Reklama

Reklama

Tetsuo

(festivalový název)
  • Japonsko Tecuo (více)
Trailer
Japonsko, 1989, 67 min (Special Edition: 69 min, Director's Cut: 77 min)

Obsahy(1)

Čiernobiely príbeh dvoch mladých mužov, ktorých osudy spojila nešťastná náhoda. Japonský kultový režisér Shinya Tsukamoto vytvoril na základe celkom jednoduchej myšlienky pôsobivý, ale predovšetkým kontroverzný film, v ktorom sa muž začne meniť na kovové monštrum. (Furmi)

Videa (1)

Trailer

Recenze (338)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Hodně bizarní surrealistická groteska o proměně člověka v chodící šrot se jistými prvkami dotýká i sci-fi a horroru a oplývá originální, nezaměnitelnou atmosférou, která plyne z temné černobílé atmosféry, industrialního prostředí, kakofonické hudby a experimentálního střihu. Jen si nejsem jist, když jsem se u mnoha scén hlasitě smál jako u komedie, zda to tvůrci chtěli, ale u té nečekaně groteskní až absurdní akce se spoustou přibývajícího zhoubného šrotu to prostě nešlo jinak a dá se říct, že jsem se skutečně svérázně bavil. Bohužel zdaleka ne po celou dobu – i vzhledem ke chabě rozvinutému ději (přestože jistá gradace stále více ab absurdum tu je) mi totiž 67 minut připadalo zdlouhavých a poslední třetina už hůře stravitelná. Nedivím se, že je Tetsuo ve své oblasti tak slavný, ale protože takřka okamžitě začne vybalovat před divákem svou hlavní zápletku, nějaké větší pohlcení do děje se znalostí pozadí a bližším seznámením se s postavami tu nefunguje a pro mě zdaleka nedosahuje zážitek např. z Cronenbergovy Mouchy (taky s nečekanou proměnou člověka). Sledovat víc než hodinu jednu samoúčelně a izolovaně rozvinutou bizarní zápletku, byť obohacenou o sbírku pár dalších absurdních nápadů, mě ke konci už dvakrát nebralo a k větší než jednorázové trojhvězdičkové spokojenosti nestačilo. [60%] ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Ty Japonce to nepochybně baví. Biomechanická nákaza, nekompromisní přeměna a ženská nenasytnost ve všech formách. Vynikající hudba se prolíná s těžkou, nicméně výbornou experimentální režií a stejně těžkou linií příběhu. Tsukamoto mi přijde jako takový japonský Švankmajer, který si to ovšem dělá hooodně po svém. Atmosféra i nekontrolovatelná situace proměny stále skvěle graduje. Nelehká ovšem velmi kvalitní podívaná. ()

Reklama

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Spoilery! Na film tohoto typu musí být nálada. Při prvním zhlédnutí je to zřejmě těžko stravitelný film. Chce to opravdu dbát zvýšené pozornosti. Divák snadno nabyje dojmu, že se mu toho před očima až tolik neodehrává a sníží pozornost. V ten moment mu uniknou klíčové detaily a jeho pozorovací schopnosti se zúží na zachycení kovových proměn, které jsou bez větších obtíží snadno pozorovatelné. Na druhou stranu musím připustit, že snímek s diváky až tolik nespolupracuje a udržet pozornost není lehké. Výstavba děje je zbytečně komplikovaná a surrealisticky chaotická. Myšlenku přitom neshledávám nikterak těžko uchopitelnou. Je třeba se zamyslet nad tím, proč strohou výzdobu pánova pokoje tvoří plakát s vysportovaným atletem. Zřejmě pro pána představuje jakýsi vzor dokonalého těla, které by šikmooký pán rád vlastnil, či dokonce předčil. Vzhledem k tomu, že snímek pochází z roku 1989 s pán pokusí zdokonalit své tělo v rytmu Deus ex machina. Stejně jako stálo černého atleta spoustu úsilí vypěstovat si takovou tělesnou schránku, stojí rákosníka kovová proměna dvakrát tolik. Hlavou se mu honí šílené sny, kdy ho třeba znásilňuje slečna čímsi, co připomíná hadici od vysavače a postupně se mění. Proměna se bohužel neobešla od spousty křiku, pláče a naříkání, což bylo krajně otravné. Vrcholem filmu bylo, když se mu z jeho mužské chlouby, která bývá u žlutých pánů mikroskopických rozměrů, vytvořila prapodivná vrtačka (velikostně se blížící mojí chloubě), se kterou provrtal nejenom svůj stůl, ale později dokonce i svoji frajerku, a to rovnou doslova. Plnohodnotné docenění nesporných kvalit tohoto veledíla vyžaduje pořádnou drogovou zásobu. Do té doby to budou dvě hvězdy. Neměl jsem pocit, že by se mi před očima odehrávalo cosi výjimečného. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Na to, že jde o poloamatérský snímek filmařského samouka, jde o překvapivě vyzrálé dílo, které sice zvysoka kašle na pravidla vyprávění, ale umí jej nahradit vlastním sevřeným systémem s jednotnou vizualitou. Zásadní otázkou zůstává: je to film o dospívání (viz vymačkávání kovového akné a samovolná erekce s fatálními následky)? :) ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Vyzývam všetkých mladých filmárov, ktorí nemajú peniaze na natáčanie a tvorivú krízu, aby zozbierali všetky svoje úchylné nápady, ktoré ich kedy napadli a skúsili ich vopchať naraz do jedného lacného filmu. Na festivale povedia, že sa jedná o ťažkú viacvrstevnatú avantgardu a možno im to niekto zožerie. Takto na mňa pôsobil Tetsuo. Možno je to film kvalitný a páči sa aj niektorým ťažkým intelektuálom, mňa bohužiaľ nezaujal ani obsahom a tobôž formou. VIDENÉ ZNOVA 2/23: Na Tetsuo asi treba mať ten správny vek, kedy vás tá forma už tak nešokuje a viac sa zameriavate na to, čo tým chcel básnik povedať. No Cukamoto asi ani nevedel, aký nadčasový je jeho film, keď sa človek pozerá aspoň sprostredkovane na to, ako je japonská spoločnosť čím ďalej tým viac samotárska a odcudzená. Západ ich ale rýchlo dobieha... ()

Galerie (16)

Zajímavosti (4)

  • Natáčení trvalo více než rok a půl, a přestože se během něj Cukamoto rozešel s většinou členů štábu ve zlém, výsledek jej katapultoval mezi nejvyhledávanější autorské tvůrce 90. let. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Kyberpunkový horor natočil Cukamoto na 16mm černobílý materiál a původně putoval pouze na videotrh. Postupně se z něj ovšem stala kultovní záležitost a v roce 1992 pronikl dokonce na plátna amerických artových kin. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Film odkazuje na společnost, která více a více využívá elektroniku, jenž ji mentálně ničí. (Emo-haunter)

Související novinky

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

22.01.2020

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate divákům přinese řadu nových oceňovaných snímků (Malý Joe, Vivárium, H0use), které budou soutěžit o hlavní cenu festivalu, ale i nesmrtelné… (více)

Reklama

Reklama