bitva vede) a při některých scénách mi dost mrazilo. No a výkon Daniela Day-Lewis je opravdu monumentální a převyšuje všechny okolo, i když ostatní taky nehrajou špatně. Nebýt té rušivé linie DiCapria s Diazovou, která mi místy lezla na nervy, tak dám i plný počet. Je totiž vidět, že Martin do toho dal všechno. ()
Tenhle film mi přijde jako takové velké načančané nic. Děj se po celý film ubírá k velkmu finále, které se nekoná. Postavy nejsou moc rozvedeny, takže se s nimi nedokážu nijak ztotožnit. Největším triumfem filmu je Daniel Day-Lewis. Jeho postava je snad jedinná trochu propracovanější a hlavně je skvěle zahraná. ()
Je otázka, co od tvůrce Scorseseho formátu očekáváte - jestli produkt na jedno použití, nebo trvalku, která přetrvá věky a ke které se budete rádi vracet. Čekal jsem to druhé, dočkal jsem se toho prvního. Výrobku v atraktivním balení - výprava je precizně detailní, ve většině záběrů se před kamerou pohybuje desítky komparzistů a těch 100 milionů je znát. Scorsese do děje umně vkládá záběry dobových ilustrací, které pozitivně podkreslují atmosféru New Yorku 19.století. Herci - Caprio s Diaz jsou znamenití, ale nad všemi ční démonický Day Lewis s umělým okem, kterého poslat do pr**** byste se rozhodně neodvážili. Děj - a tady padla kosa na kámen. GANGY jsou portrét doby bez hlubšího obsahu. První dvě třetiny šlapou jako hodinky, po dějovém zvratu v poslední třetině se to vyprávění celé zvrtne a vyústí v naprosto chaotický konec. Jestli to má na svědomí časté přestříhávání materiálu, nebo špatný scenář, to je otázka. Ke Scorseseho filmům, jako je POSLEDNÍ POKUŠENÍ KRISTA nebo TAXIKÁŘ, se často rád vracím jako ke skutečnému umění s hlubokým obsahem. U Gangů to bohužel nehrozí. Celkově bych to viděl tak na tři a půl*, ale herci hrají jako o život a má úcta k Mistrovi je ještě pořád veliká. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (42)
- Bill (Daniel Day-Lewis) povedal, že jeho otec bol zabitý Britmi 25. júla 1814. V tento dátum prebiehala bitke pri Lundy's Lane, neďaleko Niagarských vodopádov. (Fejpof)
- Když řezník (Daniel Day-Lewis) předvádí Amsterdamovi (Leonardo DiCaprio) jak se zabíjí prase, používá nůž s bakelitovým držátkem. (Divočák)
- Postava Bill "Mäsiar" Cutting (Daniel Day-Lewis) sa prezentuje výraznou averziou proti vtedajšiemu americkému prezidentovi Abrahamovi Lincolnovi. V jednej scéne napríklad prehlási: "We should have run a better man against Lincoln when we had the chance." a krátko potom na podobizeň prezidenta na ulici hodí nôž. Daniel Day-Lewis o 10 rokov neskôr vo filme Lincoln (2012) paradoxne tohto amerického prezidenta sám stvárnil. (0verseer)
Reklama