Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Obyvatelé vesnice se chystají na Velikonoce, chlapi před hospodou komentují zelené pivo a nebezpečí chemtrails, když oslavu na návsi naruší náraz dodávky do kašny. Řidiči se podařilo zmizet, lidem je ale jasné, že šlo o teroristický čin. Bezpečí celé vesnice teď závisí na hasičích, na jejich odhodlanosti a akci. Miroslav Krobot hraje náčelníka hasičů, pro něhož celá situace znamená nebývalou vzpruhu. Michal Isteník představuje jeho zástupce, jenž poprvé poznává, co to je mít přehnaný strach o rodinu. Má dobré srdce, jen moc věří tomu, co mu kdo řekne a co zjistí na internetu. (Bontonfilm)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (237)

Vančura 

všechny recenze uživatele

Vzdáleně mi to připomnělo loňský snímek Tichý společník, který mi přišel podobně nevtipný a u něhož jsem prožíval obdobné pocity trapnosti z toho, jaké bizarní výjevy mi je nuceno sledovat (a obecně mám asi alergii na tenhle typ filmů, v němž se dobře situovaní Pražácí navlečou do hnusných hadrů a vydávají se za vidláky, jezdící v rezavém favoritu a popíjející lahváče - nejenže to na mě působí extrémně nevěrohodně, ale obraz české vesnice v současné tuzemské kinematografii je podle mě kapitola sama pro sebe, ke které by bylo možné říci mnoho kritických slov). Myslím, že jsem velmi dobře pochopil Rybanského záměr, co chtěl v tom filmu ukázat, ale je mi protivné, jakými filmařskými prostředky to vyjádřil, obsazení mi bylo dost nesympatické, a osobně jsem se u toho extrémně nudil, byť mě to přece jen nesralo tolik, jako zmíněný Göblův bizar, který jsem kdysi ani nedokázal dokoukat do konce. Na kauzu s prvním českým teroristou si pamatuji dobře a jako námět pro film mi to přijde dobré, ale v tomto případě si prostě myslím, že ta divácká nezáživnost přebíjí vše dobré, co ten film říká mezi řádky - k cílové skupině lidí, kteří věří fake news, se to ale podle mě stejně nedostane, a osobně ani nečekám nějaký větší komerční úspěch - spíš bych si tipnul, že v kinech to bude propadák s minimální návštěvností. ()

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

Broňa přišel o ženu a Standa s tou svou čeká dítě. Otcovsko synovský vztah dvou hasičů, v klasické české tragikomedii. Postava Broňy se snaží utopit žal hledáním smyslu svojí existence (jako vdovec co chce hned na začátku filmu s životem skoncovat), a najde znovu nějaký ten smysl v boji s uměle vytvořeným "terorismem", bránění hodnot, aby dokázal, že tu je pro lidi, zatímco Standa se snaží jednat správně, v "křehkém" mateřském období, kde se snaží bránit a vylézt ze svojí ulity, jako muž. Na debut je to slušná satira, ještě navíc mladého režiséra, takže uvidíme, jestli se tu nerýsuje další Prušinovský. Ty reálie, těch si cením, klasická česká dědina, s pitím piva a prací "okolo baráku" je tak nějak něco, co v naší kinematografii tolik nevidíme, přitom to má tolik co nabídnout. Krátká záležitost se slušným koncem. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Už studentské filmy Adama Kolomana Rybanského naznačili, že jeho tvorba bude stát za pozornost. Absolventský film tvůrce například Přátelského setkání nad sportem je zároveň jeho celovečerním debutem, který se dočkává širokého nasazení v kinech. Počáteční znamení o české komedii odehrávající se ve vesnickém prostředí mohli vyrovnat varovné signály, stál se ovšem zázrak a Kdyby radši hořelo skutečně není českou komedií pro idioty.   Rybanský svým celovečerním debutem dokázal nezklamat a skutečně předvést, že má před sebou očividně česká kinematografie nadějného filmaře, který pravděpodobně natočil komedii.... kterou mnoho diváků nebude schopna plně docenit. Rybanský totiž skutečně nenatočil volné pokračování Slunce, seno, i přes částečně styčné plochy se ani nevyplatí očekávat dalšího Instalatéra z Tuchlovic Tomáše Vorla. Rybanský totiž nesází na pouhé karikatury, ale dvě komplexní ústřední postavy, na které jde koukat zcela odlišnými přístupy. A je pak na samotném divákovi, zda si k postavám vybuduje sympatie či je bude vyloženě nenávidět.   Rybanského celovečerní debut poté staví na tématech společenských obav o své bezpečí, lehké xenofobie koketující s rasismem a též i snahy najít si náhradní smysl života. V jistých momentech dokáže Rybanského debut připomenout i ty nejlepší komedie československé nové vlny, ze které dle vlastních slov Rybanský ve své tvorbě čerpá. U postav jde přitom zpozorovat klasické xenofobní obavy, buranské vyjadřování i naivní víra v hoaxy. Rybanský tak v jádru servíruje uvědomělou satiru, která má skutečně daleko ke komediím Zdeňka Trošky.   Vývoj samotného děje je do jisté míry předvídatelný, samotný úvod filmu v podstatě diváka navede k intuici, jak samotný film skončí. Díky komplexnosti postav je ovšem zajímavé sledovat jejich postup, Miroslav Krobot i Michal Isteník jsou ve svých rolích naprosto vynikající, Anna Polívková zase po všech těch Špindlech a Po čem muži touží mile překvapí v umírněnější roli. Klíčový je i fakt, že je velmi snadné se v příhodách z vesnice poznat, komedie rozhodně nesází pouze na rýpání do vesnických obyvatel, protože se člověk velmi pravděpodobně v reakcích veřejností na hrozbu teroristického útoku i romských spoluobyvatel snadno pozná. Což nepokrývá fakt, že jsou jisté momenty až okatě vyhrocené, jsou ovšem vyhrocené tak solidním způsobem a v závěru do sebe tak solidně vše zapadne, že se to Rybanskému vlastně odpouští snadno.   Odpouští se mu to snadno především i proto, že jde o jednu z výtvarně nejlépe vypadajících filmových záležitostí poslední doby, kdy může v jistých momentech Kdyby radši hořelo připomenout i filmy Wese Andersona nebo Damiena Chazellea. Minimálně dokáže Kdybi radši hořelo vyvolat dojem, že o obrazové kompozici někdo reálně vymyslel, paleta barev spolu dohromady prakticky vždy krásně ladí a jde skutečně o jeden z vizuálně nejkrásnějších českých filmů za hodně dlouhou dobu. Velké celky často zobrazují postavy v kontrastních prostorech a dokazují, že tu skutečně vzniká o poznání ambicióznější záležitost, než je v rámci české filmové produkce zvykem.   Kdyby radši hořelo především dokáže vykonat tah na branku. Přesně ví kam míří, co přesně chce vzkázat a do čeho přesně se rýpnout. Jisté momenty přitom těží i z černého humoru, který ovšem pochopitelně nezabuduje u všech. Především je skutečně nevhodné jít na Kdyby radši hořelo s pocitem, že se bude divák smát od ucha k uchu. Je to totiž především komediální drama s několika silnými momenty a především je skutečně nutné u ní zapnout mozek a pochopit, že autor filmu ambicemi skutečně nešetří. Něco podobného se dá například říct o komediálních záležitostech Jana Prušinovského či Jiřího Havelky, s Kdyby radši hořelo je to ovšem ještě možná o kapánek složitější a tato komedie skutečně není pro jednodušeji smýšlející občany. Na druhou stranu ovšem po delší době nemusí mít divák u české komedie v kinech pocit, že z něj tvůrci dělají naprostého idiota.   Svým celovečerním debutem tak Rybanský skutečně dokázal, že se jeho tvorba vyplatí nadále sledovat. Jeho filmy pravděpodobně nebudou trhat rekordy v návštěvnosti a čerpání z ranných filmů Miloše Formana či Ivana Passera ocení málokdo, Kdyby radši hořelo ovšem dokáže naplnit blahý pocit, že žánr české komedie ještě není úplně v řiti. A to se bohužel v roce 2022 musí cenit hodně..... () (méně) (více)

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Strach z neznámého, přicházení o svobodu pod octovým eau de toilette a narcistní pocit, že sám nejlíp vím, jak to je, protože selský rozum a zkušenosti. Pocta českému frustrovanému lidu a Baldům v rozpuku, které navzdory tématu nesluší ty extrémy v dějových zlomech a vykreslení figurek. Tempo odpovídající prostoru, kde zdechl pes, Krobot jedoucí Krobota v módu dezolé, mizanscéna pro všímavé i Scooter při závěrečných titulcích na to nicméně dávají osobitý punc. Řidič dodávky zastavený na checkpointu domobranou to shrnul trefně. „Co ste za čůráci..?“ ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavá záležitost ! Z hodně jednoduchého námětu a až absurdní zápletky se pomalu ale jistě rozjede až lehce mrazivé psycho. Isteníka mám rád, ale v poslední době se zaseknul v postavách obecních blbů což je pro něj škoda. Miroslav Krobot svým syrovým herectvím opět strhne pozonost zcela na sebe, ale zajímavá byla i postava faráře. Film zajímavě bruslí mezi komedií, vesnickou satirou, fraškou i psychologickým dramatem. Přiznávám, že jsem už v poslední době alergický na filmy z vesnic. Místní jsou většinou prezentováni jako burani, co sedlák to hlava dubová a pro kontrast už od dob Vesniček střediskových jsou jim tam často sázeni do baráků Pražáci. Ze vzájemného jiskření se leckdy snaží tvůrci vykřesat humor, ale většinou to končí jen pár chabými jiskřičkami pokud vůbec. Tady se ocitáme na vesnici jen takříkajíc mezi svými. Vsi vládne dobrácký až podlézavý starosta a k ruce má partu dobrovolných hasičů. Jejich velitelem je Krobot, který nedávno ovdověl a který neví co dál s životem. Kdyby se tak alespoň něco dělo ve vsi !  Impulzem k jeho procitnutí je nehoda při obecním ohňostroji kdy dodávka najede do oslavujících lidí. A jelikož my Češi jsme xenofobové, rasisté a nesnášíme migranty, ví se hned kdo dodávku řídil ač řidič uprchnul. Ve vsi zavládne strach z islámského terorismu, ruší se velikonční mše a začíná hon na toho kdo to mohl udělat. Už jsou tady, bylo jen otázkou času kdy se objeví a kolik lidí zabijí ve jménu Alláha.  Vystrašení lidé se pak začnou mnohdy chovat zcela iracionálně, což jsme mimochodem mohli vidět včera na Václavském náměstí a nechávají se ovládat pomatenými frustrovanými jedinci, kteří situaci berou jako životní možnost se zviditelnit a připadat si důležitě. Musím říci, že mne to dost bavilo. Vesnické prostředí bylo dokonalé a do detailu vytuněné. Obecní úřad  se dvěma vchody a blikajícím barevným LED nápisem - Otevřeno-  vietnamské večerky, to byla jen jedna z laskomin. Bohužel si myslím, že právě proto film není úplně pro vesnické publikum, protože jim to perfektně  ztvárněné a zachycené prostředí prostě nepřijde ničím zajímavé :-). Jako debut super. Dávám za tři stříknutí octem. * * * ()

Galerie (14)

Zajímavosti (5)

  • Scénář k filmu vznikal od roku 2017. (SONY_)
  • Natáčelo se ve Chvalnově ve Zlínském kraji. Hřbitov se nachází v nedalekém Roštíně. (skudiblik)
  • Natáčení začalo v říjnu roku 2020, hlavní část natáčení probíhala ale až v únoru a březnu roku 2021. Několikadenní mrazy donutily filmaře dokonce natáčení pozastavit. (Azurose)

Související novinky

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

29.12.2022

Opět se nám blíží konec roku, ale ještě před tím, než se všichni ČSFĎáci rozutečou do víru silvestrovských oslav, máme tu tradiční ohlédnutí za nejlepšími filmy a seriály roku podle nejoblíbenějších… (více)

Květnové Kino na hranici se vrací

Květnové Kino na hranici se vrací

21.04.2022

Letošní 24. ročník filmové přehlídky Kino na hranici, která se koná na obou stranách řeky Olzy, v Českém Těšíně a Těšíně, proběhne 29. dubna až 3. května 2022. Organizátoři se vrátili k původní… (více)

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

Febiofest sa po dvoch rokoch vracia do kín

15.03.2022

Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava začína 16. marca do kinosál uvedie 75 filmov. Tie budú rozdelené v 8 sekciách – V strede Európy-súťaž krátkych filmov; V strede Európy – mimo súťaž,… (více)

Reklama

Reklama