Ochránce
Režie:
Tereza KopáčováKamera:
Pavel BerkovičHudba:
Jiří HájekHrají:
Lukáš Vaculík, Iveta Dušková, Dorota Šlajerová, Petr Forman, Barbara Lukešová, Aleš Petráš, Simona Babčáková, Jaroslav Plesl, Petra Hřebíčková, Agáta Kryštůfková, Lucie Ducháčková (více)Obsahy(1)
V nemocnici leží dívka, zraněná kvůli pádu z koně. Lékaři si všimnou, že neumí pořádně číst ani psát. Ombudsman Aleš Pelán (L. Vaculík) zjišťuje, že třináctiletá Anežka nikdy nechodila do školy… (Česká televize)
Recenze (41)
V české tvorbě pořád vysoký nadprůměr. Znovu silný příběh, výborně vybraná (a zahraná) hlavní hrdinka "vrabčák", znovu otevřené nové rezonující téma zastaralých osnov a nesmyslnosti biflování neužitečných detailů (kdo z nás v životě kdy použil např příslovečné určení...?).Jen zase ty zkratky a nesmyslné zjednodušování děje diváka, co jen malinko přemýšlí, opravdu bolí - to jako fakt odejde ombutsman ze schůzky s ministryní, aby se potkal v nemocnici s nějakou neznámou holkou co špatně píše...? Ombustmanova manželka má chalupu zrovna vedle bydliště této holky...? Alternativní škola, která je jak z nebe spadlá, je taky do 20 km od ní...? Taky postava ombustmana byla v tomto díle jak Jekkyl a Hyde - v každém záběru se choval jinak. A vůbec mi tam od prvního dílu nesedí postava manželky s Parkinsonem "tedy něco jako ombustmanovo svědomí" - zbytečný balast odbíhající od podstaty seriálu a zkracující čas na klíčové věci. Nebýt toho tak dám 100%... ()
Asi děj má/měl dospět k určité katarzi, nicméně není asi myslitelné, aby ombudsman, uceněný učitel (!), u kterého je více než pravděpodobné, že je schopen přijímat a též poskytovat alternativní způsoby výuky, netušil nic o alternativních školách a sveřepě stál za rigidním způsobem memorování vědomostí. Vždyť individualita žáka je v tomto případě základ. Takže děj zajímavý, příběh správně kontroverzní a k zamyšlení, ale podání kvůli příliš okatému a účelovému tlačení na pilu (ombudsman, ředitelka, matka) ne moc přesvědčivé. ()
Tento díl ťal do systému výuky na ZŠ, který se za posledních 100 let příliš nezměnil i když pokusy tu byly a jsou, a to ne vždy k lepšímu. Vymýšlíme vymyšlené, zavrhujeme, co se osvědčilo. Zatím co já jsem jako prvňáček sedávala s rukama za zády, moje děti prošly množinovou matematikou a vnuci výukou počítačovou. Vnuci ve čtvrté třídě z neznámých důvodů probírali maďarské Arpádovce, zatím co já si v tom věku vystačila s lovci mamutů. Upravit a přizpůsobit osnovy rozvoji techniky ve třetím tisíciletí není asi jednoduché, obzvláště po zásahu inkluze. Současné děti se nerodí o nic chytřejší, než ty v minulosti. To jen jejich ctižádostiví rodiče by chtěli, aby se jejich potomci měli díky vzdělání v životě líp. Pokud bychom akceptovali princip dobrovolnosti výuky, asi by tyto děti v budoucnosti nestačily rozvoji nových technologií, ale bylo by dostatek dělníků, pracovníků v zemědělství, stavebnictví, řemeslných profesích. Taky není jasné, zda by byly schopny tyto děti posunout vědecký pokrok někam dopředu. Rovněž bychom narazili na zákon zakazující využití práce dětí a nezletilých. Výborný scénář nutící k zamyšlení. ()
90%. Typický příklad toho, jak velké množství látky a nesmyslů je vtloukáno dětem do hlavy a jak obrovské nároky jsou na ně kladeny. S naprostým NEdůrazem na pochopení podstaty znalostí a opravdu důležitých věcí, s trváním na prosté znalosti nic neříkajících definic a dat. To se bohužel za poslední generace vůbec nezměnilo a jen tak nezmění, bohužel. Dnešních dětí je mi opravdu líto, mají to těžké, ještě těžší než jsme měli my. A přitom je to tak zbytečné ... Škola se stala otravnou nutností, povinným zlem, které je na dětských duších pácháno. Namísto aby dětem něco dávala, aby se těšili ze znalostí, probouzela v nich touhu po poznání, rozvíjela zvědavost a nechala je objevovat nové možnosti, používat svou logiku a řešit běžné věci. ()
Na diskusiu dobrá téma. Neučí sa naša mládež 70% vecí, ktoré nikdy nikde nebude potrebovať? Na druhej strane ako môže 13-ročné dievča vedieť, či bude potrebovať a čo nie? A čo všeobecný rozhľad to fakt už netreba? Táto vedela perfektne dojiť ovce či kozy, ale nevedela, že štvrtina je 25%. To by mal ale vedieť každý. Avšak ok, ak má cieľ celý život pracovať na statku, to nevadí, ale v trinástich rokoch to nemôžeme brať za definitívu. Hoci určite je dojička užitočnejšia než nejaký youtuber. ()
Galerie (15)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (1)
- Premiéra sedmé epizody byla nejsledovanějším pořadem večera i celého dne, sledovalo ji více než 1,36 mil. diváků starších 15 let. (rublik05)
Reklama