Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Rok 1781. Stárnoucí a životem zklamaná hraběnka Marie Karolina Chamaré (B. Bohdanová) poskytuje na svém zámku pohostinnost abbému (E. Cupák), jenž se u katolických obyvatel panství těší značnému vlivu. Ve skutečnosti je to bývalý jezuita a fanatický odpůrce jakohokoliv pokroku. Jediný, kdo mu dokáže v názorech na víru a vzdělání odporovat, je mladý vídeňský lékař Kamenický (P. Svoboda). Právě díky němu najde zatrpklá hraběnka novou radost ze života. Její manžel se totiž o ženu ani o panství nestará a věnuje se jen hledání podzemního pokladu a svádění hraběnčiny chráněnkyně Renáty (P. Havlíčková). V té době se do kraje vrací českobratrský emigrant Václav Horák (T. Hanák), který se v jeskynním úkrytu tajně schází se svou milou Frantinou (M. Kuklová). Žárlivý nápadník Tomáš (I. Jiřík) však jejich skrýš odhalí a s pomocí abbého rozpoutá na "kacířského" nepřítele krvavý hon. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (66)

honz 

všechny recenze uživatele

Děj příběhu se odehrává v českých zemích v době, kdy začínající osvícenství a jeho myšlenky jen pomalu a ztěžka nachází cestu na odlehlejší venkovská panství i k jejich obyvatelstvu. Tam spíš ještě přežívá všudypřítomná dusivá atmosféra odeznívajícího baroka, rekatolizace a protireformace. Ztělesněním této staré epochy je pan abbé (vynikající Eduard Cupák), bývalý jezuita "koniášovského typu". Jeho protikladem je doktor Kamenický (P.Svoboda) - nový lékař, jehož příjezd na panství je jakousi předzvěstí nástupu nové, osvícenské éry (např. pomáhá luteránské rodině - děj je zasazen do doby v "předvečer" vydání císařských patentů o náboženské toleranci a zrušení nevolnictví). Hrabě (P.Pípal) se více než o své panství zajímá o mladou schovanku, komtesu Renátu (P.Havlíčková) a hlavně o hledání pokladu, ukrytého podle pověsti v rozvalinách hradu. Nejvýraznější postavou filmu je hraběnka Chamaré (naprosto brilantně a dokonale ztvárněná Blankou Bohdanovou), jejíž nešťastný až tragický životní osud od dětství zdravotně postižené, teď již stárnoucí ženy, je příběhem propastné lidské samoty, zklamání a neporozumění. Film natočil podle historického románu Aloise Jiráska Poklad režisér Zdeněk Troška. V úvodní scéně filmu se mu podařilo sugestivně vystihnout Jiráskův pohled na baroko jako na dobu temna. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Jak udělat z Jiráska thriller, no to mě podrž... 1) V úmrtní den pršelo a bylo sychravo. Jaká to nepohoda na tak dalekou cestu!, řekla s úsměvem císařovna. Odpoledne se její rysy velice změnily; císař se jí tázal, trpí-li bolestí. Kývla hlavou, nicméně zanedlouho vstala pojednou z lenošky, ve které odpočívala, a přešla komnatu. Za půl hodiny nastal smrtelný zápas. Bylo jí dusno; zvolala, aby otevřeli okna, a chtěla vstát. Císař ji jemně zadržel a tázal se: Kam ráčí Vaše Veličenstvo? K Tobě, jdu, Bože, to promluvila, pak sklesla; pak zašeptala ještě několik nesrozumitelných slov, a veliké císařovny již nebylo více._____ 2) Nechť si čtenář vychutná krásnou češtinu velkého vyprávěče 30letého Aloise Jiráska, jak ji presentuje v úsměvné novele "Poklad", díle to krátkém a dobrodružném. Jako student jsem ji zhltl jedním dechem za pár hodin a dodnes mám z této četby příjemný pocit. Jirásek ji napsal pro široké vrstvy u příležitosti sta let od vyhlášení tolerančního patentu._____ 3) Komunističtí "obrozenci" jistě měli radost, jak pěkně a názorně je ve filmu zobrazeno období temna, a to doslova mj. prací osvětlovačů, kdy zármutlivě působí i sluneční svit pronikající otevřeným oknem. 31letý režisér a scénárista Zdeněk Troška prokázal svůj talent na výběr lokací. A k tomu vytvořil jakýsi psychologický thriller s dusivou atmosférou, tak vzdálenou prosluněné nadějeplné knižní předloze._____ 4) Pokud skousneme tuto koncepční změnu a smíříme se s temným vyzněním díla, pak ovšem nutno říci, že jako thriller se film docela podařil. Silně věci pomohl nádherný herecký výkon 54leté Blanky Bohdanové (ochrnutá hraběnka Chamaré) i kompozice scén připomínající oživlé dobové obrazy. ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

Historické drama (nejen) o střetu zastanců náboženského fanatismu a osvíceneckého myšlení (viz Kladivo na čarodějnice) s náramně temnou (až hororovou) atmosférou a velmi solidními hereckými výkony (hlavně Eduard Cupák jako Abbé je parádně odporný, aniž by jakkoliv přehrával). Ambiciózní, naprosto "netroškovský" film, zejména dynamicky natočená expresivní úvodní sekvence je velice působivá... 70 % ()

Šimpy 

všechny recenze uživatele

Zdeňku, Zdeňku, Zdeňku! Proč? Proč se navykašleš na všechny ty vřískající báby a nenatočíš opět něco tak silnýho a atmosférickýho, jako je tohle? Protože za tenhle film Ti tleskám. Kamera a střih surrealistické, místy až expresionistické. Některé záběry (především úvodní snová sekvence a pak běhy lesem) až nápadně připomínají Juraje Herze (Panna a netvor). Silný příběh v komornějším prostředí podpořen špičkovými herci. O Cupákově umění jsem nikdy nepochyboval. Pavel Pípal též velmi osobitý, ale nejvíc mě překvapila Blanka Bohdanová. Ne, že by byla špatná herečka, ale mám ji vštípenou jako nepříjemnou starou bábu, znepříjemňující život všem okolo (My všichni školou povinní). A tady předvádí herecký koncert v naprosto odlišných polohách. Zkrátka vynikající záležitost, byť občas lehounce nepřehledná a s nepříliš charismatickým Hanákem. Doufám jen, že moje vnímání filmu neovlivnily ty 4 skleničky whiskey. :-) ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Rozhodně zajímavý fim, sice žánrově trošku rozhozený do všech stran, ale kostra příběhu je jasná. Zaostřeno na člověka. Samota, utrpení, sevření neměnností doby, touha uniknout versus vyčpělá ale silná ruka víry, tradice a stereotypu. Souboj dvou přístupů, souboj mládí a stáří. Troškův film i přes některé zbytečně přehnané scény vůbec nezatracuji. Blanka Bohdanová dokazuje své velké herectví každou vteřinu filmu a dogmatický Cupák je dosti hnusný, abychom ho nesnášeli. Mladý doktor přinese svěží vítr z Vídně, ale stojí proti davu úplně sám....80% ()

Galerie (7)

Zajímavosti (7)

  • Film získal ocenění na MFF v Montrealu. (M.B)
  • Ve snímku se jako v Troškově jediném sešly obě představitelky "babičky" z trilogie Slunce, seno... Erna Červená, která si zahrála matku hraběnky Chamaré (Blanka Bohdanová), a Valerie Kaplanová, která ztvárnila Alžbětu, služku hraběnky Chamaré. (honz)
  • U dramaturgyně Marcely Pittermannové režisér Zdeněk Troška zahlédl scénář Poklad hraběte Chamaré. Povídá: „Jéžišmarjá, paní Pittermannová, to je pro koho?“ A ona, že to dostal pan režisér Karel Kovář. „A vy byste o to měl zájem?“ ptala se. Troška odpověděl, že samozřejmě, že by velmi rád dělal historické výpravné filmy. Ona za deset dní volala a ptala se: „Pane režisére, měl byste ještě zájem o toho Jiráska? On nám to pan režisér Kovář vrátil.“  (sator)

Reklama

Reklama